סגור

ביטון למיכאלי: "לבחון חלוקת כ-100 אלף מערכות התרעה על שכחת ילדים למוחלשים"

יו"ר ועדת הכלכלה מעכב את ביטול התקנה המחייבת התקנת מערכת התרעה על שכחת ילדים ברכב; השרה מיכאלי: נדון במתווה

"קשה לנו לבטל את התקנה למניעת שכחת ילדים בלי לדעת שיש למשרד תוכנית לקיץ הקרוב" - כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בדיון שעסק בנושא הסדרת נסיעה ברכב אוטונומי.
לפני כשנה, בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב, אישרה ועדת הכלכלה את יוזמתה לחייב התקנת מערכות התרעה נגד שכחת ילדים בכלי רכב החל ב-1 במרץ. זמן קצר לאחר שמרב מיכאלי נכנסה לתפקיד שרת התחבורה, היא דחתה בשנה את כניסת התקנות לתוקף. בחודש שעבר הממשלה ביטלה את חובת התקנת המערכות סופית, אך כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", ביטון מונע את אישור החלטת הממשלה בוועדת הכלכלה.

1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
( צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ביטון ציין היום כי כפי שנעשה בעבר בתמרוץ מערכות בטיחות של חברת מובילאיי, ניתן לתמרץ בעלי רכבים ישנים בצורה דומה או למצוא פתרונות אחרים כמו לחלק כ-50 או 100 אלף אביזרים, בעיקר למוחלשים, ולבחון אם זה מציל חיים. "קשה לנו לבטל את התקנה בלי לדעת שיש תוכנית פעולה לקיץ הקרוב, הכפפה אצלך", אמר ביטון למיכאלי.
בתגובה אמרה השרה כי האמצעים של מובילאיי הוכיחו את עצמם כיעילים, מה שלצערה לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים. ביטון הזכיר כי משרד התחבורה מאפשר הנחה ליבואנים שמתקינים את המערכות ברכבים חדשים, וקרא למצוא את הדרך לסייע גם לחלשים שאין ביכולתם לקנות מכוניות חדשות. מיכאלי ביקשה לקבוע דיון ולפניו לדון במתווה. ביטון ביקש מח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, להביא לוועדה מתווה כזה.
בשנת 2017, בעת שישראל כץ שימש כשר התחבורה, נהגתה תוכנית להתקנת מערכות בטיחות פסיביות ברכבים. מאז חלפו חמש שנים - רוב הרכבים החדשים מצוידים במערכות בטיחות אקטיביות אשר מסוגלות לבלום ולהסיט את ההגה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", למשרד התחבורה יש מאגר של עשרות אלפי זיכויי התקנה למערכות כאלה שלא נוצלו בשווי של עשרות מיליוני שקלים. ביטול הסבסוד של מערכות האלה יכול לסייע במימון התקנת מערכות ההתרעה על שכחת ילדים.