רשות המסים: הגדרת סוזוקי כהיברידית הינה "מצג שווא"
רשות המסים: הגדרת סוזוקי כהיברידית הינה "מצג שווא"
לאחר שסוזוקי קרוסאובר קיבל הנחה בשווי שימוש כרכב היברידי למרות שהוא היברידי מתון בלבד, רומזת רשות המסים בתגובה לתביעה להעניק הטבה זהה לסקודה אוקטביה, שגם היא היברידית מתונה בלבד: "ניתנה בטעות הפחתה למי שאינו זכאי לכך". מסוזוקי לא נמסרה תגובה
האם סוזוקי הטעתה צרכנים כאשר הגדירה את ג'יפון הקרוסאובר שלה כהיברידי, למרות שהוא מצויד למעשה במערכת הנעה פשוטה, זולה ופחות חסכונית מסוג היברידית מתונה?
בנושא כבר מתנהלת תביעה ייצוגית נגד היבואן מכשירי תנועה ויצרנית הרכב היפנית, אבל דווקא בתיק אחר הביעה לאחרונה המדינה את דעתה בנושא, והיא אינה לטובתם.
מדובר בבקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה, בדרישה להעניק גם לסקודה אוקטביה עם יחידת הנעה היברידית מתונה (Mild Hybrid) הטבת מס כפי שקיבלו דגמי סוזוקי קרוסאובר המקבילים, בזכות הכרתם כרכבים היברידיים. מדובר בהנחה בשווי השימוש שמשלם מי שמקבל את הרכב מהמעסיק, בסך 500 שקל לחודש. את הבקשה הגישו עורכי הדין צחי פיסטל, אחמד מסאלחה ומתן גרפינקל, והיא מתנהלת בפני השופט שמואל בורנשטיין בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.
בתגובה שהגישה בשבוע שעבר המדינה מטעם רשות המסים, בדרישה לדחות את התביעה, נכתב כי "ברי כי האופן שבו נקטה הרשות לגבי רכב שהיבואן שלו יצר מצג לגביו שהוא היברידי אינו משנה את עמדתה העקרונית אף אם ניתנה בטעות הפחתה למי שאינו זכאי לכך".
יצוין כי סוזוקי אכן טענה במסמכי התקינה שסיפקה ליבואנית שלה בארץ כי הקרוסאובר, שעבר מאז מתיחת פנים וקיבל שם חדש ישן, S-CROSS, תוך שהוא נשאר עם מערכת הנעה זהה, הינו רכב היברידי, ללא סייג. משרד התחבורה אישר את המסמכים.
בנוסף, הגדרות המדינה לגבי הרכבים שזכאים להטבה אינן ברורות מספיק, ומגדירות כרכב היברידי כאחד "שמצויד במנוע חשמלי שמסוגל לעבוד ביחד עם מנוע הבנזין או במקומו". בניגוד לרכב היברידי קלאסי שהמנוע החשמלי שלו מסוגל להניע בתנאים מסוימים את הרכב במקום מנוע הבנזין, ברכב היברידי מתון, המצויד בסוללה זעירה במתח חשמלי נמוך ובמנוע חלש הרבה יותר, המערכת ההיברידית המתונה אכן עובדת במקביל למנוע הבנזין, מה שעונה לכאורה להגדרה החוקית לקבלת ההנחה, גם בסוזוקי קרוסאובר, בסקודה אוקטביה ובדגמים נוספים. מדובר בהגדרה שנוסחה לפני כעשור, עוד לפני הצגת יחידות ההנעה ההיברידיות המתונות, ולא עודכנה מאז.
ברשות המסים סירבו להשיג לשאלה אם לאור חוות דעתם כי מדובר ב"מצג שווא" מצד סוזוקי, שגם דגמים אחרים שלה כמו סוויפט ואיגניס המצוידים במערכות היברידיות מתונות זכו בארץ להכרה כהיברידיות מצד המדינה, תדרוש הרשות את ביטול ההכרה ואת החזר הכספים שאיבדה המדינה בגללה. לדרישה כזאת יש תקדים: פולקסווגן העולמית, באמצעות היבואנית שלה בארץ צ'מפיון מוטורס, שילמה למדינה 70 מיליון שקל בגלל הפרשי מיסוי כאלה בגלל פרשת הדיזלגייט.
מרשות המסים נמסר כי "מדובר בהליך שמתנהל בימים אלה בבית המשפט, ומטבע הדברים התייחסותנו תועבר לבית משפט". מיבואנית סוזוקי חברת מכשירי תנועה לא נמסרה תגובה.