ניתוחמעליית מחירי הביטוח ועד התייקרות הטעינה: הגזרות לבעלי הרכבים החשמליים ב-2024
ניתוח
מעליית מחירי הביטוח ועד התייקרות הטעינה: הגזרות לבעלי הרכבים החשמליים ב-2024
מחירי הטעינה המהירה כבר חוצים את ה-2 שקלים לקוט"ש וגם הטעינה הביתית מתייקרת, משרד התחבורה פועל לבטל את ההנחה באגרת הרישוי, מחירי הביטוח נמצאים במגמת עלייה וגם התייקרות הדגמים כבר נמצאת מעבר לפינה - 2024 נפתחה עם מספר גזרות לבעלי הרכבים החשמליים, שמאיימות על הביקוש הגובר בענף
שנת 2024 התחילה עם מספר גזרות לבעלי הרכבים החשמליים בישראל. החל מהתייקרות הטעינה המהירה, דרך עליית מחירי הביטוח וביטול ההנחה באגרות הרישוי ועד התייקרות הדגמים - כל אלו מאיימים על הביקוש הגובר בענף.
עוד במהלך השנה שעברה החלו ספקיות הטעינה להעלות את תעריפי הטעינה המהירה לרכב חשמלי. המגמה נמשכת גם בפתח 2024 - רק לפני כמה ימים בישרה ON (לשעבר אפקון) על עליית מחירי הטעינה, לאחר שכבר העלתה אותם בשנה שעברה. בנוסף, מי שאינם לקוחותיה יחויבו ב"דמי חיבור בסיסיים" בסך 5 שקלים בעמדות הטעינה המהירה שלה. ON מסרה לכלכליסט כי ההתייקרות מגיעה "בעקבות התייקרות מחירי החשמל בישראל".
ON מסבירה שהעלייה נובעת ממחירי החשמל וגם שבשעות הלילה התעריפים יהיו נמוכים יותר - אמירה משעשעת לנוכח העובדה שמעטים הם בעלי הרכב החשמלי שיצאו מהבית אחרי עשר בלילה כדי לטעון בעמדה מהירה.
ON אינה היחידה, ומחירי הטעינה כבר חוצים את ה-2 שקלים לקוט"ש. כלומר, מילוי סוללה של רכב חשמלי מודרני כבר עולה יותר מ-150 שקל.
אמנם רוב בעלי המכוניות החשמליות לא מטעינים את רכביהם בעמדות המהירות ורואים בהן מוצא אחרון לעת צרה בנסיעה בינעירונית, אך לא רק הטעינה המהירה מתייקרת - עליית תעריפי החשמל מייקרת גם את הטעינה הביתית. עם זאת, עדיין מדובר בטעינה שעולה רק כמה עשרות שקלים, מה שעדיין הופך רכב חשמלי למשתלם יותר מרכב בנזין.
אולם, זוהי אינה הגזרה היחידה לבעלי הרכבים החשמליים בפתח השנה - בשבוע שעבר החל משרד התחבורה במהלכים לביטול אחד היתרונות החשובים של רכב חשמלי: הנחה באגרת הרישוי. המהלך היה צפוי, שהרי מדובר בהטבה זמנית בלבד, אך הוא יוביל לעלייה משמעותית במחירי האגרות, כך שבמחצית השנייה של 2024 יעלה טסט למכונית חשמלית כ-2,000 שקל ומעלה - מחירי הטסטים בישראל נקבעים לפי מחיר הרכב, ומכוניות חשמליות זולות שעולות פחות מ-130 אלף שקל אפשר לספור על אצבעות יד אחת.
אולם זה לא הסוף - גם מחירי הביטוח לרכב חשמלי נמצאים במגמת עלייה. יש לכך סיבות טובות: העלייה במספר התאונות, ההיצע הדל של חלקי החילוף שמייקר את מחיריהם, המורכבות הרבה של התיקונים ועוד. בנוסף, עם הזמן מגלים בעלי החשמליות שאמנם הטיפולים פחות תכופים מאשר ברכבי בנזין, אך עלויותיהם מכובדות. מאחר שמוסכים שאינם מוסכי יבואן אינם יודעים לטפל ברכבים כאלה, ליבואנים יש מעין "מונופול מכורח". כמו כן, המלחמה על מחירי הרכב החשמלי מובילה את היבואנים "לפצות את עצמם" במחירי הטיפולים.
אך כל הנקודות הללו מתגמדות ביחס לפיל שבחדר: התייקרות הרכב החשמלי שנמצאת מעבר לפינה. בינואר השנה עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%. יבואני הרכב עדיין מוכרים לציבור מכוניות ששוחררו אשתקד, אבל בחודשים הקרובים המחירים יעלו מאחר שיבואני הרכב יצטרכו למסור רכבים שהגיעו ארצה השנה ומס הקנייה ששולם עליהם הוא כבר מס הקנייה הגבוה של 2024.
לא רק טרנד
באופן מעניין, שוק הרכב הישראלי בדרך כלל מפגר אחר שווקי רכב מערביים גדולים (אירופה וארה"ב) בשנה בערך. כאשר טרנד נולד במערב, הוא בסופו של דבר מגיע לישראל – החל בהצפות של מכוניות משומשות וכלה באימוץ הרכב החשמלי.
מי שיקרא לעומק את כותרות התקשורת באירופה ובארה"ב יופתע לגלות שפע של דיווחים על האטה בביקוש לרכב חשמלי. ביום שלישי האחרון ציינה מנכ"לית GM כי היצרנית חווה האטה בביקוש לרכב חשמלי; פורד הודיעה לפני שבועיים כי היא מצמצמת ייצור רכב חשמלי; רנו הודיעה בשבוע שעבר כי היא נוטשת את תוכניותיה להנפיק את אמפר, חטיבת הרכב החשמלי שלה; פולסטאר נקלעה לקשיים. אדם ג'ונאס, אנליסט בכיר במורגן סטנלי, ציין בשבוע שעבר במחקר בנושא שווקי רכב גלובליים כי "מומנטום הרכב החשמלי נעצר. השוק סובל מעודף היצע ביחס לביקוש".
גם לשוק הרכב הישראלי ייכנסו השנה שפע של דגמים חשמליים ויווצר עודף ביקוש. הבעיה היא שהדגמים החדשים הללו כבר לא ייהנו מהיתרונות של קודמיהם, כלומר טסט זול, חשמל זול, ביטוח זול וכמובן – מחיר זול.
לאחרונה שוק הרכב הישראלי עובר תהליך מעניין: רכב חשמלי כבר אינו בגדר "טרנד" או "הצהרת אופנה" - הוא עובר התבגרות מ"צעצוע לעשירון העליון" לאמצעי תחבורה נגיש. הציבור הרחב דורש שאמצעי התחבורה הנגיש שלו יהיה גם משתלם כלכלית, כך ש-2024 צפיה בהיבט זה להיות שנה מאוד מאתגרת.