סגור
התייקרות רכבים
(אילוסטרציה)

מתכננים לקנות רכב? כל מה שרציתם לדעת על התייקרויות דגמי 2025

מעבר לזינוק במחירי אגרות הרישוי על רכב חשמלי בחודש ינואר, יעלו מחירי הרכבים בשל עליית מס הקנייה, עדיין לא ידוע בכמה. גם רוכשי מכוניות הבנזין ייפגעו, ומלבד זאת יש להוסיף את עליית עלויות השילוח, מחירי הביטוחים, ועוד. כלכליסט ממפה את רשימת ההתייקרויות - כמה, למה ומה הסיכוי שזה יקרה 

שנת 2025 נמצאת במרחק שלושה חודשים ובינואר יתייקרו מחירי המכוניות החדשות, ובמיוחד החשמליות, כך נראה. בכמה הם יתייקרו ומהי הסבירות שזה יקרה? עובדה אחת כבר קיימת בשטח: גם אם החשמליות לא יתייקרו בתרחיש דימיוני, הרישוי שלהן כן יתייקר, כי בינואר הקרוב אגרות הרישוי לרכב חשמלי יעלו באופן אוטומטי מאזור ה-600 שקל למעל 1,800 שקל – וזה במקרה הטוב.
כלומר, על חשמליות שמחירן הוא מעל 200 אלף שקל יידרשו הישראלים לשלם יותר אגרת רישוי. העלייה הזאת תקפה גם לגבי מכוניות חדשות וגם לגבי משומשות. מעבר לכך, יש את נושא מחירי הרכב החשמלי. כיום מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 35% אך הוא יעלה בינואר. בכמה? לעת עתה אף אחד לא יודע. באוצר רוצים מתווה של עליית מס קנייה הדרגתית, במקביל להטלת מס נסועה מ-2026, אבל לעת עתה מדובר במתווה שאינו ישים. במהלך השבועות האחרונים שרים "התגייסו" לנושא וגם דיווחו כי הם "כתבו מכתבים". יעילות המכתבים האלה מוטלת בספק. סביר להניח שבסופו של דבר המתווה הסופי יהיה של פשרה, ומס הקנייה יעמוד על בין 45% ל-50%, כל זה יקבע רק לקראת נובמבר-דצמבר.
החשמליות אינן היחידות שייפגעו. כפי שפורסם בכלכליסט, גם מכוניות הבנזין יפגעו בגלל שינוי של אופן חישוב נוסחת החישוב של המזהמים שלהן והקטנת זיכוי המס שהן מקבלות, אם הן נקיות. בטיוטת התקציב יש גם סעיף שמתייחס לרכבים המזהמים ביותר. עליהם יוטל קנס של עד 7,500 שקל. לעת עתה, עוד לא ברור האם סעיף זה אכן יעבור.
מה עוד? לא מעט. עלויות השילוח של רכבים לישראל כבר התייקרו במהלך השנה החולפת, ולפי הערכות בענף הרכב - הן יתייקרו עוד. מדוע? לפי גורמים בענף הסיבה היא "כי חברות הספנות יכולות". אחרי הכול, המכוניות יוצאות מהמזרח ובמקום להיפרק בנמל אילת המושבת בגלל החות'ים, הן "עושות סיבוב" מסביב לאפריקה ומשם דרך הים התיכון, נפרקות בדרך ועולות שוב על אוניה, כולם רוצים להרוויח.
כל הגורמים האלה הם בבחינת גורמי ליבה, כלומר מה שייקר את מחירי המכוניות. אבל יש עוד נגזרות של אלה. למשל, מצברים זולים הגיעו מטורקיה - בעבר. גם צמיגים זולים מטורקיה כבר לא מיובאים, ובל נשכח: מחירי הרכב קובעים כמה יעלה לבטח אותו, כלומר בינואר הביטוח יתייקר. מחירי הרכב כשהוא חדש גם קובעים את גובהו של שווי השימוש שישלמו מי שיבחרו ברכב כחדש בליסינג, כלומר בינואר שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד - יתייקר.
כיצד הצרכנים יגיבו לגל ההתייקרויות? ייתכן שדווקא בגל של רכישות. זו לא טעות: בעת משבר הישראלים קונים, כאמצעי לפיצוי עצמי. כך היה גם בקורונה. ומעבר לכך, ביטולי טיסות וחופשות יצרו מצב בו במשק יש כסף פנוי. עם זאת, אם מחירי המכוניות החדשות יעלו לרמות שכבר אינן סבירות, כלומר מעל 5% מהמחירים הנוכחיים, כנראה שגם יבואני הרכב הנחושים ביותר יצטרכו לנגוס בריווחיותם, או להבין ש-2025 תהיה שנה של מלאים בלתי מכורים.