סגור
לוגו שלט סוכנות הרכב מימין הונדה ו ניסן
הונדה וניסאן. ביחד עם מיצובישי תהפוך החברה החדשה ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם (צילומים: Shutterstock)

גם מיצובישי תצטרף? הונדה וניסאן חתמו על מזכר הבנות לקראת מיזוג ב-2026

שתי ענקיות הרכב היפניות מסרו אתמול כי היעד הוא להגיע להסכם עד חודש יוני, וכי המיזוג נעשה בשל "שחקנים חדשים שנכנסים לשווקים שלנו". החברה הממוזגת תיסחר בבורסה היפנית מ-2026, ושוויה יהיה 54 מיליארד דולר; מיצובישי תחליט עד חודש הבא האם להכלל בעסקה, מה שיעלה את שוויה ל-58 מיליארד דולר 

הונדה וניסאן חתמו על מזכר הבנות להתחלת שיחות לגבי מיזוג בין שתיים מיצרניות הרכב הגדולות ביפן. המיזוג, אם יצא לפועל, ייצור את יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בעולם במונחים של מכירות.
במסיבת עיתונאים שערכו אתמול (ב') ראשי החברות בטוקיו הם מסרו כי היעד הוא להגיע להסכם מיזוג עד יוני, ושההליך יושלם ב-2026. מנכ"ל הונדה טושיהירו מיבה אמר כי המגעים נובעים מהצורך לשמור על תחרותיות עולמית לנוכח "סביבה עסקית המשתנה בצורה דרסטית", זאת לנוכח ההתחזקות של יצרניות הרכב הסיניות. בדומה, מנכ"ל ניסאן מאקוטו אוצ'ידה אמר כי יש צורך במיזוג מכיוון "ששחקנים חדשים נכנסים לשווקים שלנו". הונדה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן, תעמוד בראש החברה החדשה זאת בין השאר מכיוון ששווי השוק שלה, העומד על יותר מ-40 מיליארד דולר, גדול פי 4 משל ניסאן.
המיזוג המתוכנן יהיה בסדר גודל דומה למיזוג מ-2021 בין PSA ופיאט קרייזלר, שיצר את סטלנטיס.
לפי מתווה התוכנית, שתי החברות יכונסו תחת חברת אחזקות אחת שתיסחר בבורסה היפנית החל מ-2026. בהתבסס על שווי השוק הנוכחי שלהן, שווי החברה הממוזגת יעמוד על 54 מיליארד דולר. ההסכם עשוי לכלול גם את מיצובישי, שנמצאת בשותפות עם ניסאן מאז 2016. מיצובישי חתמה על מזכר הבנות נפרד ואמורה להחליט בחודש הבא אם להצטרף למו"מ. אם מיצובישי אכן תיכלל בעסקה, שווי השוק הכולל של החברה החדשה יעמוד על 58 מיליארד דולר. לשם השוואה, שווי השוק של טויוטה – יצרנית הרכב הגדולה ביפן – עומד על 287 מיליארד דולר.
פירוש הדבר כי ביחד עם מיצובישי תהפוך החברה החדשה ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם אחרי טויוטה ופולקסווגן הגרמנית במונחים של מכירות שנתיות, שיעמדו על יותר מ-8 מיליון יחידות.
החברות מתכוונות לחלוק בפלטפורמות רכב ובמפעלי הייצור, וכן מתכוונות לאחד משאבים להשקעה במכוניות חשמליות, תוכנות ונהיגה אוטונומית. כמו כן, החברות הציבו יעד למכירות משולבות של 30 טריליון ין (191 מיליארד דולר) ורווח תפעולי של יותר מ-3 טריליון ין.
עם זאת, האנליסט סייג'י סוגיורה מ- Tokai Tokyo Intelligence Laboratory אמר לפייננשל טיימס כי להערכתו החברות יתקשו לעמוד בדדליין להשלמת העסקה עד אוגוסט 2026, זאת לנוכח התנגדות בתוך ניסאן והצורך בקבלת אישור משותפות חיצוניות כמו רנו. "אני חושב שהונדה תופתע לגלות באיזה מצב גרוע נמצאת ניסאן", אמר. בהתאם, מיבה הזהיר כי הצלחת השיחות תלויה ביכולת של ניסאן להוציא לפועל תוכנית ארגון מחדש. "זוהי טרנספורמציה שמתרחשת רק פעם במאה שנה", אמר. "אנחנו צריכים שתהיה לנו התחמושת הנכונה על מנת להיות תחרותיים בשדה הקרב גם ב-2030".