40% ממסירות הרכב בפברואר - בשבוע האחרון של החודש
40% ממסירות הרכב בפברואר - בשבוע האחרון של החודש
בחודש שעבר נמסרו כ-24 אלף מכוניות בסך הכל, מתוכן 9,000 רק בשבוע האחרון. הסיבה - יבואני הרכב מיצו את האופציה של מכירת הרכבים ללקוחות הפרטיים ומכרו את המכוניות לחברות הליסינג וההשכרה
האם שוק הרכב הישראלי נכנס ל"מצב בועה"? על פי נתוני משרד התחבורה, בחודש שעבר נמסרו בישראל כמעט 24 אלף מכוניות, אבל מה שמעניין, זה שעד לשבוע האחרון של פברואר עמד היקף המסירות על פחות מ-15 אלף מכוניות, כשרק בשבוע האחרון של החודש נרשם זינוק במסירות שהשלים את הפער. יתרה מזאת: לפי נתוני משרד התחבורה, אלפי מסירות בוצעו ביומיים האחרונים של פברואר.
הסיבה למסירות ההמונית של המכוניות ביום האחרון של פברואר לא היתה התנפלות של לקוחות. כיום על פי החוק בישראל, מכוניות יכולות להימכר ללקוחות כשהן חדשות "יד ראשונה" כל עוד לא חלפה שנה ממועד ייצורן. אם חלפה מעל שנה ממועד הייצור, יבואן הרכב חייב למכור את המכונית כיד שנייה "אפס קילומטר".
בגלל המלחמה הודיע משרד התחבורה כי יאריך את תוקף הרישום בשלושה חודשים, כלומר יבואני הרכב יוכלו למכור מכוניות כחדשות במשך 15 חודשים. הארכה זו תקפה לגבי מכוניות שיובאו לישראל והמועד האחרון לרישומן חל בין 11 לאוקטובר ל-31 בדצמבר. באוקטובר בעיה זו לא הורגשה, אך המכוניות שמועד הגיול שלהן היה בנובמבר אשתקד חייבות להשתחרר תוך 15 חודשים – מכיוון שמדובר ב-15 חודשים ממועד ייצורן. יתרה מזאת, בענף הרכב מעריכים כי גם בחודש הבא יורגש אפקט דומה, של "בום" של מכירות של מכוניות שיבואני הרכב לא הצליחו להיפטר מהן במהלך ימי החודש האחרונים.
להערכת גורמים בענף הרכב, כיום היקף מלאי המכוניות שעומדות בפני גיול נאמד במעל 8,000 יחידות. חלק ממכוניות אלה הן חשמליות סיניות מהדגמים הפחות פופולאריים, חלקן מכוניות פרימיום וחלק הן דווקא גרסאות "זללניות בדלק" של דגמים פופולאריים אשר סובלות מחוסר ביקוש לנוכח העובדה שהיבואן מציע גם גרסה היברידית.
יש להבדיל בין מסירות ללקוחות פרטיים ומסירות לחברות ליסינג וגופי סחר אשר רוכשים את המכוניות כדי למוכרן מחדש. הלקוח הפרטי רוכש את המכונית במחיר מלא או כמעט מלא. גופי הסחר דורשים הנחות. יבואני הרכב המתינו במהלך החודש שעבר ללקוחות הפרטיים עד שהיו בטוחים שמיצו את האופציה. לאחר מכן - בימים האחרונים של החודש - ועם מיצוי האפשרות למכור ללקוחות פרטיים - עברו היבואנים למכור לגופי הסחר.