החלפת הסוללות חוזרת לארץ: פז ומטרו יקימו מתחמי החלפת סוללות לקטנועים
החלפת הסוללות חוזרת לארץ: פז ומטרו יקימו מתחמי החלפת סוללות לקטנועים
רוכבי קטנועי GOGORO החשמליים שתייבא מטרו יוכלו להחליף את הסוללות שהתרוקנו בתחנות פז. ישקיעו יחד עשרות מיליוני שקלים במהלך. הקטנועים יימכרו ללא סוללות, והרוכשים ישלמו סכום חודשי עבור הטעינות, בהתאם לקילומטראז' שירכבו
בנזין, סולר או חשמל? פז חתמה על הסכם עם יבואנית הדו-גלגלי מטרו, לפיה יוצבו בתחנות הדלק שלה עמדות החלפת סוללות עבור קטנועי GOGORO הטיוואנים, שיתחילו להימכר בארץ בקרוב. לכל קטנוע יש 2 סוללות במשקל 6 ק"ג מתחת למושב, והרוכבים יוכלו להחליפן כשיתרוקנו בתחנות פז בעמדות דמויות וידיאומט.
GOGORO, שהוקמה בשנת 2011 והחלה למכור קטנועים ב-2015, תונפק בחודשים הקרובים בנאסד"ק לפי שווי של 2.35 מיליארד דולר במיזוג עם ספאק, היא מייצרת כמה דגמי קטנועים חשמליים עם סוללות מתחלפות, לטווח של 85 עד 170 ק"מ, ומכונה טסלה של הקטנועים בכות ההשקעה בעיצוב ובטכנולוגיה, הפעלת הכלים וניהול הטעינה מאפליקציה, והאפשרות להוריד ממנה צלילים מלאכותיים לקטנוע.
השקת הכלים בארץ תוכננה ל-2020, אבל נדחתה בגלל הקורונה ובגלל העיכוב במשרד התחבורה באישור ייבוא לכלים ברישוי L1e האירופית, קטנועים המוגבלים ל-45 קמ"ש ושברוב מדינות אירופה אפשר לרכב עליהם ללא רישיון רכיבה. במטרו הוחלט לבסוף שלא להמתין עוד ולהתחיל במכירת קטנועים חזקים ויקרים יותר, ברישוי A2, הדרגה הנמוכה ביותר החוקית בארץ.
לפי ההסכם בין שתי החברות, ברבעון הראשון של 2022 יוצבו עמדות בתחנות פז באזור ת"א, ברבעון השני תורחב הפריסה לגוש דן ולירושלים, ועד סוף השנה תכסה את רוב המדינה. מדובר בכלים עירוניים המתאימים לנסיעה בעיר או בין ערים קרובות עם מהירות מירבית של 95 קמ"ש, ולא כלי לנסיעות בין עירוניות ארוכות, מה שייקבע את מפת פריסת עמדות ההחלפה.
השימוש בעמדות החלפה חוסך לרוכבים את הצורך לשאת את הסוללות לטעינה ביתית, והטעינה שלהן בעמדות ההחלפה תאפשר טעינה מבוקרת, שתאריך את חייהן. רוכשי הכלים לא יחזיקו בסוללות בבעלותם, אלא ישלמו בכל חודש עבור הטעינות והשימוש בסוללות, בהתאם למספר מסלולי שימוש, לפי הקילומטראז' שירכבו. אופי מכירה כזה ישחרר את הרוכשים מדאגה לאורך חיי הסוללה ומהצורך בהחלפה יקרה שלה בתום האחריות, אולם יחייב אותם להטעין את הסוללות רק באמצעות החלפה. מטרו לא תמכור את הכלים עם מטענים ביתיים. לכל סוללה קיבולת של 2.6 קוט"ש.
תעריפי השימוש טרם נחשפו, אולם אמורים להיות זולים יותר משל קטנועי 125 סמ"ק, עם הבטחה לעלות טיפולים נמוכה יותר. גם תעריפי ביטוח החובה של כלים חשמליים נמוכים משמעותית: רוכב קטנוע חשמלי מחויב בממוצע בכ־2,000־2,500 שקל על בסיס תעריך הביטוח לקטנוע 50 סמ"ק, לעומת 4,000־4,500 שקל לכלי 125 סמ"ק. המחיר לקטנועי GOGORO צפוי להיות דומה לקטנועי בנזין מקבילים, קצת מעל 20 אלף שקל.
מבחינת פז מדובר בכניסה משמעותית ראשונה לתחום הרכב החשמלי, אסטרטגיה שמובילים היו"ר הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן. פז תוביל את תחום התשתית בשותפות עם מטרו, תציע עמדות טעינה גם לבנייני משרדים והשתיים יפנו יחד גם לחברות שליחויות וחברות מזון מהיר המשתמשות בקטנועים.
מטרו, שמנוהלת בידי היו"ר והמייסד גדי אבירם, והמנכ"ל תומר קומרוב, תקים עבור הייבוא של GOGORO חטיבת נפרדת, מטרו אלקטריק, שתפתח אולם תצוגה נפרד לקטנועי גוגורו, אופנועי ZERO החשמליים, והמכוניות הנטענות של קארמה האמריקאית.