האמת נמצאת בדוחות: האם סטלאנטיס תחסל מותגים ותיקים ומוכרים?
האמת נמצאת בדוחות: האם סטלאנטיס תחסל מותגים ותיקים ומוכרים?
קרלוס טווארס, מנכ"ל החברה האם של פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, ג'יפ, ראם, אופל ואחרים התבטא בשבוע שעבר כי לא יהסס להיפטר ממותגים שביצועיהם אינם טובים. כשמכירות קרייזלר מדשדשות ומזראטי רושמת הפסד תפעולי של 82 מיליון יורו, התבטאות כזו לא מגיעה משום מקום
האם מותגי העבר עליהם גדלנו בדרך להיעלם? בשיחת משקיעים שהתקיימה בשבוע שעבר ציין קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלאנטיס, החברה האם של פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, ג'יפ, ראם, אופל ומותגים נוספים כי החברה "לא תהסס להיפטר ממותגים שביצועיהם אינם טובים".
סטלאנטיס היא חברה צעירה במונחים עולמיים – קיימת פחות מחמש שנים, אבל חלק מהמותגים שמרכיבים את סטלאנטיס חוגגים מעל מאה להיווסדם. סטלאנטיס נוצרה מאיחוד בין PSA, החברה האם של פיג'ו, סיטרואן ואחרות ובין FCA, החברה האם של פיאט, קרייזלר, ג'יפ ומותגים נוספים. בפועל, במהלך שנות שלטונו של טווארס ביצעה החברה מהלכי קיצוץ מרחיקי לכת, כולל פיטורי עובדים ואיחוד של משאבי מותגים (מכוניות שנושאות סמלים שונים, אבל הבסיס הוא אותה שלדה ואותו מנוע) אך לפחות בחלק מהמותגים, השיטה אינה מצליחה.
מניתוח דוחות סטלאנטיס עולה כי המגה-יצרנית רשמה במחצית הראשונה של 2023 רווח נקי של 10.9 מיליארד יורו. השנה הרווח הנקי צנח ל-5.6 מיליארד יורו. הכנסות סטלאנטיס במחצית הראשונה של 2023 עמדו על 98 מיליארד יורו. במחצית הראשונה של 2024 עמדו הכנסות סטלאנטיס על 85 מיליארד יורו. עיקר הפגיעה התרחשה בצפון אמריקה ובאירופה.
ההכנסות בצפון אמריקה בחלוקה חציונית ירדו מ- 45 מיליארד יורו אשתקד ל-38 מיליארד השנה. ההכנסות באירופה ירדו מ-34 מיליארד יורו ל-29 מיליארד יורו. ההכנסות בסין ירדו מ-1.9 מיליארד יורו ל-1.07 מיליארד. גם נתחי השוק היחסיים של סטלאנטיס נפגעו: מ- 10% בארה"ב אשתקד ל- 8.2%. מ-18.3% באירופה ל-17.7% השנה ומ- 15% במזה"ת ל- 13.2% השנה.
הדוחות לא מפרטים את ההכנסות האינדיבידואליות מכל אחד ממותגי החברה (פרט למזראטי שרשמה השנה הפסד תפעולי בגובה 82 מיליון יורו). לפי הדיווחים, במחצית הראשונה של 2023 שלחה היצרנית לסוכנים 1.023 מיליון רכבים. השנה נשלחו בארה"ב 838 אלף רכבים בלבד. באירופה שלחה סטלאנטיס 1.47 מיליון רכבים, השנה היא שלחה 1.38 מיליון. במקרה של ארה"ב, המותגים החזקים של סטלאנטיס הם ג'יפ ודודג'. מכירות קרייזלר לעומת זאת מדשדשות בשוק האמריקאי. במארג דגמי סטלאנטיס, ג'יפ היא יצרנית רכבי השטח. דודג'-ראם היא מלכת הטנדרים. קרייזלר אמורה להיות התשובה לשברולט, או לפורד, אך היצע דגמי היצרנית בארה"ב עלוב ומורכב בעיקר ממיניוואנים.
תכניות חישמול ברורות אין לקרייזלר ויתכן שגורלה נחרץ. לפי פרסומים לצד קרייזלר- גם לנצ'יה הוותיקה ו- DS החדשה יחסית עשויות למצוא עצמן נמכרות או מחוסלות. לפי סמנכ"לית הכספים נטלי נייט, היצרנית "נוקטת צעדים החלטיים כדי לטפל באתגר התפעולי בצפון אמריקה"- הכולל הפחתת עלויות תפעוליות. בנוסף, טווארס צפוי להורות גם על קיצוץ היקפי יצור של ראם ועל שיפור בקרת האיכות של היצרנית בצפון אמריקה.