הסינים מעדיפים לשווק רכבים דרך יותר מיבואן אחד
הסינים מעדיפים לשווק רכבים דרך יותר מיבואן אחד
על פי נתוני משרד התחבורה חלק מהדגמים של היצרנים הסינים ישווקו בישראל על ידי יותר מיבואן אחד. באיזה רכבים מדובר ומי המשווקים?
שוק הרכב הישראלי בשנת 2024 צפוי להיות מעניין, לאור העובדה שחלק מיצרני הרכב הסינים העניקו את הזיכיון שלהם ליותר מיבואן אחד, כך עולה מנתונים שהפיץ משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב, המפרטים את זיכיונות היבוא.
כך למשל הזיכיון ליבוא מותג הרכב המסחרי YAXING נמצא בידי אי וי מוטורס הנתנייתית – וגם בידי קבוצת דלהום. מאז שנות ה-80 לא היה בישראל מצב בו למותג רכב מסוים יש יותר מיבואן אחד, וגם אז פיצולים של מותגים נבעו מעסקאות מיזוג ורכישות שהתרחשו במישור הבינלאומי של יצרני הרכב ולא כתוצאה מכך שיצרן רכב נתן את היזיכיון ליותר מיבואן אחד.
הפיצול בזיכיונות ניכר גם במותגים סינים אחרים. לדוגמה הרכבים התפעוליים של CENNTRO המיובאים לישראל על ידי UDS וגם ע"י "גרין מוטורס". וכך גם הרכבים הסינים התפעוליים של LVTONG שמיובאים על ידי לא פחות מארבעה יבואני רכב: הגדול שבהם הוא אבניר. יודגש כי לפי מסמכי משרד התחבורה, הזיכיונות האלה אינם זיכיונות יבוא עקיף או יבוא זעיר - אלא זיכיונות שניתנו בו זמנית לכמה יבואנים ישירים (כלומר כאלה שרוכשים את הרכב ישר מהיצרן).
לצד הזיכיונות הכפולים ניכרת כי הסינים נכנסים סם ליבוא המקביל. כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבוא מקביל של BYD כבר החל אך כעת מתברר כי לפי רישומי משרד התחבורה, אוטופוינט, הנחשבת לאחת מחמש היבואניות המקבילות הגדולות בישראל מחזיקה בזיכיון לייבא מכוניות MG. כשלפי הרישומים יבואנים מקבילים נוספים מחזיקים ברישיון ליבוא MG.
עוד עולה, כי גם ל- BYD יש מספר מפיצים ביבוא מקביל. בנוסף גם לצ'רי ול- EVEASY יש כעת מפיצים שלא באמצעות יבואני הרכב הישירים – ובאופן מעניין גם לדונגפנג, מותג שאינו משווק בישראל ביבוא ישיר. במקרה של הסינים – יבוא מקביל, באמצעות רכישה מ"דילר" של יצרן הרכב בחו"ל, עשוי להתברר כרווחי ל"דילר" באירופה שמוכר את המכונית: נתונים שפורסמו לאחרונה, חושפים כי בניגוד למתרחש בישראל, היצרנים הסינים לא תופסים עדיין נתחי שוק משמעותיים. לפי נתוני SALESFORCE שפורסמו באירופה בחודש שעבר, BYD – הסינית הנמכרת ביותר בישראל - טרם צברה השנה אלף מכירות באירופה.