בלעדייש חקיקה, אין אכיפה: המצלמות של העיריות הגדולות משותקות מול רוכבי הקורקינטים
בלעדי
יש חקיקה, אין אכיפה: המצלמות של העיריות הגדולות משותקות מול רוכבי הקורקינטים
בעוד הפקחים קיבלו סמכות לתת דוחות על רכיבה ללא לוחית רישוי, מצלמות האכיפה הפרוסות בערים הגדולות ברחבי הארץ מושבתות בגלל בעיות חיבור בין הממשק של העיריות לממשק של משרד התחבורה. תאריך היעד המשוער לפתרון על פי המשרד: בעוד חודשיים. בעיריית ת"א מקווים כי הנושא יוסדר כבר בעוד חודש
התקנות אשר מסמיכות את פקחי העיריות לבצע אכיפה נגד רוכבי קורקינט חשמלי ואופניים חשמליות שנוסעים ללא לוחית רישוי אושרו אשתקד, אבל הנשק החזק ביותר של העיריות - המצלמות שפרוסות ברחבי הערים הגדולות בארץ - כלל אינו יכול לשמש למטרות אכיפה. הסיבה: בעיות בממשק בין המערכות של העיריות למערכת של משרד התחבורה, כך נודע ל"כלכליסט".
כזכור, בשנה שעברה בתחילת ספטמבר נכנסו לתוקף התקנות המחייבות את כל מי שבבעלותו כלי תחבורה זעיר (כלומר אופניים או קורקינט אשר מצוידים במנוע חשמלי) בהתקנת לוחית רישוי. גובה הקנס למי שלא התקין את הלוחית הוא 100 שקל. מספטמבר 2025 הקנס צפוי לעמוד על 500 שקל, ומספטמבר 2026 הוא יהיה 750 שקל.
בספטמבר אשתקד רק שוטרי משטרת ישראל יכלו לרשום דוחות לרוכבים, מה שדרש מהמשטרה (שבכל מקרה סובלת ממחסור בכוח אדם) להקצות שוטרים למשימה. רק לאחר מכן, בוצעו הליכי החקיקה הנדרשים כדי שגם פקחי עיריות יוכלו להטיל קנסות על רוכבים שלא הוציאו לוחית רישוי – ומשלהי אוקטובר אשתקד גם לפקחי העיריות יש יכולת לרשום דוחות לרוכבים שאינם מצוידים בלוחיות הנדרשות.
ואולם, כעת מתברר כי ה"נשק" החזק ביותר של עיריות בישראל למלחמה בתופעה, מערכת המצלמות העירוניות המשמשות לאכיפה, כלל לא יכולות לשמש את הפקחים – וזאת מכיוון שלעת עתה אין לממשק של משרד התחבורה יכולת להתחבר לממשק של העיריות.
כלומר: פקחי עיריות כן יכולים לצאת לרחובות כדי ללכוד פיזית את הרוכבים – אבל לא יכולים להשתמש במאות מצלמות האכיפה- כשהדוגמה הבולטת ביותר היא תל אביב, שבשטחה פזורות עשרות מצלמות אכיפה שהיו צריכות לשמש מאוקטובר האחרון ללכידה של רוכבים לא חוקיים. בפועל, נכון להיום בעיריית תל אביב מביעים תקווה שהממשק יושלם בחודש הבא. במשרד התחבורה מציינים כי תאריך היעד הוא דווקא בעוד כחודשיים. בפועל, לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה התאריך בפועל יהיה כנראה יותר רחוק.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "אנו מצפים כי משרד התחבורה ישלים עד פברואר 2025 את פיתוח הממשק להעברת פרטי בעלי הכלים לרשויות המקומיות ואנו נערכים לביצוע ההתאמות הדרושות בהיבט העירוני לקליטת הממשק, שיאפשר לפקחים לקבל מידע נדרש לצורך מילוי תפקידם וכן יאפשר ביצוע אכיפה אלקטרונית בהתאם לפריסה של מצלמות בעיר לאכיפת עבירות דו גלגלי".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הליך פיתוח הממשק בין מאגרי המידע של משרד התחבורה ועיריית תל אביב בתחום כלי הרכב המיקרוביליטי נמצא בעיצומו ועתיד להסתיים בתחילת חודש מרץ 2025, תוך תיאום מלא ושיתוף פעולה עם העירייה".