מסלול עוקף טורקיה: דלק מוטורס וקומסקו הוציאו זיכיון לייבוא מקביל של משאיות פורד
מסלול עוקף טורקיה: דלק מוטורס וקומסקו הוציאו זיכיון לייבוא מקביל של משאיות פורד
לכלכליסט נודע כי DMC TRUCKS, יבואנית משאיות פורד שנמצאת בבעלות דלק מוטורס וקומסקו נרשמה לאחרונה במשרד התחבורה כיבואנית עקיפה של משאיות פורד, זאת לאחר ששנים פעלה בישראל כיבואנית ישירה של המשאיות מטורקיה. ללא יבוא מטורקיה לחברה אין זכות קיום ולכן הפתרון
מה עושה יבואן רכב שעיקר הייבוא שלו מסתמך על שוק הרכב הטורקי? עוקף את ארדואן. ל"כלכליסט" נודע ש-DMC TRUCKS, יבואנית משאיות פורד שנמצאת בבעלות דלק מוטורס וקומסקו נרשמה לאחרונה במשרד התחבורה כיבואנית עקיפה של משאיות פורד, זאת לאחר שבמשך שנים פעלה בישראל כיבואנית ישירה.
כיום פועלים בישראל מספר סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר, כלומר שרוכש את הרכבים שלו ישירות מיצרן הרכב, יבואן מקביל או "עקיף" שרוכש את הרכבים שלו מסוכנויות ברחבי העולם, ויבואן זעיר, כלומר שרוכש רכבים בכמויות מצומצמות בלבד (בדרך כלל רכבי יוקרה). DMC שפעילה בישראל מ-2018 כשותפות בין דלק מטורס וקומסקו היא יבואנית הרכב היחידה שכל תוצרתה מבוססת על ייצור טורקי. כך, מבין יבואני הרכב המייבאים ארצה רכבים מסוגים שונים, מכוניות הנוסעים של טויוטה, רנו ויונדאי (שלושתן אגב חדלו מלהציע רכבים תוצרת טורקיה בישראל) מיוצרות בשלל מפעלים ברחבי העולם, אך במקרה של המשאיות של פורד (זאת בניגוד למכוניות הנוסעים של פורד והטנדרים שלה), כל הדגמים שמייבאים ארצה מיוצרים בטורקיה. משמע כעת ללא יבוא מטורקיה- לחברה אין זכות קיום.
לפי רישומי משרד התחבורה, החל מהחודש דלק מוטורס וקומסקו מחזיקות בפועל בשני רישיונות יבוא. אחד ישיר, כלומר רכישה מהיצרן, והשני עקיף, כלומר רישיון המאפשר רכישה שלא מן היצרן. כך, רישיון היבוא העקיף של DMC יאפשר לה (אם תבחר) לרכוש משאיות שמיוצרות בטורקיה, אבל מסוכנים ברחבי אירופה, מה שבפועל "יכשיר" את המשאיות לייבוא לארץ. בדרך כלל, בייבוא עקיף גם הסוכן שמוכר את הרכבים לישראלים מעוניין "לגזור קופון" ולכן ייתכן שמהלך כזה יגרום לעליית מחיר.
עד כה, יבואני רכב אחרים שייבאו עד השנה מכוניות מטורקיה לא החלו בתהליכים דומים לקבלת היתרים לייבוא עקיף של מכוניות מייצור טורקי.
בדלק מוטורס בחרו שלא להגיב לדברים.