סיכום חצי שנה בענף הרכב בישראל: האיום הטורקי משפיע - טויוטה מחליפה את יונדאי בפסגה
סיכום חצי שנה בענף הרכב בישראל: האיום הטורקי משפיע - טויוטה מחליפה את יונדאי בפסגה
במחצית הראשונה של 2024 נמסרו בישראל 155,145 מכוניות חדשות, ירידה של 11% ביחס לאשתקד; טויוטה ראשונה - 17,347, פער קטן מיונדאי שנפגעה מהפסקת הייצוא של מכוניות מטורקיה; קיה שלישית, סקודה רביעית ו-BYD חמישית, והיא גם החשמלית והסינית הכי נמכרת
ענף הרכב סוגר חצי שנה סוערת ומעניינת, עם היפוך בראש טבלת המסירות ושינויים במארג הדגמים.
מגמות אלה אינן מפתיעות: כפי שפורסם ב"כלכליסט" שוק הרכב מאופיין זה חודשים במבצעים, מכירות "יד ראשונה אפס קילומטר" והנחות, יבואני הרכב מתקיימים ממלאים שלמעשה הגיעו ארצה לפני חודשים - והפסקת הייצוא של מכוניות מטורקיה במסגרת אמברגו הסחורות שהטילה על ישראל פגעה במובילת השוק יונדאי.
על פי עיקרי הנתונים, במחציתה הראשונה של 2024 נמסרו בישראל 155,145 מכוניות חדשות, ירידה של 11% ביחס לנתוני אשתקד. כאמור, הנתון הבולט ביותר מטבלת מסירות הרכב היא העובדה שיונדאי לראשונה אינה מובילת שוק הרכב הישראלי החציונית: כעת טויוטה היא מובילת השוק עם 17,347 מכוניות חדשות.
יונדאי נמצאת במקום השני בפער קטן עם 17,259 מכוניות חדשות שנמסרו בחציון. יצוין כי גם יונדאי וגם טויוטה מייבאות מטורקיה דגמי ליבה (באיון, I20, I10 ביונדאי, קורולה ו-CHR בטויוטה) אך במקרה של טויוטה, היבואנית הצטיידה מבעוד מועד ברכבים שיצאו מטורקיה לחיפה טרום החלת האמברגו הטורקי.
קיה נמצאת במקום השלישי החציוני עם 16,102 מסירות ובמקום הרביעי נמצאת סקודה עם 10,592 מסירות. המקרה של סקודה מעניין, מכיוון שכפי שפורסם ב"כלכליסט" היבואנית ביצעה הוזלות מחיר רשמיות, עוד תופעה יחסית נדירה שכמעט ואינה מתרחשת בשוק הישראלי. זאת כדי לשמור את מקומה וגם לנסות ולנגוס בפלח השוק של יצרני הרכב התלויים ביבוא מכוניות מטורקיה.
במקום החמישי בשוק ניצבת BYD עם 10,178 מכוניות. ועם זאת - כפי שנחשף ב"כלכליסט", נתוני המסירות של יבואני הרכב הם גם נתונים שיש להתייחס אליהם בחשדנות מסוימת. זאת מכיוון שבמקרים רבים יבואני הרכב מכרו את המכוניות לעצמם, כלומר רשמו את המכוניות על שמם. למעשה, במגרשי מכירות של סוחרי רכב ולעתים גם במחלקות הטרייד אין של היבואניות עצמן ניתן גם למצוא מכוניות חדשות לחלוטין שנרשמו על שם בכירים ועובדים זוטרים ביבואניות הרכב.
מניתוח מסירות הרכב החשמלי עולה כי BYD עודנה המכונית החשמלית הנמכרת בישראל: היצרנית הסינית מסרה מתחילת השנה 10,178 מכוניות, מה שהופך אותה למכונית הסינית הנמכרת בישראל וגם לחשמלית הנמכרת בישראל.
במקום השני נמצאת MG עם 5,497 מסירות. לטסלה היו 3,023 מסירות ובמקום הרביעי ממוקמת ג'ילי עם 2,682 מסירות.
המקום החמישי שייך לדגם החשמלי היחיד של צ'רי שמיובא לישראל: ה-FX, עם 1,744 מסירות. בסך הכול נמסרו בחציון האחרון 39,236 מכוניות חשמליות המהוות 25.4% מהשוק. באופן מעניין, טבלת היצוא לפי מדינות הושפעה במחצית השנה מהאיום החותי', אך החרם הטורקי טרם מורגש.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", כבר בינואר נפגע ייצוא יונדאי מקוריאה הדרומית לישראל, מה שהדיח אותה מהמקום הראשון בטבלת מדינות הייצוא. נכון למחצית הראשונה, סין היא היצואנית הגדולה לישראל עם 34,601 מכוניות שיוצאו.
קוריאה הדרומית שהובילה את טבלת המסירות במחציתה הראשונה של אשתקד נמצאת כעת במקום השני עם 27,187 מסירות. יפן נמצאת במקום השלישי עם 23,185 מסירות וצ'כיה נמצאת במקום הרביעי עם 14,226 מכוניות.
באופן מסורתי, צ'כיה (ייצור מוצרי קבוצת פולקסווגן) נמצאת במקום החמישי אך השנה היא עקפה את טורקיה לאחר שהייצוא מטורקיה הופסק כאמור. מסיבה זו טורקיה עברה למקום השישי (רביעי אשתקד) עם 11,440. סביר להניח שאם החרם יימשך, עד תום השנה תרד טורקיה למקומות נמוכים יותר בטבלה.