סגור
מבחן רכב BYD SEAL U COMFORT
רכב של BYD (צילום: טל סער)

ניתוח
רכב חשמלי בישראל: הסינים שולטים, אך קשה להתחרות מול המותג החזק של טסלה

מהנתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב בנוגע למסירות ב-2024 עולה שישראל נמצאת במקום מעולה בכל הנוגע לחדירת הרכב החשמלי, אפילו יותר מבארה"ב ובגרמניה; בכל הנוגע לקטגוריה של מעל 200 אלף שקל התחרות קשה, והלקוחות מעדיפים את טסלה; ואיך זה שקנו פה מותגים שכבר לא קיימים?

איגוד יבואני הרכב הישראלי פרסם אתמול את נתוני מסירות הרכב של 2024.
המסקנות הכלליות אינן מפתיעות כלל: טורקיה ירדה בעקבות החרם המסחרי שהטילה על ישראל, סין התחזקה, יונדאי הודחה מהפסגה. אבל הנתון המעניין ביותר הוא זה של המכוניות החשמליות. לפי הנתונים, אשתקד נמסרו 67,171 מכוניות מסוג זה, כלומר 24.7% מהיקף השוק הכללי. מדובר בנתון שמציב את מדינת ישראל במקום מעולה, עם שיעור מכירת רכב חשמלי שעולה על זה במדינות כמו איטליה, ארה"ב וגרמניה. מכיוון שכך ניתן כבר לומר שהשוק הישראלי הוא שוק "בוגר" במונחי חדירת רכב חשמלי ולכן מן הראוי להציף כמה מסקנות חשובות שעולות מנתוני מסירת הרכב החשמלי.
ראשית: המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא מכונית חשמלית. אטו 3 של BYD, כפי שהיה גם אשתקד. אטו 3 מסרה אשתקד 10,607 יחידות - יותר מאלנטרה של יונדאי (היברידית) שניצבת במקום השני עם 8,374 יחידות. מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה עובדה מעניינת: השנה בוצעו רישומים מאסיביים של אטו 3 על ציי רכב ממש במהלך החודשיים האחרונים. חלק נאה מהמכוניות האלה כבר מופיע באתרי "יד ראשונה אפס קילומטר".
שנית: הסינים שולטים. ובגדול. אחריהם נמצאים הקוריאנים. על יתר יצרני הרכב , כלומר אירופה וארה"ב אין בכלל מה לדבר (אם כי יש יבוא עירני של מסחריות חשמליות מארה"ב, אך רק בייבוא עקיף ולא בייבוא ישיר המדווח על ידי יבואני הרכב). המותג הנמכר ביותר בישראל ברכב חשמלי הוא BYD. אחריו מופיעות טסלה, MG, אקספנג ועוד. המותגים הקוריאנים, כלומר יונדאי וקיה, לא שברו את מחסום 3,000 הרכבים.
שלישית: לטסלה, שניצבת במקום השני אין מכונית עממית, אבל יש לה 8,202 מסירות. שלשום שיגר מנכ"ל טסלה ישראל איתי ראב"ד איגרת לעובדים בה ציין שהמסירות עלו ב 21% ביחס לאשתקד, אולם חדש ייפתח בתל אביב בקרוב ושהרבעון האחרון של 2024 היה הטוב בתולדות טסלה ישראל – עם 2,946 מסירות. העובדה שטסלה נמצאת במקום השני מעידה על מצב מעניין שנוצר בשוק הרכב: כשמדובר במכונית סינית עממית במחיר של עד 200 אלף שקל, הישראלים מוכנים לרכוש גם מותג שאתמול הם לא שמעו על קיומו אבל בקטגוריה של מעל 200 אלף שקל, התחרות הרבה יותר קשה ולחוזקו של מותג יש ערך אדיר. עם כל הכבוד למכוניות "פרימיום טק" לסוגיהן, בעולם בו המכוניות החשמליות של 2023 כבר נחשבות מיושנות - טסלה היא מותג חזק מאוד.
רביעית: יד ראשונה אפס קילומטר, ייצוא של מכוניות לחוץ לארץ, רישום של מכוניות על שם עובדי היבואן ועוד תכסיסים שאינם הכי כשרים נתנו דחיפה משמעותית למסירות. מי שיבחן לעומק את ההיצע במגרשי יד ראשונה אפס קילומטר יבחין בשפע של MG, לא מעט BYD, הרבה צ'רי FX חשמלית ועוד.
חמישית: יש מותגים שחיים על מכונית אחת בלבד. בדרך כלל מדובר בדגם עממי, רכב כביש שטח וכזה שקשה לומר שהטכנולוגיה שלו היא הטובה ביותר. או הנוחות. או האבזור. כל המסירות של אקספנג בישראל הן של מכוניות חשמליות במחירים של כ-200 אלף שקל ומעלה. ואקספנג (מקום רביעי במסירות רכב חשמלי) מסרה 4,896 רכבי כביש שטח ומכוניות מנהלים. אבל במקום החמישי נמצאת צ'רי עם 4,821 מסירות שכולן הן של דגם אחד בלבד: FX החשמלית. כל מסירות ג'ילי (מקום שישי) מבוססות על דגם אחד בלבד: ג'יאומטרי C עם 4,446 מכוניות. תכלס: הישראלים רוצים אמצעי תחבורה חשמלי פשוט וזול.
שישית: ברשימת המסירות של 2024 יש יצרני רכב שלא קיימים. או שנקלעו לקשיים. בישראל הולך להם דווקא לא רע. NETA הסינית נמצאת בקשיים כמה חודשים. היא אפילו לא מוכרת רשמית מכוניות בישראל. לפי הרישומים היא מכרה בארץ 86 מכוניות, שכנראה שנמכרו לגופי סחר. יצרנית הרכב WM MOTOR מזמן לא קיימת אבל לפי איגוד יבואני הרכב השנה נמסרו בישראל 48 מכוניות שלה. האם הלקוחות שירכשו את המכוניות האלה מגופי סחר שקנו אותן יודעים שהיצרן מזמן לא קיים? קשה לומר.