שוק הרכב בצל המלחמה: ירידה של 34% במסירת מכוניות בישראל
שוק הרכב בצל המלחמה: ירידה של 34% במסירת מכוניות בישראל
בספטמבר 2023 נמסרו בארץ 18,119 מוכניות חדשות. באוקטובר, החודש שבו החלה המלחמה, הסתכמו המסירות ב-11,777 בלבד. התוצאה: מלאי של 60 אלף כלי רכב שלא נמכרו נמצא אצל יבואני הרכב והיצרניות מפרסמות מחירונים חדשים
בחודש שעבר נמסרו בישראל 11,777 מכוניות חדשות - מספר נמוך במיוחד המשקף שלושה שבועות של לחימה פלוס שבוע אחד שבו שוק הרכב הישראלי עבד כבשגרה. כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. לשם השוואה, בספטמבר האחרון, אף שהיה חודש רווי בחגים, נמסרו בישראל 18,119 מכוניות. באוקטובר אשתקד, חודש שהיה גדוש בחגים ומועדים נמסרו בישראל 16,467 מכוניות חדשות.
הירידה בהיקף מסירות הרכב החדש בישראל אינה מפתיעה: מסירות רכב כשמן כן הן - כלומר, הן לא נמדדות לפי כמה מכוניות נמכרו - אלא כמה מכוניות נמסרו ללקוחות בפועל. והלקוחות ברובם מקבלים את המכונית רק לאחר כמעט שלושה שבועות. הנתון היותר מדאיג מבחינת יבואני הרכב הוא כיצד יראו החודשיים הקרובים עד תום השנה: יבואני הרכב מחזיקים כיום במלאי מכוניות שלא נמכרו, שנאמד ביותר מ-60 אלף כלי רכב שרובם לא משוחררים ממכס ולכן מחיריהם הסופיים לצרכן טרם נקבעו.
יתרה מזאת: מכוניות חדשות עדיין נכנסות לישראל מכיוון שאלה כבר יוצרו ונשלחו ארצה לפני פרוץ המלחמה. כפי שפורסם ב"כלכליסט", השבוע יבואני הרכב כבר נדרשים לעבור למכירה בפועל ללקוחות - בין אם באמצעות מבצעי הנחות למפוני עוטף עזה ובין אם באמצעות מבצעים סקטוריאליים אחרים כדי להיפטר ממלאים למרות המלחמה. המבצעים תקפים בעיקר לגבי רכבים שכבר שוחררו ממכס, אבל הבעיה העיקרית נוגעת למה שטרם שוחרר ונתון לשלל השפעות - משערי מטבע ועד מחירי שינוע.
כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסטי", יבואנית טויוטה כבר פרסמה מחירון חדש עוד לפני כניסת דגמי 2024 ובשבועות הקרובים, כך מעריכים בענף הרכב, יתפרסמו מחירונים חדשים נוספים שישקפו את השינויים בשערי המטבעות.