הכדאיות הכלכלית של רכב חשמלי עומדת בפני טסט
הכדאיות הכלכלית של רכב חשמלי עומדת בפני טסט
אגרת הרישוי המוזלת למכוניות חשמליות, שעומדת על 426 שקל, תתבטל ב־1 בינואר, ותתייקר במאות אחוזים, לפי נוסחת החישוב הרגילה. המחיר הנמוך ביטא את רצון המדינה לתמרץ מעבר לרכב נקי, וההטבה הזו עלתה לקופה הציבורית 230 מיליון שקל בשנה. אחרי שהשנה המדינה העלתה את מס הרכישה על חשמליות מ־20% ל־35%, מדובר במהלך נוסף הפוגע בכדאיות הכלכלית של רכישתן
בעוד פחות מחודשיים זה קורה: אגרת הרישוי המוזלת למכוניות חשמליות תתבטל ב־1 בינואר – והיא תתייקר במאות אחוזים, כל דגם וההתייקרות שלו. הצעד הזה אינו דורש חקיקה ראשית, ועדת הכספים הכריעה בנושא הזה באפריל השנה. אחרי שהשנה המדינה העלתה את מס הרכישה על מכוניות חשמליות מ־20% ל־35%, מדובר במהלך נוסף הפוגע בכדאיות הכלכלית של רכישתן.
עד היום אגרת הרישוי לכל מכונית חשמלית, מג'ילי העממית עד פורשה טייקאן היוקרתית, עמדה על סכום קבוע של 426 שקל, מחיר נמוך שמבטא את הרצון של המדינה לתמרץ מעבר לרכב נקי שאינו פולט מזהמים. ההטבה הזו עולה לקופת המדינה 230 מיליון שקל בשנה.
בינואר הקרוב אגרות הרישוי של המכוניות החשמליות יחושבו לפי השיטה הכללית של חישוב אגרות רישוי בישראל, כלומר בהתאם ל"סולם זוחל" שמבוסס על מחיר הרכב כשהוא חדש – ככל שגיל הרכב עולה, סכום אגרת הרישוי פוחת.
מבדיקה מול משרד התחבורה ומשרד האוצר עולה כי אגרת הרישוי היקרה תיכנס לתוקף ב־1 בינואר, ולא יתאפשר "לעבוד" על המערכת. כל דרישה לתשלום אגרה שתונפק לרכב חשמלי החל מ־1 בינואר תהיה בסכום החדש הגבוה.
כמה כסף ישלמו בעלי המכוניות החשמליות מדי שנה? התשובה: כמו כולם. כיום אגרות הרישוי לרכב חדש בישראל מחולקות לפי שבע קבוצות מחיר וחמש קבוצות גיל. המחירים של אגרות הרישוי נעים בין 1,194 שקל לרכב חדש שגילו עד שלוש שנים ומחירו הוא עד 111 אלף שקל ועד 5,052 שקל לרכב שגילו עד שלוש שנים ומחירו מעל 330 אלף שקל. מכיוון שהמכוניות החשמליות החלו להיכנס לארץ בכמויות גדולות רק לפני כשלוש שנים, עיקר המכוניות שיקבלו בקרוב את אגרת הרישוי החדשה והגבוהה יהיו כאלה שמשתייכות לקבוצת הגיל הכי יקרה.
בפועל, המשמעות של מהלך כזה היא מכה מעצבנת לכיס, במיוחד של בעלי מכוניות החשמליות המשומשות העממיות. מדובר ברכבים שאיבדו ערך, וכעת בעלי מכוניות אלה יצטרכו להתמודד עם הוצאה שנתית בגובה של פי ארבעה או חמישה מהסכום המקורי. וככל שמחיר הרכב יורד כמשומש, הפגיעה בכיס משמעותית יותר.
"ברכב בנזין מתרגלים לסטירה של הטסט כי ככה זה. ברכב חשמלי משומש לקבל פתאום כאפה של 2,000 שקל זה מכובד", מסביר בעליה של ג'ילי ג'יאומטרי, מהמכוניות החשמליות הראשונות שהגיעו לישראל.
טכנית, בעלי החשמליות העממיות עוד יוצאים בזול: רכב היוקרה הסינית הונגצ'י עלה ועודנו עולה כחדש מעל 400 אלף שקל. כלומר הוא משתייך לקבוצת הרישוי הגבוהה ביותר. מאידך, ירידת הערך שלו גדולה מכיוון שמדובר ברכב יקר. וכך, בעליה של הונגצ'י מודל 2022 ששילם עד כה אגרת רישוי של 426 שקל ישלם מינואר הקרוב 5,062 שקל מדי שנה.
"הצורה שבה בעלי מכוניות חשמליות מסתכלים על המצב הזה היא שונה", מסביר גורם העוסק בסחר רכב. "בעלים של מכונית בנזין באים מתוך מערך שיקולים שונה. עבורם הטסט הוא קטע מובנה, חלק מהאוטו, סוג של רע הכרחי. מי שיש לו מכונית חשמלית, במיוחד הסיניות, קנה את הרכב הזה בשביל לחסוך בכסף, לא מפני שהביצועים מפילים אותו מהכיסא ולא בגלל העיצוב. בימים כאלה אפשר להבין מדוע החיסכון חשוב, ולכן המכה הזאת של לקבל קנס של אלפי שקלים כואבת למי שקנה רכב בשביל לחסוך.
"בל נשכח שהנושא של אגרות הרישוי לא נמצא בתודעה של הלקוחות. הם מסתכלים על כמה יעלה להם המוסך, כמה יעלה להם הביטוח, לא כמה יעלה הטסט. אנשים מסתכלים על זה ככסף קטן, אולי כרע הכרחי. אבל זה שם, זו גזירה שבקרוב יבינו את הכובד שלה".
האם שוק המשומשות יושפע? בחודשים הראשונים של 2025, כך מעריכים בענף, המכוניות החשמליות יתייקרו בכל מקרה בגלל עלייה נוספת במס הקנייה שתחול בינואר 2025, והדרישה לחשמליות משומשות תישאר יציבה. אך מי שירכוש מכונית חשמלית שמועד חידוש הרישיון שלה קרוב יצטרך להיות הראשון שיישא באגרת הרישוי הגבוהה, מה שאולי כדאי לקחת בחשבון במחיר הרכישה.
אגב, למרבה האירוניה יש בישראל קבוצה של מכוניות שדווקא הרישוי שלהן יהפוך אותן למאוד לא כדאיות: החשמליות העממיות בנות העשר ומעלה – אותן מכוניות חשמליות ששוק הרכב הישראלי בשעתו לא התנפל עליהן עקב חוסר בשלות. המכוניות האלה כיום לא שוות הרבה כסף אך מחירן כחדשות היה בשעתו יחסית גבוה.
לדוגמה, ניסאן ליף מודל 2013 שווה במחירון של החודש הנוכחי 27 אלף שקל, אך מאחר שליף עלתה מעל 160 אלף שקל כשהיתה חדשה, אגרת הרישוי שלה תעלה ל־1,342 שקל, כמעט 5% משווייה בשוק המשומשות.
מכוניות רנו פלואנס של בטר פלייס, שעדיין נוסעות בכבישי ישראל, עלו כ־122 אלף שקל עד 129 אלף שקל כחדשות. רנו מודל 2012 כזו שווה כיום 13,400 שקל, אך אגרת הרישוי שלה תעלה בשנה הבאה ל־1,015 שקל, כלומר 7.5% משווייה.