חוזרת למקורות: אאודי תתחרה בפורמולה 1 החל משנת 2026
חוזרת למקורות: אאודי תתחרה בפורמולה 1 החל משנת 2026
אאודי הודיעה כי היא תצטרף למרוצי פורמולה 1. ההחלטה היא כלכלית, כדי למנף את רווחי החברה מחשיפתה לחובבי הז'אנר הצעירים שצופים בתוכניות שקשורות בו בנטפליקס, וגם טכנית - בשל השימוש בדלק סינתטי במרוץ ומיצוב החברה כמובילה בתחום
אאודי הגרמנית הודיעה באופן רשמי כי ב-2026 היא תצטרף למרוצי פורמולה 1. בכך היא מצטרפת לאחותה למשפחת פולקסווגן: פורשה, שגם נערכת להצטרפות למרוצי פורמולה 1 בשנת 2026. על פניו כניסה למרוצי פורמולה 1, ועוד במהלך המחצית השנייה של העשור הנוכחי, אינה החלטה נבונה. התקציבים שיידרשו ממנה והעובדה שאאודי תצטרך לחבור לקבוצת מרוצים מוכרת ולהכניס שותפים לחזון שלה הם דברים מאוד לא מקובלים בקבוצת פולקסווגן. אבל במהלך של אאודי יש דווקא היגיון כלכלי מפתיע, והוא קשור דווקא לנטפליקס.
כיום יצרני הרכב הגדולים מוצאים את עצמם בנקודה בעייתית כאשר עולם הפרסום והמיתוג של מכוניות היוקרה והמנהלים עובר טרנספורמציה. ערכי המותג של אאודי, מרצדס, פולקסווגן ויצרניות גרמניות גדולות נוספות נחשבים מסורתיים ו"נוקשים", בעוד שערכי מותג של יצרני רכב צעירים כמו טסלה ולוסיד נחשבים צעירים, חצופים ורזים במיוחד - לא דורשים השקעה ניכרת בפרסום. מסיבות אלה יצרני הרכב הגדולים פונים דווקא לשיטות הישנות שהפכו אותם למפורסמים. במקרה של פולקסווגן מדובר בייצור מכוניות רטרו, ואילו במקרה של אאודי –חזרה לספורט מוטורי, תחום שאפיין את החברה בשנות ה-90-80, עם דגש על מרוצי פורמולה 1.
פורמולה 1 הוא אחד מענפי הספורט המוטורי שרשמו בשנים האחרונות זינוק בהכנסותיהם, הודות לחשיפה המשמעותית של הנהגים, הקבוצות והאינטריגות בנטפליקס. החשיפה הפכה את הקבוצות הגדולות זמינות לציבור הרחב, ובמיוחד לקהל הצעיר, בד בבד עם העובדה שדווקא יצרני הרכב שכן משתתפים באליפות הם כאלה שאינם בהכרח זמינים לציבור הרחב, כלומר האאס, מקלארן ודומיהם.
בנוסף, כניסתה של אאודי לפורמולה 1 נובעת גם מסיבות טכניות, וזאת נוכח העובדה שהחברה מצהירה מראש שמכוניותיה (ושל הקבוצה שתרוץ איתה ב-2026) לא יהיו חשמליות. יש לציין כי מרוצי פורמולה 1 כלל אינם פתוחים לחשמליות, שמתחרות במסגרות משלהן (פורמולה E), אבל הם נמצאים בעיצומו של מהלך להגעה לניטרליות פחמנית, כלומר ניקיון המכוניות ברמה שפליטותיהן מתאזנות עם חסכונה בזיהום.
במסגרת זו משתנים בימים אלה הכללים כך שבמכוניות יותקנו יותר מנגנונים חשמליים ליצירת כוח ולאגירת אנרגיה, והשינוי החשוב ביותר הוא הכנסת השימוש בדלק סינתטי בפורמולה 1 בשנת 2026. דלק סינתטי נחשב עבור יצרני רכב מסוימים לתקווה הגדולה של העשור הבא: מדובר בדלק שאינו נשאב מבטן האדמה, אלא מיוצר בתהליך כימי לחלוטין שאמור להיות נקי ברמה שתאפשר "התקזזות" על הזיהום שיוצר תהליך שריפת הדלק, מה שהופך את המכונית שתתודלק בו לכזו שיכולה לטעון לניטרליות פחמנית.
הכניסה של אאודי למרוצי פורמולה 1 לוותה בהצהרה רבת משמעות לפיה החל משנת 2026 מטרותיה ומטרות המרוץ יהיו דומות מבחינה סביבתית. כלומר לאאודי תהיה הטכנולוגיה כדי להתחרות, ולפורמולה 1 יהיו הכללים כדי לאפשר זאת. זאת ועוד, אאודי עצמה נמנעה מלציין מה היקף ההשקעה של היצרנית בכניסה לפורמולה 1, והסתפקה בהצהרה שמדובר בתקציב "גדול ככל שיידרש כפי שנהוג באאודי".