סגור
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות ב נמל אילת (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

מסלול עוקף העלאות מס: מה ניתן ללמוד מהמחירונים החדשים של 2025 בשוק הרכב

בזמן שמחירי המכוניות הקטנות זינקו, יבואני הרכב מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את העלאת המיסים על רכבי יוקרה מזהמים ורכבי ליסינג. למרות ההבטחות על התייקרויות דרמטיות ברכב החשמלי, המחירים עלו באופן מינורי. וגם: כיצד הפכה ישראל את הרכב הקטן והחסכוני לבלתי משתלם עבור הצרכן הממוצע 

בשבוע שעבר סערו הרוחות בענף הרכב הישראלי: חלק גדול מיבואני הרכב פרסמו את המחירונים החדשים שלהם לשנת 2025 ומחיריהם של דגמי מכוניות רבים התייקרו. קיה פיקנטו הקטנה זינקה בעשרת אלפים שקלים, סקודה אוקטביה זינקה, ביונדאי המחירים עלו.
להתייקרויות האלה יש סיבה: מדינת ישראל העלתה את מס הקנייה על כל המכוניות. בין אם מדובר בחשמליות שמס הקנייה עליהן עלה מ-35% ל-45% ובין אם מדובר במכוניות לא חשמליות שהטבות המס עליהן צומצמו.
אבל, מי שבאמת יצלול למעמקי המחירונים החדשים של יבואני הרכב יגלה עובדה מעניינת: לא כל המכוניות התייקרו. חלק מהמכוניות התיקרו בשיעור נמוך יותר מהצפוי, מה שבהחלט מעלה חשד לסבסוד של "מניעת" ההתייקרויות על ידי לקוחות פרטיים שישלמו יותר, וכמובן שמתברר שגם הגל של הפרסומים של יבואני הרכב שדחקו בישראלים לפתוח את הארנק בתקופה כה קשה מבחינה כלכלית כדי לקנות מכוניות חשמליות "לפני ההתייקרויות" התבררו כמצוצים מהאצבע.

ציי הרכב קודמים לכל

מבחינת המחירונים של 2025 עולות כמה מסקנות מעניינות. שמראות ששיקולי תחרות וטובת ציי הרכב הם לפעמים יותר חשובים ליבואנים מטובת הצרכן. ראשית: דגמי סדאן שמיועדים לציי הרכב מתכנסים לאזור 170 אלף שקלים. אבל כאן המצב מורכב: בשנה שעברה יבואנית סקודה הוזילה את מחירה של אוקטביה ל-151 אלף שקלים ברמת הבסיסי שמיועדת לציי הרכב כדי שהיא תתפוס את מקומה של טויוטה קורולה הטורקית שיבואה הופסק.
כעת מחירה של אוקטביה מתחיל ב-165 אלף שקלים. בצידה השני של הסקאלה נמצאת המתחרה של יונדאי - אלנטרה. וראה זה פלא: אלנטרה לא התייקרה כלל. מחירה הוא עדיין 170 אלף שקל. מי שיעשה חשבון פשוט יבין: מחזיקי רכב צמוד מקבלים על יונדאי אלנטרה הטבת רכב היברידי של 500 שקלים בשכר הברוטו. כלומר מבחינת מחזיקי הרכב הצמוד אלנטרה ואוקטביה עולות אותו הדבר, אבל אחת כלל לא התייקרה ואחת זינקה. כיצד בתקופה של עליית מיסים אגרסיבית מחירו של רכב נשמר לטובת מחזיקי רכבי הליסינג? הפתרונים ליבואן.
2 צפייה בגלריה
רכב יונדאי אלנטרה
רכב יונדאי אלנטרה
יונדאי אלנטרה. לא התייקרה כלל, בעוד מחירה של המתחרה אוקטביה זינק
עוד נקודה חשובה: מכוניות קטנות בישראל הן עסק יקר: קיה פיקנטו הקטנה עולה 110 אלף שקל. מחירה של טויוטה יאריס זינק ל-140 אלף שקלים. מאזדה 2 הקטנה עולה 126 אלף שקל לאחר שהתייקרה ב-4,000 שקל. תכל'ס, בישראל רכישה של מכונית קטנה וחסכונית הפכה לעסק שאינו משתלם. החלופה היא לרכוש רכב חשמלי, אבל רכב חשמלי קטן מגיע עם מגבלת טווח. השכבות הסוציו אקונומיות שרוכשות אותו לא בהכרח מחזיקות בעמדות טעינה בבעלותן. אפשר לומר שמדינת ישראל הרגה את המכונית הקטנה והחסכונית.

קנו היום כי מחר המחיר יזנק? בעצם לא

באשר למכוניות החשמליות. ראשית כל: לפני כחודשיים החלו יבואני הרכב החשמלי לצאת בקמפיינים נרחבים שדירבנו את הציבור לרכוש רכב חשמלי בעיצומה של מלחמה ושל חוסר וודאות כלכלית. "קנו מהר לפני עליית המחירים", הסבירו היבואנים. והם ידעו מדוע: ליבואני הרכב יש כשישים אלף מכוניות שהגיעו ארצה בדצמבר ופשוט נרשמו על שם הלקוחות בינואר. אז בכמה החשמליות התייקרו לאחר הזינוק במס הקנייה? בג'ילי מדובר בהתייקרות של עד 1,500 שקלים. ההתייקרויות במכוניות העממיות של BYD שיצאה בקמפיינים רחבי היקף שקראו ללקוחות לרכוש השנה הסתכמו לכל היותר באלפיים שקל.
2 צפייה בגלריה
מבחן רכב BYD SEAL U COMFORT
מבחן רכב BYD SEAL U COMFORT
רכב של BYD. התייקרויות של עד 2,000 שקל
(צילום: טל סער)
בל נשכח: מטרתה העיקרית של מדינת ישראל, לפחות על הנייר, היתה להרע עם רכבי השטח המזהמים ורכבי הכביש שטח הגדולים. במסגרת זו משרד האוצר "חילק" את קטגוריית הרכבים המזהמים ביותר- קטגוריה 15 לשלוש קבוצות זיהום שונות שעל כל אחת מהן יוטל "קנס" של אלפי שקלים.
כלומר, לכבוד 2025 היינו אמורים לראות זינוק במחירי רוב רכבי השטח והכביש שטח. זינוק כואב ומשמעותי. בפועל זה לא קרה הרבה: רכב הכביש שטח של ססאנגיונג , הטורס התייקר באלפיים שקלים, הסקודה קודיאק עלה ב-1,500 שקל. מיצובישי אאוטלנדר התייקר ברוב הגרסאות בפחות מ-2,000 שקלים. היכן ההתייקרויות הגדולות של רכבי השטח המזהמים והמסוכנים? ייתכן שההתייקרות של הרכבים העממיים יותר סיבסדה את מניעת ההתייקרות של הרכבים הללו. ייתכן שיבואני הרכב יודעים היטב שיצרני הרכב מקבלים מחירים טובים על הרכבים המזהמים שבאירופה לא רוצים יותר. מה שבטוח, הגזירות שנועדו "לשמור על בריאות הציבור" לא ממש פגעו ברוכשי הרכב המזהם.