סגור

מחאת נהגי המשאיות בקנדה מאיימת על תעשיית הרכב בארה"ב

יצרניות הרכב הגדולות, בהן ג'נרל מוטורס וטויוטה, יצמצמו את היקפי הייצור בארה"ב, בעקבות מחסור בחלקי חילוף מקנדה. העיכוב נגרם בשל מחאות נהגי המשאיות הקנדים, נגד בדיקות הקורונה, שגרמו לסגירת מעברי הגבול

ג'נרל מוטורס, טויוטה סטלנטיס - החברה האם של ג'יפ וקרייזלר, ויצרניות נוספות, מודיעות על צמצום היקפי יצור בארצות הברית בעקבות מחסור בחלקי חילוף. אלא שהפעם המחסור אינו נובע מאסונות טבע או היעדרם של שבבים אלא דווקא בגלל שביתה של נהגי משאיות קנדים אשר מוחים על הגבלות אשר הוטלו עליהם בעקבות מגפת הקורונה.


במסגרת ההגבלות אשר נכנסו לתוקף ב-15 בינואר נדרשים נהגי משאיות קנדים שאינם מחוסנים לעבור בדיקות קורונה בטרם כל כניסה לארה"ב. בתגובה החלו נהגי המשאיות הקנדים בשורה של מחאות, שביתות וחסימות כבישים, אשר הביאו לסגירה של שלושת מעברי הגבול העיקריים בין ארה"ב וקנדה: במישיגן, בדקוטה ובמונטנה.

1 צפייה בגלריה
הפגנת נהגי משאיות קנדה נגד חיסונים
הפגנת נהגי משאיות קנדה נגד חיסונים
הפגנת נהגי משאיות בקנדה. בדיקות בכניסה לארה"ב
(צילום: AP)

מבין שלושת המעברים האלה, המעבר במישיגן הוא החשוב ביותר לתעשיית הרכב האמריקאית. בפועל, למרות שארה"ב אחראית לעיקר הייצור של מכוניות של יצרני הרכב האמריקאים - בקנדה פועלים מפעלי רכב וחלפים מאז תחילת המאה ה-20. בשנת 2020 לבדה יוצרו בקנדה כ 1.4 מיליון מכוניות, שלא לדבר על מאות מיליוני חלפים מסוגים שונים אשר נדרשים לתעשיית הרכב בארה"ב השכנה.
בעקבות המצב, טויוטה הודיעה כי תעצור ביום ראשון הקרוב את הייצור באונטריו קנדה ובקנטאקי ארה"ב. פורד תצמצם את הייצור בוונזור ארה"ב ואוקוויל קנדה. סטלנטיס תצמצם יצור במספר מפעלים, ג'נרל מוטורס תידרש לעצור את הייצור במישיגן, וגם הונדה תידרש לעצור את הייצור בשני צידי הגבול.
חלק מיצרני הרכב אשר נפגעו, כדוגמת טויוטה, הודיעו כי יעברו להטסת חלקים מקנדה לארה"ב עד תום המשבר. שיטה שהיא אומנם יקרה יותר, אבל לא גורמת להשבתת מפעלי יצור שלמים.