לפני ארה"ב ואירופה: טסלה חשפה בסין את מודל Y החדש
לפני ארה"ב ואירופה: טסלה חשפה בסין את מודל Y החדש
יצרנית המכוניות החשמליות חשפה את מודל Y החדש - שקודמו נחשב לדגם הנמכר ביותר שלה; לפי החברה, החלק הקדמי והאחורי עברו עיצוב מחדש, ובתא הנוסעים בוצעו שינויים רבים; המחיר בסין עלה ב-5% לעומת הדגם הישן, אך ייתכן שבמערב התמחור יהיה שונה
לאחר תקופת המתנה ממושכת, טסלה חשפה ללקוחותיה בסין את מודל Y החדש. מודל Y נחשב כיום לדגם הנמכר ביותר של טסלה, גם בישראל.
בדומה לטסלה 3 ג'וניפר (שם הקוד של החברה לדגם מחודש), גם הטסלה Y ג'וניפר אינה דגם חדש לחלוטין - אלא אבולוציה של הדגם הקיים. לפי הפרסומים בסין, טסלה Y החדשה כוללת עיצוב מחודש של החלק הקדמי והחלק האחורי, אשר הופך את הרכב ליותר אווירודינאמי – וגם מוסיף 47 מילימטר לאורכו הכולל הודות לשינוי של עיצוב הפגושים.
לפי טסלה, גם תא הנוסעים עבר עדכון מקיף, ממבנה המושבים ועד לשינוי של ארכיטקטורת תא הנהג, כלומר שינוי של המסך המרכזי וממשקי השימוש תוך שימת דגש על חומרים איכותיים יותר.
הספק המנוע של הגרסה הבסיסית נותר 299 כוחות סוס, כמו בדגם הנוכחי שעודנו נמכר בישראל. לפי טסלה המהירות המרבית ירדה מעט בשתי הגרסאות המוצעות בסין מ-217 קמ"ש ל-201 קמ"ש. מעבר לאלה, טסלה טוענת לשיפור מסוים בטווח הנסיעה, אך השיפור שעליו מדברת היצרנית תקף לעת עתה אך ורק לרכבים המשווקים בסין וטווח הנסיעה שלהם נמדד בתקן המדידה הסיני, CLTC, אשר נחשב לתקן מאוד מקל. כלומר, כרגע לא ניתן לדעת האם גם בדגמים ה"מערביים" יירשם שיפור בטווח הנסיעה ומה יהיה היקפו.
לעת עתה, בשוק הרכב הסיני מוצעות רק שתי גרסאות של טסלה מודל Y המחודשת: גרסת הנעה אחורית וגרסת הנעה כפולה, בעוד שעד כה הוצעו במדינה שלוש גרסאות - גרסת הנעה אחורית, גרסת הנעה כפולה וגרסה ספורטיבית, כפי שמוצע בישראל. גם במקרה של טסלה 3 המשודרגת שהוצגה ב-2023, הגרסה הספורטיבית התווספה להיצע בהמשך. לפי פרסומי היצרנית בסין, מועדי אספקת הרכב הם לקראת סוף החודש הבא.
נכון להיום (שישי) טסלה טרם חשפה את מודל Y המחודש במערב. באתר טסלה ישראל עדיין מוצג מודל Y בגרסתו הנוכחית. ואולם סביר להניח שרכבים מהדגם המחודש ישווקו גם במערב בתוך כמה ימים. לפי פרסומים בסין, מחיר מודל Y מהדור החדש גבוה בכ-5% מהדור הנוכחי; ואולם מדיניות טסלה בסין אינה זהה למדיניותה במערב, כלומר לא מן הנמנע שמחירי מודל Y ג'וניפר יהיו זהים לאלה של הדגם הנוכחי במערב ובישראל, או אפילו נמוכים ממנו.
להצגת מודל Y חדש יש השפעה ניכרת על שוק הרכב הישראלי, פחות בהיבט של בעלי הרכב ויותר בהיבטי השוק: להצגת טסלה 3 המחודשת ב-2023 קדמה חרושת שמועות על ירידת ערך של הדגמים ה"מיושנים" אך בפועל השינוי של טסלה בדגם לא היה מאוד מכריע. גם Y החדשה אינה מציגה שינוי אדיר ביחס לדגם הקודם - אלא אבולוציה של הקיים. אבל מעבר לכך, שוק הרכב הישראלי גדוש כיום במתחרים סיניים: מאקספנג 6 G ועד סרס 5. שוק הרכב הוכיח אשתקד היטב שבכל הקשור לרכב חשמלי במחיר של מעל 200 אלף שקל, הלקוחות לא ימהרו לפתוח את הארנק לכל מותג רכב סיני חדש שעליו לא שמעו לפני שנתיים.
מעבר לכך, מדובר בלקוחות שניחנו ברמה מאוד גבוהה של מודעות לטכנולוגיה עדכנית וגם במה שמכונה FOMO - כלומר Fear of Missing Out. המשמעות היא שבדומה לשוק האלקטרוניקה - כאשר הלקוחות יודעים שיש מוצר חדש בדרך, סביר להניח שהם יעדיפו להמתין. במקרה של טסלה מודל Y המחודשת, יהיה מדובר בעצירה של הזמנות לדגמים סיניים "יוקרתיים" במחיר של מעל 200 אלף שקל עד לחשיפת מחיר טסלה Y המחודשת בישראל.