סגור
מנכ"ל טסלה אלון מאסק ודגם Y
מנכ"ל טסלה, אלון מאסק (צילום: REUTERS/Aly Song)

הממשל למאסק: רוצה סובסידיות? פתח את הטעינה למתחרים

חלק מרכזי בתוכנית של הנשיא ביידן למלחמה בשינויי האקלים הוא סובסידיות בסך 7.5 מיליארד דולר לחברות הרכב החשמלי; אולם טסלה אינה זכאית להן בשלב זה מאחר שתחנות הטעינה שלה אינן פתוחות למתחרים; עתה נראה כי החברה תהיה מוכנה להיעתר לדרישה, למרות ביקורת של הבעלים אלון מאסק בעבר

משרד התחבורה האמריקאי צפוי להשלים בשבוע הבא את הדרישות מיצרניות המכוניות החשמליות כדי שיהיו זכאיות לסובסידיות בשווי 7.5 מיליארד דולר שיזם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
המהלך צפוי להפעיל לחץ רב על חברת טסלה לפתוח לראשונה את תחנות הטעינה שלה בארה"ב גם למכוניות של המתחרות, שכן אם לא תיענה לדרישות היא עלולה למצוא את עצמה מחוץ לתוכנית הסובסידיות, שאחת המטרות שלה היא להגדיל את מספר תחנות הטעינה בארה"ב ל-500 אלף מ-100 אלף ב-2021.
יוזמה זו היא חלק מהותי בתוכניתו של ביידן להילחם בשינויי האקלים, והיא כוללת גם הצבת יעד לפיו 50% מכל המכוניות החדשות שיימכרו בארה"ב עד 2030 יהיו חשמליות. המחסור בתחנות טעינה לאורך כבישי ארה"ב האט עד כה את הצמיחה במכירת מכוניות חשמליות ואת ההשפעה החיובית שיש לכך על האקלים.
לנוכח הלחץ הרב המופעל, נראה שבטסלה יהיו מוכנים לשקול פתיחה של הרשת שלה, אף שהבעלים והמנכ"ל אלון מאסק כבר העביר ביקורת בעבר על ההתערבות של הממשל בנושא. בחודש שעבר דווח כי מאסק נפגש בוושינגטון עם בכירים בבית הלבן, ובין הנושאים שעלו לדיון היה גם התוכנית לתחנות טעינה.
"הבנו שטסלה כן מעוניינת לשנות את המערכת שלה כדי שתהיה פתוחה יותר. כך שאם יעשו זאת ויעמדו בדרישות, הם בהחלט יהיו זכאים למימון", מסר סטיוארט אנדרסון, מנהל משרד התחבורה במדינת איווה. בדומה לכך ממשרד התחבורה באריזונה נמסר כי ניהלו דיונים עם נציגם של טסלה בנושא ו"הם משאירים את הדלת פחותה, אך עדיין לא התחייבו רשמית".
תחנות הטעינה של טסלה אמנם נחשבות לאיכותיות במיוחד, אך עד כה בארה"ב הן מאפשרות רק למכוניות של החברה להיטען ולא למתחרות. בעלי מכוניות טסלה יכולים לרכוש מתאמים שיאפשרו להם להטעין גם בתחנות אחרות, אך כאמור הדבר אינו אפשרי לבעלי מכוניות חשמליות אחרות המגיעים לתחנות טעינה של טסלה.