פקקים? דווקא עכשיו רשות המסים רוצה לייקר אופנועים וקטנועים באלפי שקלים
פקקים? דווקא עכשיו רשות המסים רוצה לייקר אופנועים וקטנועים באלפי שקלים
דווקא כשעומסי התנועה בשיאם, הניחו ברשות המסים על שולחן שר האוצר תוכנית לייקר את המס על אופנועים וקטנועים בכ־20%, וזאת בניגוד להבטחות. ההתייקרות בדו גלגליים הפופולריים: בין 2,500 ל-5,000 שקל
דווקא כשעומסי התנועה בשיא, וכשמכירות הרכב הדו־גלגלי עוקף הפקקים שוברות שיאים, הניחה רשות המסים על שולחנו של שר האוצר אביגדור ליברמן תוכנית לייקר אופנועים וקטנועים רבים באלפי שקלים. הצו להעלאת המסים הוגש ישירות לשר כמהלך עוקף לוועדת הכספים, שאמורה לדון במהלכים אלה.
מדובר בהעלאת מס הקנייה בכ־20%, שתייקר כלים פופולריים בנפח של 250־400 סמ"ק ב־2,500־3,000 שקל, וכלים בנפח 400־600 סמ"ק ב־4,000־5,000 שקל. מדובר בכלים בטוחים מהממוצע, המצוידים במערכות ABS נגד נעילת גלגלים, וחלקם גם בבקרת אחיזה נגד החלקה ובשלושה גלגלים ליציבות משופרת.
הנימוק להעלאת המסים היא הוראת שעה שיזם ב־2015 שר האוצר דאז משה כחלון, ותוקפה פג בסוף החודש, שהפחיתה את מס הקנייה על הכלים מ־60% ל־50% לכלים החזקים יותר, ומ־50% ל־40% במקרה של החזקים פחות. כעת מבקשת רשות המסים לבטל את ההפחתות ולחזור לשיעורי המס המקוריים.
הוראת השעה גם התאימה את שיעורי המיסוי לרישיונות הרכיבה, בכך שהצמידה את המס לפי הספק הכלים, ולא לפי השיטה המיושנת יותר של קביעתו לפי נפח המנוע. כעת מבקשת רשות המסים לחזור לגבות את המס לפי נפח המנוע.
כדי למנוע מהכנסת לדון במהלך עידכנה הרשות את הצו בהפחתת המס על הכלים הקטנים יותר בנפח של עד 125 סמ"ק מ־40 ל-25 אחוז, שאושר בעבר בכנסת. במקרה הזה החזרת המס לקדמותו כמו שאר הנפחים הייתה מחייבת אישור חוזר של ועדת הכספים, ולכן "הסכימה" הרשות לוותר על העלאה. ברשות יודעים כי חברי ועדת הכספים מבינים את התועלת התחבורתית של הדו"גים, וסירבו לאשר לאחרונה את הצעת האוצר לחייבם בתשלום אגרת גודש בכבישי גוש דן.
המהלך, שנוגד מסקנות של מחקרים שבחנו ואישרו את התועלת של האופנועים והקטנועים להפחתת גודש התנועה, נוגד גם הבטחות של רשות המסים בדיונים עם ועדת הכספים, בימים שבראשה עמד ח"כ משה גפני, לבחון את הפחתת המס על הכלים בנפחים הבינוניים.
דוח שהכין הטכניון עבור משרד התחבורה לפני שנתיים קבע כי עידוד מעבר נהגים באזור המרכז לרכב דו־גלגלי יקצר את זמני הנסיעה בעד 11%, ישפר את מהירות הנסיעה בעד 13% ויפחית את גודש התנועה בכבישים. ההחמרה בעומסי התנועה השנה הייתה אחת הסיבות לשיא שנרשם ב-2021 במכירת קטנועים ואופנועים, יותר מ-20 אלף כלים.
המהלך, שישלח רבים לרכב פרטי במקום דו גלגלי ויחמיר את הפקקים יכניס למדינה רק 10 מיליון שקל נוספים במסים.