סגור

המשבר בתעשיית הרכב האירופית: האם תערוכת פריז תצית מחדש את ההתלהבות?

יצרניות הרכב האירופיות מתמודדות עם ירידה בביקוש למכוניות חשמליות ומחסור בחדשנות. תערוכת הרכב בפריז מציעה הזדמנות להוכיח את יכולתן לחדש ולהתחרות מול האתגרים מסין וארה"ב

תעשיית הרכב האירופית נמצאת על פרשת דרכים: הלקוחות המקומיים לא רוצים לרכוש מכוניות חשמליות, היקפי הייצור והיקפי הריווחיות של יצרנים גדולים כמו פולקסווגן נמצאים בירידה וליצרני הרכב האירופים, שהימרו חזק על חשמל בשלוש השנים האחרונות אין הרבה מה להציע ללקוחות. היובש הזה מתבטא היטב גם בטבלאות המכירות. הדגמים הנמכרים באירופה כיום אינו חדישים: דאצ'יה סנדרו הוותיקה, פולקסווגן טי רוק, פיג'ו 208, הרכבים האלה חוגגים מעל 5 שנים להצגתם ויצרני הרכב מפנימים שהם איבדו את השיק, את היצירתיות ואת הרצון לחדש.
למזלם, למרות גל של ביטולי תערוכות רכב, תערוכת הרכב הדו שנתית של פריז עודנה מתקיימת ועבור היצרנים האירופים והצרפתים במיוחד, מדובר בהזדמנות להוכיח שעדיין "יש להם את זה". המתחרים של יצרני הרכב האירופים לא מתכוונים לעבור בשתיקה על ההזדמנות: טסלה הודיעה שתשתתף בתערוכה בפריז, גם BYD נערכת להצגת דגם חדש לשוק האירופי, אבל בסך הכול היצרנים הסינים שמתמודדים עם מכסי מגן באירופה כנראה החליטו לא לשים דגש על תערוכת פריז, מה שמשאיר את הזירה לאירופים. ביום שני הקרוב תיפתח תערוכת הרכב של פריז ולאירופים יש הרבה מה להוכיח.

דאצ'יה ביגסטר

דאצ'יה יודעת לעשות כיום את מה שסקודה ידעה לעשות לפני 20 שנה. כלומר לקחת מכלולים של החברה האם, במקרה הזה רנו ולהשתיל אותן במכוניות משתלמות במונחים של גודל. כלומר האריזה גדולה, המחיר צנום. הביגסטר הוא אחיו הגדול של הדאסטר, הוא משתרע על אורך של כ-4.6 מטרים, מיועד לנסיעה בשבילים משובשים ויש לו תא מטען ענק בנפח של מעל 660 ליטרים. יש גרסה היברידית שמבוססת על זו שניתן למצוא ברנו ארקנה, יש גרסאות עם תיבה ידנית והנעה כפולה ואין מסכי ענק. כמו תמיד, דאצ'יה מדגישה שהמוצר שלה יהיה זול מהמתחרים.

5 צפייה בגלריה
רכב דאצ'יה ביגסטר
רכב דאצ'יה ביגסטר
דאצ'יה ביגסטר
(צילום: יצרן)

סקודה אלרוק

סקודה היא החברה היותר הגיונית במשפחת פולקסווגן. המכוניות שלה סולידיות, זולה ביחס לפולקסווגנים מקבילים ולא פחות מאובזרות. עם זאת, לסקודה אין מתחרה ריאלי בשוק רכבי הכביש שטח הבינוניים החשמליים. האניאק המזדקן הוא רכב גדול ולכן דווקא סקודה זקוקה לחשמלית עממית. לפי היצרנית האלרוק מקביל בגודלו לקארוק והיצרנית מבטיחה שהוא לא יהיה יקר משמעותית מהקארוק. הגרסה הראשונה של האלרוק מצוידת בסוללה צנועה מאוד בקיבולת 55 קוט"ש. המנוע מפיק 170 כוחות סוס וטווח הנסיעה הוא 375 קילומטרים. גרסת הביניים מצוידת בסוללה בקיבולת 63 קוט"ש ובמנוע המפיק 210 כוחות סוס. הגרסה הבכירה מקבלת סוללת 82 קוט"ש ומנוע המפיק 286 כוחות סוס. הטווח הרשמי הוא עד 580 קילומטרים.

5 צפייה בגלריה
רכב סקודה אלרוק
רכב סקודה אלרוק
סקודה אלרוק
(צילום: יצרן)

רנו אמבלם

יצרני הרכב הצרפתים יודעים היטב שתערוכת פריז היא תערוכת הבית שלהם ושלא רק הלקוחות הפוטנציאליים צופים בהם, אלא גם הרגולטורים. לכן צריך פה ושם להציג מכוניות שאין בהן היגיון צרכני מיידי, כמו רנו אמבלם, מכונית שרוצה להוכיח לרגולטורים באירופה שהיא שואפת להיות חברה מאופסת מזהמים. לפי רנו, עד 2040 היצרנית תהיה CARBON NEUTRAL, כלומר פליטת המזהמים שלה תהיה מאוזנת לחלוטין ולכן היא זקוקה למכוניות כמו האמבלם, סוג של מכונית משפחתית סופר מורכבת שבמהלך כל חייה תפלוט חמש טונות של פחמן דו חמצני, וזה כולל את תהליך הייצור שלה ואת תהליך ייצור האנרגיה. זה נשמע הרבה, אך רנו קפצ'ור בנזין פולט במהלך חייו כמעט 50 טונות של פחמן דו חמצני. לפי רנו, מדובר במכונית שמייצרת חשמל באמצעות מימן ומונעת במערכת הנעה שאינה כוללת חומרים הדורשים כרייה ממשאבי כדור הארץ.

5 צפייה בגלריה
רכב רנו אמבלם
רכב רנו אמבלם
רנו אמבלם
(צילום: יצרן)

פיג'ו E408

יש יצרני רכב שצריכים להציג דגמים עם עיצוב מהפכני במיוחד עבור תערוכת הרכב בפריז, במקרה של פיג'ו היא רק צריכה להתקין מערכת הנעה. פיג'ו שינתה בשנים האחרונות את עיצובי הדגמים שלה באופן קיצוני ובתערוכת פריז היצרנית הצרפתית תציג את 408E הגרסה החשמלית של פיג'ו 408. בתפריט: 210 כוחות סוס וטווח נסיעה רשמי של עד 453 קילומטרים. פיג'ו גם מבטיחה של-408 החשמלית יש חלונות יותר עבים לבידוד רעשים יעל, שלוש רמות גימור ומערכת שמע שמשום מה מכונה "כוח הפרחים".

5 צפייה בגלריה
רכב פיג'ו E408
רכב פיג'ו E408
פיג'ו E408
(צילום: יצרן)

די אס אס אם טריביוט

בשנות השבעים המוקדמות סיטרואן החליטה לתכנן מכונית קופה מהפכנית וכך היה. המנוע של מכונית הקופה סיטרואן SM הגיע ממזראטי, העיצוב הגיע מהחלל. ב- 1973 אחרי פרוץ מלחמת יום כיפור מעטים רצו לרכוש את הקופה המדהימה וסיטרואן נדחקה לפשיטת רגל שבעקבותיה נרכשה על ידי פיג'ו ב 1974. ב DS, חטיבת היוקרה של סטלאנטיס מעדיפים להתמקד במכונית ולא בסיפור כישלונה ומציגים את ה SM טריביוט, פרשנות מודרנית מרהיבה על כיצד די אס מודרנית אמורה להיראות. DS לא חושפת איזה מנוע יש ב SM החדשה ולמען האמת המראה לבדו מספיק כדי להרשים.

5 צפייה בגלריה
רכב די אס אס אם טריביוט
רכב די אס אס אם טריביוט
די אס אס אם טריביוט
(צילום: יצרן)