יו"ר ועדת הכספים קורא לדחות בשנה את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי
יו"ר ועדת הכספים קורא לדחות בשנה את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי
בדיון בוועדת הכספים אמר היו"ר משה גפני: "כולנו סבורים שיש לדחות את העלאת המס בשנה, לבדוק את המציאות". עם זאת, המשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון, סבורה כי בעלי רכב חשמלי עדיין מופלים לטובה לעומת בעלי רכב בנזין: "סך ההטבה לרכב חשמלי יכול להגיע ל-77 אלף שקל לרכב, וזהו עידוד מאוד משמעותי"
האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי תידחה? בדיון שהתקיים בוועדת הכספים ביקש יו"ר הוועדה משה גפני הבהרות מרשות המסים בתוך שלושה ימים. לדבריו: "יש לעודד רכבים חשמליים, אבל יש דברים רבים שצריך לעשות. האם ניתן להמשיך את הטבת המס? לא הגענו למצב בו אנו נמנים עם רשימת המדינות שלא מזהמות את האוויר. כמה זיהום אוויר יש מהמכוניות החשמליות? כמה זיהום אוויר יש בכל המערך הזה? כולנו סבורים שיש לדחות את העלאת המס בשנה, לבדוק את המציאות. ההחלטה להעלות את מס הקנייה היא שגויה, יש לדחות אותה בשנה".
הדיון התקיים אחרי שאתמול נכנסה לתוקף "מדרגה" נוספת של מתווה המס הירוק, במסגרתה עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20%.
בתגובה הודיעו כבר מספר יבואני רכב על עלייה במחירי מכוניות חשמליות (אם כי גם מכוניות שאינן חשמליות התייקרו). רשימת הדגמים שהתייקרו כוללת את פולקסווגן 4 ID, שמחירה בגרסת הבסיס עלה מכ-215 אלף שקל לכ-235 אלף שקל; טסלה 3 שמחירה עלה אתמול בגרסת הבסיס מ-245 אלף שקל ל-242 אלף שקל; ויונדאי איוניק 5 שמחירה בגרסת הבסיס עלה מ-200 אלף שקל ל-214 אלף שקל.
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר בדיון: "עליית המס צריכה להיות ב-1 בינואר. משרד האוצר היה צריך לעצור את זה, לדאוג ליוקר המחיה וגם לדאוג שהאוויר לא יזדהם. את זה היה צריך לעצור, ולכן אנו מקיימים את הדיון לפי בקשתי ולפי בקשת חבריי".
מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים, ענתה: "הממשלה מעודדת כניסת רכב חשמלי. למרות המדרגה הנוספת במיסוי הרכב שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר, יש לזכור שרכב חשמלי משלם 20% מס קנייה, לעומת רכב בנזין שמשלם 83% מס קנייה. בנוסף לכך רכב חשמלי מקבל הטבת מס ירוק שמגיעה עד ל-17 אלף שקל. השנה סך ההטבה לרכב חשמלי יכול להגיע ל-77 אלף שקל לרכב, וזהו עידוד מאוד משמעותי. בנוסף לכך רכב חשמלי לא משלם בלו, כלומר מס נסועה. כאשר מעסיק זוקף שווי שימוש, הרכב החשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל בשווי השימוש. זוהי שורה ארוכה של הטבות משמעותיות, ואלה סכומים שנכונים לשנת 2023 ומשקפים את התועלת ברכב חשמלי ביחס לרכב בנזין".
עוד הוסיפה: "אנו רואים גידול עולה של רכב חשמלי. בשנת 2022 נמכרו כ-40 אלף רכבים חשמליים, ואם אנו כוללים את רכבי הפלאג-אין הייבריד מגיעים לכמעט 20% מהשוק. זהו שיעור חדירה מאוד משמעותי ומאוד גדול ביחס לשנים קודמות. בסך הכל 11% מהרכבים שיובאו ארצה היו חשמליים". לדבריה, "חשוב להסתכל על המגמה, ואנו רואים גידול עצום בין 2021 ל-2022".
ח"כ מיכל שיר סגמן: "יבואני הרכב לא מיידעים את הציבור כמה מס קנייה הוא משלם. רשות המסים הופכת לשותפה שקטה של יבואני הרכב. כשאני קונה רכב חשמלי שאינו טסלה, שמגלה לציבור כמה כסף הוא משלם, איני יודעת כמה עולה הרכב וכמה עולה מס הקנייה. מבחינתי, בהיבט זה רשות המסים היא שותפה של יבואני הרכב. האם זה סודי לגנוב אותי? האם זה סודי לעשות סיבוב על הציבור?"
סביון השיבה: "יש הבדל בין טסלה ובין יתר היבואנים, ועלינו יש חובת סודיות. עסקים נדרשים לתת לנו מידע מפורט על עסקיהם, ואנו מחויבים לסודיות כדי לקבל דיווחים מלאים ומפורטים".