האם הדגם החדש של פריוס יציל את ההיברידית המוכרת ביותר בעולם?
האם הדגם החדש של פריוס יציל את ההיברידית המוכרת ביותר בעולם?
עד שיהיו לטויוטה דגמים חשמליים חדשים ולא מביכים ייקח זמן. במקביל, לא רק שהחשמליות גוזלות נתחי שוק מההיברידיות, הן ביצועיסטיות, סקסיות וספורטיביות. הפריוס החדשה נוצרה כדי להילחם בחשמליות המגניבות ולפי פרסומי החברה, טויוטה הולכת לתת פייט
השבוע הציגה טויוטה את הדור החמישי של הפריוס ההיברידית, מכונית שעבור רבים היא המכונית ההיברידית המזוהה ביותר בעולם.
מבחינת היצרנית הצגתה של המכונית אינה עניין של מה בכך: הפריוס הראשונה הוצגה בשנת 1997 והייתה בעלת מערכת הנעה מהפכנית: שילוב בין מנוע בנזין ומנוע עזר חשמלי. בתקופה זו הטכנולוגיה ההיברידית הייתה בחיתוליה ופרט להונדה, מעטות היו היצרניות שהלכו בעקבות טויוטה וייצרו מכונית בנזין שיודעת לחסוך בדלק. מאז זרם דלק רב במשאבות ולא מעט יצרני רכב הציעו מכוניות היברידיות משלהם ובמובן מסוים גם עקפו את טויוטה מבחינה רעיונית, והסיבה לכך פילוסופית: כיצרנית טויוטה מעולם לא חשבה לייצר פריוס מעניינת. כלומר, כל דורותיה של הפריוס היו חסכוניים להפליא, הפכו לסמל "מחבקי העצים" וזכו ללא מעט ביקורת והערצה, אבל בשורה התחתונה טויוטה פריוס, רבת מכר ככל שהייתה, לא ממש הצליחה להיות מכונית מרתקת.
לטויוטה אגב לא הייתה שום בעיה עם זה. היצרנית היפנית ידעה כיצד להתקין את מערכות ההנעה של דורותיה האחרונים של הפריוס בדגמים אחרים, החל בפריוס פלוס וכלה בקורולה הנוכחית, אבל בניגוד לכל הדגמים הללו, הפריוס היא "מכונית הילה" עבור טויוטה. כלומר דגם מוביל שמזוהה מאוד עם החברה, דגם שכבר לא ממש מעניין את הדור הנוכחי של הרוכשים. וכאן נכנסת הפריוס החדשה, החמישית במספר לתמונה- הפריוס הראשונה שטויוטה מדברת עליה במונחים של ביצועים, עיצוב נועז וספורטיביות.
אז מדוע טויוטה מרגישה לפתע צורך לייצר פריוס שתהיה מעניינת לא רק במונחים של צריכת דלק ותדמית ירוקה? הסיבה היא שמאזן הכוחות העולמי השתנה ולא לטובתה. כיצרנית, טויוטה לא ממש "סגורה" על אסטרטגיה עתידית לייצור רכב חשמלי ונמצאת בנקודה מעניינת: המכונית החשמלית הראשונה שהציגה בייצור סדרתי עשתה לה לא מעט בושות ועד שיהיו דגמים חשמליים נוספים ייקח זמן. במקביל, לא רק שהחשמליות גוזלות נתחי שוק מההיברידיות, יצרני הרכב גם "נזכרו" כיצד לייצר מכוניות חשמליות שיהיו ביצועיסטיות, סקסיות וספורטיביות, ולטויוטה אין מכונית כזאת במערב.
מה כן יש לטויוטה? דגם ליבה. והוא חייב להילחם בחשמליות החדשות והמגניבות. סיבה זו מסבירה מדוע לפתע נזכרו בחברה כיצד לייצר פריוס סקסית, מה שהיא מעולם לא זכתה להיות. מבדיקת מפרט המכונית, במיוחד בגרסאות הפלאג אין הייבריד, קשה שלא לשים לב: זה הדור שרוצה להיות מכונית חשמלית: הטווח גדול, המסך ענק, יש אפילו שקע ש"מוציא" חשמל לצרכנים חיצוניים. האם פריוס מגניבה היא מה שצריך כדי להציל את ההיברידית המוכרת ביותר בעולם? את זה רק ימים יגידו.