בדיקהטסלה בראש: החשמליות המשומשות איבדו עד 30% מערכן ב-2023
בדיקה
טסלה בראש: החשמליות המשומשות איבדו עד 30% מערכן ב-2023
מחירון הרכב של ינואר 2024 המתפרסם היום מאפשר השוואה למחירים בינואר אשתקד. מה קרה במהלך השנה האחרונה למחירי הסיניות המשומשות משנת הייצור 2022 ומה קרה למחירים של טסלה ודומיה מודל 2022? כלכליסט בדק
שוק המשומשות החשמליות מסכם שנה סוערת: בתחילת השנה מכונית חשמלית עוד נחשבה למוצר קשה להשגה ובחלק מהדגמים הלקוחות מכרו "זכות למכונית". לאחר מכן המצב השתנה: המדבר שסביב אילת התמלא במכוניות חדשות בלתי מכורות, יבואני הרכב יצאו בגל של מבצעים והנחות באמצע השנה ולאחר מכן הגיעו חודשי הקיץ ופרצה המלחמה.
מעבר לכך, מבחינה מיצובית יבואני הרכב שינו תוכניות לאחר פרוץ המלחמה: אלה שתמחרו את המכוניות שלהם באופן לא הגיוני נאלצו להוריד את מחירי המחירון הרשמיים, יבואנים אחרים יצאו במבצעי מכירות וכל התמורות האלה יצרו תנודות מחיר מאוד משמעותיות במחירי המכוניות החשמליות המשומשות.
בשבוע הקרוב יבואני הרכב יפרסמו מחירוני רכב חדשים שייקחו בחשבון כנראה את עליית מס הקנייה על החשמליות, ופרסום המחירונים החדשים ישפיע על מחירי הדגמים המשומשים של המכוניות החשמליות שיתייקרו, אבל לפי הערכות הדבר יתרחש רק בסוף החודש והשינויים לא יהיו משמעותיים גם בגלל שיבואני הרכב ככל הנראה לא ייקרו את המכוניות החודש "במלוא העוצמה".
בנוסף לכך שוק החשמליות המשומשות בישראל הוא שוק צעיר מאוד, חלק מהדגמים בכלל לא שווקו בישראל כחדשים בשנת 2021, כך שאין אפילו יכולת להשוות את תנודות מחיריהם על פני שנתיים. אבל הרוב המכריע כן שווק כאן בתחילת השנה שעברה, מה שמאפשר השוואה מדויקת של מחירי החשמליות של מחירון הרכב של ינואר 2023 ששנת ייצורן 2022, מול מחירון הרכב החדש של ינואר 2024 המתפרסם היום.
התנודות במחירים של המכוניות החשמליות המשומשות משנת הייצור 2022 מלמדות אותנו על הרבה יותר מאיכות של הרכב, הן מלמדות אותנו על מידת הנחשקות של הרכב בשוק המשומשות כפועל יוצא של משתנים שלא קיימים במכוניות בנזין או דיזל: מהירות טעינה, טווח נסיעה וגם למרבה המבוכה – האם היצרן הסיני בכלל עדיין קיים.
כך, מבדיקת "כלכליסט" של מספר דגמים חשמליים פופולריים משנת הייצור 2022 עולה תמונה מאוד מגוונת של מצב שוק המשומשות העממיות. כך, לדוגמה, הדגם הראשון שנבדק על ידי "כלכליסט" בהשוואה בין מחירון ינואר 2023 של לוי יצחק ומחירון ינואר 2024 של לוי יצחק הוא רכב הכביש-שטח של AIWAYS הסינית. בחודשים האחרונים הופיעו פרסומים לא מחיאים אודות מעללי החברה בסין ובמקרה או שלא במקרה, מספר חברות ליסינג יצאו במבצעי מכירות על רכב הכביש שטח של היצרנית שככל הנראה כבר אינו מיוצר. לפי נתוני לוי יצחק, מחירו של U5 מודל 2022 ברמת גימור "סטנדרט" היה בינואר השנה 141 אלף שקל. כעת המחיר הוא 124 אלף שקל – ירידה של 12%.
במקרה של MG הסינית, חלק ניכר מדגמי היצרנית כלל לא מופיעים במחירונים של תחילת 2023 מכיוון ששיווקם טרם החל, אבל רכב הכביש-שטח החשמלי של היצרנית – ה-SZ כן מופיע. מחיר רכב כזה ברמת גימור NET UP עם 143 כוחות סוס היה בינואר אשתקד 135 אלף שקל - כעת המחיר של רכב זה הוא 122 אלף שקל במחירון ינואר 2024, ירידה של 9.6%, מה שמשקף את העובדה שמחירו של ה-MG יחסית נמוך לרכישה.
BYD היא מלכת המכירות החשמלית של שוק הרכב הישראלי לשנת 2023 עם יותר מ-15 אלף מסירות והדגם הנמכר ביותר שלה הוא אטו 3. בינואר השנה (2023) אטו 3 ברמת גימור "דיזיין" היתה שווה 155 אלף שקל. כיום היא שווה 136 אלף שקל- ירידת ערך של 12.2% בשנה. המתחרה הצמודה של אטו 3, הג'יאומטרי C של ג'ילי נחשבת לאחת הסיניות העממיות הראשונות שהגיעו ארצה. בינואר השנה מכונית ג'ילי ג'יאומטרי C ברמת גימור PRO עם טווח של 460 קילומטרים משנת המודל 2022 היתה שווה 141 אלף שקל. כיום היא שווה 131 אלף שקל, ירידת ערך של 7.09% שהיא נמוכה משמעותית מירידת הערך של המתחרה של BYD. מדובר במגמה מעניינת, מכיוון שדווקא ה-BYD נחשבת למכונית יותר עמוסה בחידושים וגאדג'טים.
הנפילה של טסלה
לצד הדגמים העממיים ניכרות גם תנודות במחיריהן של המכוניות החשמליות שאינן סיניות, כלומר טסלה 3, יונדאי איוניק 5 ודומותיהן. במקרה של הטסלה התנודות הפרועות במחירי הדגם כחדש השפיעו על ירידת הערך אבל גם הפכו את טסלה 3 למכונית זולה וזמינה לרכישה. כך, במחירון ינואר 2023 ניתן היה למצוא טסלה 3 סטנדרד ריינג' פלוס מודל 2022 משומשת שעולה 215 אלף שקל. במחירון ינואר היא שווה 151 אלף שקל - ירידת ערך אדירה של 29.7%.
במקביל, באופן מעניין גם דגמי טסלה שלא הוזלו כחדשים סבלו מירידות ערך משמעותיות מסיבות אחרות: הצגתה של טסלה מודל Y בגרסה בסיסית זולה חיסלה את ערך הדגמים היותר מתוחכמים. לדוגמה: טסלה מודל Y לונג ריינג' 4X4 היתה שווה השנה בינואר 312 אלף שקל. אבל אז הגיעו דגמי טסלה Y עממיים שאומנם לא צוידו בהנעה כפולה אבל היו זולים. התוצאה: אותה טסלה 4X4 שווה כעת 216 אלף שקל - ירידת ערך משמעותית מאוד של 30.07%.
דגמים אחרים שמשתייכים לקטגוריה הגיבו אחרת בשוק המשומשות: טויוטה bz4x חשמלית מודל 2022 ברמת גימור MOTION היתה שווה בינואר אשתקד 207 אלף שקל במחירון. כעת ערב 2024 היא שווה 193 אלף שקל, ירידה של 6.7%. איוניק 5 החשמלית של יונדאי מודל 2022 ברמת הגימור "סופרים" היתה שווה לפני שנה 190 אלף שקל - עכשיו היא שווה 175 אלף שקל, ירידת ערך שנתית של 7.8% .