בלעדיהיבואניות של מרצדס וג'יפ נכנסות לעסקי היבוא המקביל
בלעדי
היבואניות של מרצדס וג'יפ נכנסות לעסקי היבוא המקביל
המחסור העולמי במכוניות שולח את היבואניות הישראלית לחפש כלי רכב אצל סוכנים בחו"ל, ולא ישירות אצל היצרנים. מדובר במצב חריג, מאחר שהיצרנים נחשבים בדרך כלל לזולים יותר ולבעלי מלאים זמינים
כלמוביל, יבואנית מרצדס, וסמלת, יבואנית ג'יפ, נכנסות לעסקי היבוא המקביל, כך עולה מנתונים אשר הגיעו לידי "כלכליסט".
במקרה של כלמוביל, מדובר ביבוא של כלי רכב מסחריים מתוצרת מרצדס בנץ ואילו במקרה של סמלת מדובר בכלי רכב מתוצרת ג'יפ, ראם ודודג'.
כיום קיימים בישראל שלושה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר אשר רוכש מכוניות ישירות מיצרן הרכב ומביא אותן לישראל; יבואן מקביל או "יבואן עקיף" לפי לשון חוק רישוי רכב אשר רוכש את המכונית מסוכן של יצרן הרכב בחו"ל; ויבואן זעיר, אשר מורשה לייבא עד 20 מכוניות בשנה ללקוחות פרטיים.
כיום קיימת תחרות מרה בין יבואני הרכב הישירים ליבואני הרכב העקיפים, במיוחד בשוק היוקרה — ומספר יבואני הרכב המקבילים נמצא במגמה של עלייה מתמדת. לפי נתונים של משרד התחבורה אשר הגיעו לידי "כלכליסט", בתחילת השנה היו רשומים בישראל 43 יבואני רכב מקבילים. כעת, עם תום חודש מאי, כבר רשומים בישראל 49 יבואני רכב מקבילים. מסיבה זאת נראה שלא צפויה התנגדות למהלך מצד רשות התחרות.
בנוסף, תחום היבוא המקביל נמצא בצמיחה. בשנת 2019 יובאו לישראל 910 מכוניות ביבוא אישי, ב־2020 מספרן הגיע ל־1,715, וב־2021 ל־2,218.
מצב בו יבואן רכב ישיר מייבא ארצה מכוניות ביבוא מקביל, כלומר לא דרך יצרן הרכב, נחשב למצב חריג במיוחד. רכישה של מכוניות ישירות מיצרן הרכב היא לרוב זולה יותר והמלאי זמין יותר. אלא שכיום, לנוכח המחסור העולמי במכוניות, הופכים מלאים שממתינים אצל סוכנים של יצרני הרכב ברחבי העולם לסחורה יקרת ערך. נראה שעובדה זו גרמה לשתי היבואניות הישראליות הגדולות לחרוג ממנהגן ולרכוש מכוניות שלא דרך יצרן הרכב עצמו.
יתרה מזאת, יש לציין כי גם מרצדס בנץ וגם ג'יפ נהנות מפופולריות גבוהה מאוד בתחום היבוא המקביל, כאשר מרצדס בנץ נחשבת למותג היוקרה הנפוץ ביותר ביבוא מקביל ואילו ג'יפ נחשבת למותג רכבי השטח הנפוץ ביותר ביבוא מקביל.