סגור
רכב של חברת טסלה S tesla model s
רכב טסלה מודל S. התייקרות שקטה של גרסת הבסיס (צילום: James Lipman)

שוק היוקרה נחלש? טסלה מציעה ללקוחות בישראל חשמל חינם לדגמים הבכירים

אחרי הפוגה של שנה, יצרנית הרכב החשמלי חוזרת להציע ללקוחותיה טעינה בחינם בעמדות הסופרצ'ארג'ר המהירות שלה. ההטבה שהיא ל-3 שנים תוצע רק ללקוחות שירכשו את הדגמים הבכירים של טסלה - מודל S ומודל X - עד סוף החודש הבא. האם המהלך יצליח לסייע למכירות המדשדשות של שני שני המודלים?

טסלה חזרה אחרי שנה להציע ללקוחותיה בישראל טעינה בחינם בעמדות הסופרצ'ארג'ר של היצרנית, אבל יש כמה תנאים: השימוש החינמי בעמדות הטעינה יהיה זמין רק ללקוחות אשר ירכשו את הדגמים הבכירים של היצרנית – מודל S ומודל X. הוא יוצע למשך שלוש שנים רק ללקוחות אשר יזמינו את המכוניות עד סוף החודש הבא.
לפי טסלה, לקוחות שיזמינו את הדגמים הבכירים של היצרנית יהיו זכאים ל"שלוש שנים של SUPERCHARGING חינם וללא הגבלה על הרכב החדש שלהם". טסלה מדגישה כי זכות זו לחשמל חינם אינה ניתנת להעברה ללקוחות אחרים. עוד מדגישה היצרנית כי לקוחות שרכשו כבר מכוניות מדגמים אלה לפני כניסת המבצע לתוקף לא יהיו זכאים להטבה שקשה לאמוד את שוויה.
בכל הקשור לטסלה מודל S ומודל X היצרנית אינה נהנית משיעורי החדירה המרשימים אשר אפיינו את טסלה 3 ואת טסלה מודל Y: דווקא ספינות הדגל של היצרנית האמריקאית לא הצליחו עדיין להימכר בשוק הרכב הישראלי בהיקפים משמעותיים – כאשר לפי נתוני איגוד יבואני הרכב אשר מסכמים את שלושת החודשים הראשונים של השנה, נמסרו בתקופה זו רק 122 דגמים של טסלה X ושבעה דגמים של טסלה מודל S בלבד. לשם השוואה, בתקופה זו נמסרו יותר מ-100 יחידות של מכונית המנהלים החשמלית של מרצדס, ה-EQE.
כפי שפורסם היום ב"כלכליסט", יבואני הרכב החשמלי מנסים לכוון ללקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם, אך במקרה של טסלה, הדגמים הבכירים לא נמכרו באופן מאסיבי דווקא בגלל מהלכים של היצרנית וגם בגלל פעולות שנקטו הלקוחות בישראל: טסלה עיכבה את אספקת ההזמנות של מודל S ללקוחותיה בארץ במשך חודשים ארוכים, ואז ביצעה סיפקה כלי רכב לשוק בישראל בתחילת ינואר. ואולם, חלק גדול מן הלקוחות כלל לא נהנו ממכוניותיהם אלא מיהרו לנסות ולמכור אותן ברווח, אך טסלה עצמה הוזילה את מחירי דגמיה הבכירים באפריל, מה שחיסל את ניסיונות הספקולנטים להרוויח.
עוד עולה מנתוני טסלה כי ככל הנראה וללא תהודה משמעותית, מחירי דגמי היצרנית הבכירים התייקרו בשבועות האחרונים: מבדיקת אתר טסלה עולה כי טסלה מודל S עלתה באפריל האחרון 664 אלף שקל בגרסת הבסיס, אך מחירה כעת עומד על 684 אלף שקל, מה שמצביע כנראה על "התייקרות שקטה" שהתרחשה מתישהו במהלך השבועות האחרונים.
לפי מחירי טסלה המתפרסמים באתר היצרנית, המחיר של טסלה מודל S הבכירה- ה-PLAID - עומד כעת על 771 אלף שקל, בעוד שבאפריל האחרון לאחר ההוזלה מחיר ה-S PLAID עמד על 752 אלף שקלים. במקרה של מודל S, באפריל האחרון לאחר ההוזלות מחיר גרסת ה-AWD עמד על 703 אלף שקל, וכעת הוא עומד על 722 אלף שקלים. באשר לגרסת ה-PLAID של מודל X, מחירה באפריל האחרון היה 775 אלף שקל, כעת המחיר הוא 794 אלף שקל. עליות מחיר אלה אינן תקפות לדגמי טסלה העממיים, אלא רק לדגמים הבכירים.
המהלך של טסלה עשוי להצביע לא רק על הצורך של היצרנית להיפטר ממלאי הדגמים היוקרתיים במהרה, אלא על צורך נוסף: לפי פרסומים באירופה, טסלה החלה לדלל את היקפי ההזמנות של טסלה מודל S ושל טסלה מודל X – והודיעה לאחרונה במדינות שבהן נמכרים דגמים אלה בגרסאות הגה ימני כי המכוניות לא ישווקו עוד "בעתיד הנראה לעין" – מה שעשוי להצביע על כוונתה של היצרנית לצמצם את היקפי הייצור.