סגור
דונפנג פנגשן dongfeng fengshen e70
דונגפנג פנגשן (צילום: יצרן)

דלק רכב קיבלה אישור לרכוש את זיכיון דונגפנג - תחת מגבלות חריגות

הממונה על התחרות אישר לדלק רכב לרכוש את הזיכיון מידי מטרו, אך זאת בתנאי שהסכם הייבוא מול החברה הסינית יוגבל לארבע שנים; מדובר בפעם הראשונה בה מוטלת מגבלה כזאת, ככל הנראה בשל ריבוי המותגים שנכנסו לשוק הרכב הישראלי בשנתיים האחרונות

רשות התחרות אישרה לחברת דלק רכב לרכוש מידי מטרו את זיכיון השיווק של מכוניות דונגפנג הסינית, אבל תחת הגבלות, כך מדווחת היבואנית. בכך תצטרף דונגפנג למותגים מאזדה, פורד, ב.מ.וו ו-NIO שזיכיונות היבוא שלהםנמצאות כיום בידי דלק רכב.
לפני כחודש וחצי הודיעה דלק רכב כי תרכוש את זיכיון יבוא דונגפנג מידי מטרו תמורת 110 מיליון שקל. בהמשך דיווחה כי תרכוש גם את המלאי שמטרו ייבאה ארצה, בהיקף משוער של כ-275 מיליון שקל.
כעת מודיעה דלק רכב כי אישור רשות התחרות לעסקה התקבל, אך באופן מעניין מדובר באישור שניתן תחת מגבלות. לפי הדיווח, הרשות הציבה תנאי בפני דלק רכב לפיו תקופת הסכם הייבוא מול דונגפנג תוגבל לארבע שנים. מדובר בפעם הראשונה בה הגבלה כזאת מוטלת על זיכיון יבוא של רכב. היא נובעת ככל הנראה מריבוי המותגים שנכנסו לשוק הרכב הישראלי במהלך השנתיים האחרונות.
בפועל, למעט זיכיונות היבוא הסיניים שיבואני הרכב קיבלו בשנים האחרונות, רוב הזיכיונות הם בני עשור, ואף הרבה יותר. לפי הודעת דלק רכב לבורסה, אם היא תבקש להאריך את הסכמי הייבוא או לחדשם מעבר למועד הסיום היא תוכל לפנות לרשות התחרות בתום שלוש שנים ממועד האישור לצורך קבלת אישור לכך. אם הרשות תמצא כי קיים חשש סביר שכתוצאה מהארכת הסכמי הייבוא או חידושם תיפגע באופן משמעותי התחרות, דלק רכב תידרש להפסיק לייבא את רכבי דונגפנג תוך חצי שנה. במקרה כזה, תפעל החברה למכירת הפעילות תחת הסכמי הייבוא לצד ג'. אם דלק רכב לא תצליח למכור את הזיכיון, אזי מטרו תשלם לה 30 מיליון שקל כפיצוי. אם תימכר פעילות דונפנג והתמורה בגין המכירה תהיה נמוכה מ-110 מיליון שקל, מטרו תפצה אותה על אובדן הפעילות.
מצב כזה , בו עסקת המכירה מוגבלת לארבע שנים וגם לאישורים עתידיים של רשות התחרות, הוא מצב חריג מאוד שלא לומר "מעורפל". בשלב זה ניתן כבר להבין כי יצרני הרכב הסינים יתחזקו בשנים הקרובות בשוק הישראלי, אך לא ניתן לדעת עד כמה ומה יהיו התמורות הרגולטוריות שיעצבו את השוק ואת העדפות הישראלים. מעבר לכך, לדלק רכב עצמה יש זיכיון של NIO הסינית, שבעצמה נערכת להציג מכוניות עממיות של מותגי הרכב ONVO ו-FIREFLY שבעצמם עשויים להתמודד על פלח שוק שיוחזק בקרוב על ידי דונגפנג.