בכיר במשרד התחבורה: "מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במוסכים"
בכיר במשרד התחבורה: "מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במוסכים"
מבקר המדינה התריע ב-2011 מקשר בין מכוני הרישוי לבין המוסכים - ואולם זה בדיוק מה שמשרד התחבורה מבקש לקדם כעת. מהיון הראשון שהתקיים היום בנושא עלה כי קיים מחסור בכ-20 מכוני רישוי
האם הישראלים יוכלו לבצע את מבחן הרישוי השנתי במוסך? היום התקיים דיון ראשון בוועדת הכלכלה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב להוציא את הסמכות לבצע את מבחן הרישוי השנתי (טסט) מידי מכוני הרישוי ולהעבירה למוסכים שמטפלים ברכבים. במהלך הדיון התגלה כי המשרד עדיין לא גיבש מדיניות ברורה בנושא ופירמת ייעוץ שנשכרה לסייע בנושא זה טרם הגישה מסקנותיה.
באופן אירוני, מי שהתריע בשעתו על הקשר ההדוק בין מכוני הבדיקה ברחבי הארץ למוסכים היה מבקר המדינה. בדו"ח מיוחד בנושא "פיקוח על מכוני רישוי ומוסכים" שפרסם המבקר בשנת 2011 הוא התריע מפני האפשרות שבין מכוני הרישוי שתפקידם הוא לוודא שהרכב תקין ובין המוסכים יתקיים קשר כלשהו.
לפי דו"ח המבקר, "עוד ב-1989 הודיע משרד התחבורה לבג"ץ כי החליט שיש להפריד פיזית ומנהלית בין מכוני הרישוי והמוסכים. אולם נמצא כי עדיין קיימות תופעות של בעלות צולבת על מכוני רישוי ועל מוסכים, הפועלים מתוך אי-הפרדה פיזית (בסמיכות מקום) או מתוך אי-הפרדה משפטית (לעתים מכון הרישוי והמוסך הם בבעלות אותה חברה, ולעתים בבעלות חברות שונות אך אותם בעלי מניות מחזיקים במניותיהן). בתופעות אלו יש משום ניגוד עניינים. אף שהמשרד ידע שמדובר בבעלויות צולבות, הוא לא דרש הפרדה פיזית ומשפטית בין המוסכים למכוני הרישוי כפי שהודיע לבג"ץ".
כלומר, המבקר התריע מפני האפשרות שבעליו של מכון בדיקה יהיה גם הבעלים של המוסך שמתקן את המכוניות. כעת במשרד התחבורה רוצים לעשות ההיפך ולהעביר את האחריות על ביצוע הרישוי לידי המוסכניקים שמתקנים את המכוניות.
אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה, אמר בדיון כי "אנו מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במסגרת מוסכים שיעמדו בקריטריונים שנקבע. בישראל יש למעלה מ-4 מיליון כלי רכב, כאשר 3.5 מיליון מתוכם עושים רישוי אחת לשנה. כבר כמה שנים שאנחנו מפרסמים מכרזים, אבל לא מוקמים מכונים חדשים. אולי שני מכונים הוקמו בשבע השנים האחרונות. אחרי שנגבש את המתווה לא כל 100% מהמוסכים יורשו לבצע טסטים. להערכתי, למעלה מ-600 מוסכים יוכלו לעמוד בזה".
רפי אלישע, ראש שירותי תחזוקה במשרד התחבורה ציין כי בפועל יש מחסור בכ-20 מכוני רישוי בפריסה ארצית. בנוסף, ציינו נציגי משרד התחבורה כי מכרזים להקמת מכוני רישוי אינם מתקדמים בשל עתירות המוגשות על ידי מכוני רישוי קיימים בדרישה שלא יפתחו מכוני רישוי נוספים סמוכים אליהם.
בהקשר זה יצוין כי מכוני הרישוי מנהלים זה כמה שנים מאבק משפטי מול משרד התחבורה להעלאת תעריף מבחן הרישוי, המשולם למכון תמורת הטסט. לטענת נציגי מכוני הרישוי, תעריף זה (96 שקל למכונית) לא השתנה שנים. ועדת המחירים באוצר אכן המליצה לפני כחודשיים על העלאת התעריף ל–112 שקל, אך נושא זה נמצא בדיון משפטי עקב התנגדות משרד התחבורה. בפועל, נושא זה נותר בלתי פתור ומשרד התחבורה ימשיך בהיערכות להסמיך מוסכים מורשים שעומדים בדרישותיו לבצע מבחני רישוי.
לפי יו"ר הוועדה, דוד ביטן, נציגי איגוד מכוני הרישוי ומשרד התחבורה וראשי ערים יידרשו לדון בנושא הקמת מכוני רישוי נוספים בשטח הערים, ולספק לוועדת הכלכלה פתרון תוך שלושה חודשים.