המנכ"ל התפטר, החנויות יצומצמו: הקורקינט של אינוקים מחפש נתיב בארה"ב
יצרנית הקורקינטים הישראלית, שסחפה את תל אביב עם קמפיין נרחב ומשקיעים מפורסמים, פתחה חנויות בניו יורק ובמיאמי וחתמה על הסכמי הפצה, עושה "היערכות מחודשת". המנכ"ל התפטר בשל חילוקי דעות והניהול עבר לידי המייסדים
לפני כמה שבועות הגיש דודו סהר, מנכ"ל יצרנית ומשווקת הקורקינטים INOKIM, את התפטרותו. ההתפטרות, כך לפי גורמים מקורבים לחברה, נובעת מ"אי־הסכמה לגבי התפשטות החברה לשוק האמריקאי". ביחד עם התפטרותו הוקפאו תוכניות החברה להמשך התרחבות פיזית בארצות הברית ולפי מקורבים לחברה, היא כעת נמצאת "בהיערכות מחודשת". סהר היה זה שדחף להמשיך להשקיע בארצות הברית. הוא כיהן בתפקיד כשנתיים וכעת הניהול עבר לידי האחים כפיר ודרור בן שושן, ממייסדי אינוקים.
אינוקים אומנם לא מפרסמת את נתוני המכירות שלה, אך לפי גורמים בענף היא נחשבת לבולטת מאוד בתחום התחבורה הזעירה בישראל. שלטי הפרסום של החברה כיסו את המדינה, הכלים שלה הציפו את הרחובות והיא היתה שם נרדף לקורקינט נחשק. במאי 2021 אינוקים עמדה להנפיק בבורסה לפי שווי של 200 מיליון דולר ולפני שנה וחצי הודיעה על פתיחות סניפים ברחבי ארה"ב, השוק הגדול בעולם. העתיד נראה ורוד, אלא שאז המגמה השתנתה בחדות.
"7 באוקטובר היה טראומטי למכירות"
בשלהי 2022 הודיעה אינוקים כי חתמה על הסכם הפצה עם רשת Best Buy האמריקאית, שבמסגרתו הוצעו הקורקינטים של אינוקים בחנויות האונליין של ענקית האלקטרוניקה. זו היתה אמורה להיות קפיצת מדרגה, ולא בכדי זכתה לכותרות גדולות. אלא שכרגע, לפי האתר של בסט ביי, הקורקינטים הללו כלל אינם במלאי.
אינוקים גם פתחה חנויות במיאמי ובניו יורק, ותכננה לפתוח חנויות בערים מרכזיות נוספות בארה"ב. גם התוכנית הזו הצטננה, וכעת החברה מבצעת היערכות מחודשת בכל הנוגע לפעילותה בארה"ב. על הפרק, כך מסתמן, עומדת הפצה באמצעות רשתות קמעונאיות אחרות, ולא באמצעות חנויות המותג כפי שתכננה.
גורם בכיר המקורב לחברה סיפר לכלכליסט כי נקודת המפנה היתה 7 באוקטובר. "עבודת השיווק נעשתה בעוצמה ב־2023, וחוזי הפצה נסגרו מול הקמעונאיות הגדולות ביותר. 7 באוקטובר היה טראומטי, ולקח למערך המכירות והשיווק חודש להתאושש. עבור חברות ריטייל, הרבעון הרביעי הוא החזק ביותר. לאמריקאים משווקים באוקטובר, מייצרים לידים, ואלה הופכים לעסקאות בנובמבר־דצמבר לקראת חג המולד. אינוקים פספסה את יכולת ההנעה של צרכנים ברבעון האחרון של 2023".
באותם ימים החלו לעלות שאלות בדירקטוריון אינוקים סביב פעילות הסניפים בארצות הברית, ואם היא מצדיקה את ההשקעה הגבוהה. היה צורך לצאת לסבב גיוס נוסף, אך בעלי המניות היו חלוקים ביניהם על דרכי הפעולה. לאינוקים הגיע משקיע פוטנציאלי, אך העסקה לא נחתמה מכיוון שלא הושגו הסכמות על השווי. לדברי גורם בחברה, "פעילות בחו"ל מצריכה הרבה משאבים ומיקוד, והחברה לא הצליחה להגיע לעיסוק בעסקיה, אלא בעיקר היתה עסוקה במה קורה בין בעלי המניות". אינוקים מסרה לכלכליסט כי בשבוע שעבר נסגרה השקעה משמעותית לחברה.
ההתפטרות של סהר והשינוי בתוכניות ההתרחבות הם עוד שלב בתהפוכות שעוברת החברה בחודשים האחרונים. מבדיקת כלכליסט עולה כי אינוקים מפעילה כיום שני סניפים בארץ - ברמת גן ובחיפה - לעומת 12 סניפים בשיאה.
בנוסף, לפני שלושה שבועות הסתכסכה החברה עם מוביליטי ברנדס, שהגישה בקשה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב למנות לאינוקים נאמן זמני. מוביליטי ברנדס היא משווקת תל־אביבית של קורקינטים ואופניים חשמליים, והיא טענה כי חתמה על מזכר הבנות מול אינוקים שלפיו היא תהיה מפיצה בלעדית של המותג למשך שנה, עם אופציה לעוד שנה הארכה.
שווי הסחורה - 4,700 קורקינטים - שהחברה התחייבה לרכוש מאינוקים עומד לפי הבקשה על 16.9 מיליון שקל. לטענת מוביליטי ברנדס, במאי אשתקד, כשההסכם קרב לסוף התקופה הראשונה ולאחר ש־2 מיליון שקל שולמו, התברר כי 1,600 קורקינטים לא סופקו. שבועות ספורים לאחר הגשת הבקשה היא נמחקה, במסגרת הסכם פשרה שתנאיו נותרו חסויים. לפי הבקשה, הוסכם כי שיתוף הפעולה בין השתיים יימשך. מוביליטי ברנדס סירבה להגיב.
יבוא ושיווק הקורקינטים הם תחום שאין לזלזל בממדיו: לפי נתוני רשות המסים, בשנה שעברה יובאו לישראל 59 אלף קורקינטים חשמליים. בהשוואה, באותה שנה נמכרו בישראל כ־272 אלף מכוניות חדשות. ערכם המצרפי של הקורקינטים החשמליים שיובאו אשתקד היה 23.6 מיליון דולר.
מחירי הקורקינטים של החברה עומדים על אלפי שקלים: מחיר הדגם ההתחלתי מתחיל בכ־2,000 שקל ומחירו של הדגם המתקדם מתקרב ל־5,000 שקל. אומנם לא מתפרסמים נתונים על פילוח שוק התחבורה הזעירה לפי יצרניות, אך בענף מעריכים שמדובר בשחקנית גדולה בתחום.
אייל ברקוביץ', ליאור סושרד וליאור רז השקיעו
לפי החברה, אינוקים "נוסדה במוסך ב־2009" על ידי נמרוד ספיר. ב־2011 התאגדה החברה תחת השם MY WAY. ב־2014 מותגה מחדש כ־INOKIM, קיצור של Innovation of last kilometer (חדשנות הקילומטר האחרון). על פי נתוני רשם החברות, כפיר ודרור בן שושן מחזיקים 34% בחברה כל אחד. המעצב, נמרוד ספיר, מחזיק ב־9%, ביג מרכזי קניות מחזיקה ב־10%, ונקסט עין קפיטל, של דוד עיני, בעלי UMI, מחזיקה בכ־5% נוספים. ביתר 8% מהחברה מחזיקים אנשים פרטיים. ארבעת הדירקטורים בחברה הם האחים בן שושן, נמרוד ספיר ואיתן בן זאב, יו"ר ביג.
בפברואר 2019 הודיעה אינוקים כי היא נכנסת לתחום הקורקינטים השיתופיים. החברה שהקימה נקראה "ליאו" וברשימת המשקיעים היו גם מפורסמים. האחים בן שושן גייסו 10 מיליון דולר ממשקיעים – ו־2 מיליון שקל גויסו מכדורגלן העבר והפרשן הטלוויזיוני אייל ברקוביץ', שהחזיק ב־5% מליאו. רשימת הסלבריטאים שהשקיעו בהמשך גדלה: אומן החושים ליאור סושרד והשחקן ליאור רז רכשו גם הם אחוזים בודדים כל אחד (כ־3%) בתמורה להשקעה שהיקפה לא פורסם.
באוקטובר 2020 הודיעה ליאו כי היא מוכרת 40% מהחזקותיה לרשת מלונות סלינה ולרז. מבדיקת כלכליסט עולה כי ליאו אינה פעילה כיום וגם סלינה נקלעה לקשיים. ברקוביץ' מסר לכלכליסט כי הוא אינו בקשר עם החברה כמה שנים. מסלינה, סושרד ורז לא נמסרה תגובה.
במאי 2021 אינוקים אף שקלה להנפיק בבורסה לפי שווי של כ־200 מיליון דולר, אך גם תוכנית זו לא יצאה לפועל. אף שהחברה כבר הכינה תשקיף, לדברי מקורב לנושא, ההנפקה התעכבה והוחלט לבסוף שלא להמשיך. במאי 2023 הודיעה חברת האשראי החוץ־בנקאי מכלול צמיחה כי תעניק חבילת מימון מדורג בגובה עד כ־30 מיליון שקל לאינוקים. במכלול צמיחה בחרו שלא להגיב לכתבה, אבל מבדיקת כלכליסט עולה כי החברה מתכוונת להמשיך ולהשקיע באינוקים.
מאינוקים נמסר: "לאחרונה נכנס לתוקף חוק חדש של ממשל ארצות הברית המטיל 100% מס על קורקינטים המיובאים מסין, מה שהוביל אותנו להערכה מחודשת של אסטרטגיית ההתרחבות. הבנו שהדרך היעילה ביותר להגדיל את הנוכחות שלנו היא באמצעות השותפויות עם Best Buy ו־Target. בשבוע שעבר סגרנו השקעה משמעותית בחברה, מהלך שמאפשר לנו להמשיך לצמוח". בביג סירבו להגיב. מידע על אודות אינוקים אינו מדווח בדו"חות ביג. מדוד עיני לא נמסרה תגובה.