סימנים של האטה: ירידה של 15% במסירת מכוניות חדשות במחצית הראשונה
סימנים של האטה: ירידה של 15% במסירת מכוניות חדשות במחצית הראשונה
במחצית הראשונה של השנה נמסרו 150 אלף מכוניות נוסעים לעומת 177 אלף בתקופה המקבילה אשתקד. יונדאי בראש טבלת המסירות, ג'ילי מובילה את שוק המכוניות החשמליות
במחצית הראשונה של השנה נמסרו בישראל 150,102 מכוניות נוסעים, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. מדובר בירידה של 15% לעומת המחצית הראשונה של 2021 שבה נמסרו 176,680 מכוניות. בתוספת של רכבים מסחריים ומוניות, נמסרו בישראל 158,845 מכוניות חדשות במחצית הראשונה של 2022 – לעומת 184,665 כלי רכב חדשים במחצית הראשונה אשתקד, ירידה של כ-14%.
יונדאי מובילה את השוק עם 31,255 מסירות של מכוניות נוסעים. בתוספת מוניות ורכב מסחרי נמסרו בישראל במחצית השנה הראשונה 31,279 דגמי יונדאי. במקום השני נמצאת טויוטה עם 21,146 מכוניות נוסעים – ו-23,812 רכבים בסך הכל. במקום השלישי נמצאת קיה עם 21,289 מכוניות נוסעים ו- 21,530 מסירות בסך הכל. עוד עולה מהנתונים כי במקום הרביעי נמצאת מאזדה עם 10,557 מכוניות נוסעים (10,561 בסך הכל עם מוניות), ואילו מיצובישי נמצאת במקום החמישי עם 6,747 מסירות (7,653 בסך הכל).
בפועל, כאמור, המקומות הראשונים בטבלת המסירות נשלטים על ידי יצרני רכב שבסיסם נמצא במזרח הרחוק, בקוריאה וביפן, ואילו במקום השישי ניצבת יצרנית אירופית ראשונה: סקודה, שמסרה 6,817 מכוניות נוסעים ו 7,234 בסך הכל (על פי דירוג התקופה המקבילה אשתקד ניצבה סקודה במקום הרביעי בטבלה). מסירות סקודה נפגעו בין היתר בעקבות השבתות ייצור במפעלים שסמוכים יחסית לאוקראינה אשר סבלו ממחסור באספקת רתמות לרכב.
מבין מותגי הרכב אשר מייבאים ארצה רכב חשמלי בלבד, ג'ילי מובילה את השוק בחציון הראשון של 2022 עם 2,130 מסירות, ובמקום השני נמצאת טסלה עם 2,023 מסירות. באופן מעניין – גם בג'ילי וגם בטסלה לא נרשמו כלל מסירות למוניות.
הירידה במסירות רכב נובעת בעיקר מקשיי אספקה של יצרני הרכב לנוכח התמשכות משבר השבבים העולמי וגם בעקבות המלחמה באוקראינה אשר עדיין משפיעה על יצרני הרכב, במיוחד אלה שבאירופה. כיום מתמודד שוק הרכב הישראלי עם זמני אספקה ממושכים במקרה הטוב - או בחירה של יבואני רכב לא לספק מכוניות חדשות במקרה הגרוע, מצב שצפוי להימשך לפי פרסומים לתוך שנת 2023.