סגור
רכב BYD אטו 3
אטו 3 של BYD (צילום: יח"צ)

כמה מכוניות בישראל ואיזה דגם כיכב: סיכום 2023 בשוק החשמליות

איזו חשמלית היא הנפוצה בישראל, היכן החשמליות הכי נפוצות בארץ, איזו חשמלית שמרה על ערכה בצורה הטובה ביותר ואיפה ישראל עומדת מבחינת מסירת חשמליות ביחס למדינות אחרות? כלכליסט מסכם את נתוני 2023 של שוק החשמליות

שנת 2023 הייתה "שנת החשמליות" של מדינת ישראל, והיום בלילה יכנס לתוקפו השלב הבא של מתווה המס הירוק במסגרתו מס הקנייה על החשמליות יזנק מ-20% ל-35%. היצרנית הראשונה שתעלה מחירים, כבר אחרי חצות, תהיה טסלה, מכיוון שהיא היצרנית היחידה שמפרסמת לציבור בישראל כמה מס קנייה אנחנו משלמים למדינה. אצל יתר יבואני הרכב התהליך יהיה יותר הדרגתי ויושפע מהעובדה שיש להם מלאי של עשרות אלפי מכוניות חשמליות בלתי מכורות שעברו במכס בשבוע שעבר וימסרו ללקוחות בחודשים הקרובים - מה שמאפשר ליבואנים לדרג את עליית המחיר ו"לפרוס" אותה על פני כמה חודשים. על עליות מחיר בשבועיים הקרובים אין עוררין, אך זה לא מלוא רוע הגזירה.
מבחינת היקף המכירות בישראל, על פי נתוני משרד התחבורה, נכון לעכשיו שוק הרכב הישראלי לא הצליח לפרוץ את רף 280 אלף המכוניות החדשות, אבל עדיין מדובר בהיקף מסירות נאה יותר ממסירות 2022 - אז נמסרו כ-268 אלף מכוניות חדשות. אולם, הנקודה החשובה ביותר נוגעת להיקף מסירות הרכב החשמלי.
נכון לאשתקד עמד היקף מסירות החשמליות על 10% מהיקף השוק. נכון להיום, אלא אם יבואני הרכב יבצעו שינויים של הרגע האחרון, מסירות החשמליות תופסות כ-18% מהיקף המסירות של רכב חדש, זינוק שמציב את ישראל במקום מעולה מבחינת היקף חדירת רכב חשמלי - גם ביחס לאירופה (14.6% נכון לאוקטובר) ולארה"ב (כ 7.2% נכון לאוקטובר).
מבחינת פילוחי המסירות, אלא אם יתרחשו הפתעות של הרגע האחרון, המותג החשמלי המוכר ביותר יהיה BYD עם 15,136 מסירות השנה. הדגם החשמלי הנמכר ביותר יהיה אטו 3 של BYD עם כ-14,300 מסירות. עוד נתון מעניין נוגע לרישומי המכוניות החשמליות בישראל מבחינת פילוחי מקוריות (ליסינג, השכרה וכו') ומיקום. פילוחי המיקום חשובים מכיוון שהם מאפשרים הבנה של החתך הסוציו-אקונומי של הרוכשים.
עובדתית, בוועדת הכספים הלינו לפני כשבועיים על ריכוז רכב חשמלי בתל אביב בעיקר, ואכן – מנתוני משרד התחבורה שמסכמים את כמות המכוניות החשמליות הכללית בישראל עולה כי העיר בה ניתן למצוא את מספר החשמליות הגדול ביותר בישראל ערב 2024 היא תל אביב - עם 11,854 חשמליות רשומות על שם תושבי העיר. במקום השני נמצאת פתח תקווה עם 8,510 חשמליות רשומות על שם תושביה ואילו במקום השלישי: רחובות, עם 7,504 חשמליות שרשומות על שם תושבי העיר. רק במקום הרביעי נמצאת עיר שאינה שייכת לגוש דן: באר שבע – עם 5,360 מכוניות ובמקום החמישי נמצאת אשקלון עם 5,328 חשמליות שרשומות על שם תושבי העיר.
עוד נתון מעניין נוגע לרישומי הרכב החשמלי בישראל שמצביעים על שיעור חדירה יחסית צנוע לציי הרכב. כך, בעוד ששיעור המכירות לציי רכב (חברות הליסינג) מתוך סך המכירות צפוי לעבור השנה 40% ואף יותר, בישראל רשומות כיום סך של 78,101 מכוניות חשמליות בבעלות פרטית – ורק 7,611 על שם חברות ליסינג.