ניתוחמחירי המכוניות החשמליות בדרך למעלה - אבל ב"שיטת הסלאמי"
ניתוח
מחירי המכוניות החשמליות בדרך למעלה - אבל ב"שיטת הסלאמי"
יבואני הרכב שומרים בינתיים על מחירים נמוכים יחסית הודות למלאי שיש בידיהם, אך הם מסרבים לשמור מחיר להזמנות חדשות. בחודשים הקרובים צפוי המלאי לרדת ואיתו תחל עליית מחירים זוחלת בשוק החשמליות
בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים את סקירת יבוא הרכב השנתית שלה, שבה פורט כמדי שנה היקף יבוא הרכב לישראל. מן הסקירה עלו כמה נתונים מעניינים: בכל חודש דצמבר יובאו לישראל כ 50 אלף מכוניות. אמנם היקף יבוא הרכב לישראל הצטמצם, ערך היבוא ירד- אבל הרווח מן היבוא עלה. בשנת 2023 יובאו לישראל 283,835 מכוניות – ירידה של 7.3% ביחס לשנת 2022. ערך המכוניות שיובאו היה 6.3 מיליארד דולר. ירידה של 1.6% ביחס לשנת 2022. אבל הכנסות המדינה (הנמדדות בשקלים בניגוד לערך היבוא שנמדד בדולר) היו בשנה שעברה כ-13 מיליארד שקל- עלייה של 8.8%. פחות מכוניות יובאו, הערך שלהן היה נמוך יותר – אבל המדינה הרוויחה יותר כסף.
מדוע זה קורה? על חלק גדול מהמכוניות הוטל מס קניה גבוה יותר. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי כ 48 אלף מכוניות מתוך סך היבוא, כלומר כ 18% מתוך כל המכוניות שיובאו אשתקד היו חשמליות. מס הקניה על המכוניות החשמליות עלה בתחילת 2023 מ 10% ל 20% והמדינה הרוויחה יותר על כל מכונית.
אך הבעיה היא בכמויות. על פי נתוני רשות המיסים, בחודש דצמבר אשתקד יובאו ארצה כ 52 אלף מכוניות שחלקן הגדול חשמליות (מתוך אותו סך של כ 283 אלף מכוניות). באופן חריג, יוכלו יבואני הרכב לשחרר ממכס בינואר עוד כ-8,000 מכוניות המגיעות לישראל באיחור בגלל מתקפות החות'ים.
דצמבר הוא החודש שבו יבואני הרכב משחררים מכוניות מהמכס ומוכרים אותן במחירי השנה הקודמת. כלומר אפשר לומר שיבואני הרכב הצליחו לצבור כ-60 אלף מכוניות חדשות כולל את מה שמגיע לישראל באיחור בשל איומי החות'ים. אם נוסיף להן את המכוניות שיבואני הרכב צברו בנמלים ולא ממש מצליחים למכור כעת בגלל המלחמה, נגיע לסך של כ-70 עד 80 אלף מכוניות חשמליות שיבואני הרכב מעריכים שיש כעת במלאים הבלתי מכורים.
בדרך כלל כשיבואני הרכב משחררים את המכוניות ממכס בדצמבר, הם מוכרים אותן בינואר במחירים יותר יקרים. אבל לעת עתה יבואני הרכב עדיין שומרים על המחירים יחסית נמוכים, הודות למלאים שיש בידיהם. ג'ילי התייקרה בשיעור יחסית מתון, BYD התייקרה גם היא בשיעור מתון, אבל נתוני היבוא ממחישים היטב שהיקפי המלאי שיש ליבואני הרכב ביד יכולים לספק את התאבון של הלקוחות בישראל למכוניות חשמליות למשך שלושה ארבעה חודשים לכל היותר. כבר כעת מספר גדל והולך של יבואני רכב מסרבים להתחייב בפני לקוחות לשמירת מחיר להזמנות חדשות ורק מי שיושב על "קלף מנצח" בדמות מלאים של אלפי מכוניות בלתי מכורות יכול להבטיח ללקוחות שהמחירים יישמרו.
יבואני הרכב למדו על בשרם בשנת 2023 שהידע נמצא בידי הצרכנים והשליטה במידע אינה של יבואני הרכב. יבואני הרכב עושים כמיטב יכולתם להמעיט בחשיבות של הידע שקיים בקבוצות המקוונות השונות, אבל חוששים מהאפקט שיווצר אם וכאשר הלקוחות יבינו שהם מעלים את המחירים בשיעור ניכר בין לילה. לכן צפוי כי החודשים הקרובים יאופיינו בעליית מחירים זוחלת בקרב יבואני הרכב החשמלי, כלומר עליית מחיר ב"שיטת הסלאמי" של 1,000 שקל פה ו-1,000 שקל שם. כדאי לשים לב היטב לשינויים האלה, כשהם מתבצעים בשקט ולאט, קשה לשים לב , אבל בסופו של דבר אי אפשר יהיה לפספס את ההתייקרויות.