סגור
רכב מכונית BYD SEAL
רכב חשמלי מסוג BYD SEAL. השיטה המומלצת - הפרדה בין מס ליבואן ומס למדינה (צילום: תומר הדר)

תוכנית מיסוי חדשה? אלה האפשרויות להחלפת המתווה הירוק על כלי רכב

מס הקנייה על המכוניות החשמליות ועל רכבי הפלאג אין הייבריד עלה לפני שבוע מ-20% ל-35% והוא יהיה בתוקף עד סוף השנה. בינתיים אין תוכנית חלופית. כלכליסט מיפה את כל האפשרויות העומדות על הפרק לתוכנית מיסוי חדשה

למרות הקריאות מצד משרדי הממשלה השונים שלא להעלות את מס הקנייה על המכוניות החשמליות ועל רכבי הפלאג אין הייבריד, המס על החשמליות עלה מ-20% ל-35% לפני שבוע והמס על רכבי הפלאג אין הייבריד עלה מ-55% ל-83%.
מחירי הרכבים לא עלו בשיעור משמעותי ולא במפתיע, BYD ומותגים אחרים התייקרו באלפי שקלים בודדים ויש לכך סיבה: ראשית, שערי המטבע כרגע נוטים לטובת יבואני הרכב. ושנית: המכוניות האלה חיכו בסבלנות בנמלים במשך חודשים, שוחררו ממכס בחודש שעבר וכעת ליבואני הרכב יש מלאי ענק של מכוניות למכור אחרי שאלה שוחררו לפי שער מס הקנייה הישן.
יבואני הרכב כנראה לא ממש בנו על מצב בו הם לא יוכלו להעלות מחירים בגלל המלחמה, אבל בפועל לעת עתה המלחמה מהווה "גורם ממתן" וכך גם עולה מפרסומי משרד התחבורה בנושא. בפועל – בחודשים הקרובים הצרכנים בישראל יחזו בעליית מחירים בשיטת הסלאמי. יבואני הרכב יכולים לנקוט בטכניקה של טסלה ולהעלות את המחיר בדיוק בשיעור המס שעלה (זוהי היצרנית היחידה שנוקטת בשקיפות אמיתית מול הלקוחות שיודעים כמה מס הם משלמים) ואז הציבור יבהל מהיקף העליות. לכן בחודשים האחרונים שווה לעקוב אחר מחירוני המכוניות החשמליות ומכוניות הפלאג אין הייבריד שיטפסו לאיטם למעלה.
אך יותר חשובה השאלה מה יקרה מכאן: מתווה המס הירוק - השיטה לפיה מחושב מס הקנייה על מכוניות חדשות בישראל - חוגג בקרוב 15 שנים להצגתו. המתווה קובע כי על כל סוג הנעה של מכוניות יחול מס קנייה מסוים, ושעליו יש לבצע שלל חישובים שנובעים מרמת הזיהום של הרכב, מידת בטיחותו ועוד גורמים, כאשר מס הקנייה הזה עולה עם הזמן באופן קבוע מדי ינואר- עד עכשיו. נכון לעכשיו, המתווה של רשות המסים תקף עד דצמבר 2024 ואין תוכנית חדשה - ישראל במלחמה.
בהיעדר מתווה ברור להטלת מס על רכבים - מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה בינואר הקרוב מ-30% ל-83%, שיעור המס המלא. אבל למרות שלל הפחדות, הסיכוי שתרחיש כזה יקרה שואף לאפס. מדובר במהלך שיחסל את שוק הרכב הירוק בישראל. אך ישנם כמה תרחישים אפשריים שיכולים לקרות:
יצירת דרגת מס נוספת וטיפול במכוניות המזהמות
כיום על מכוניות חשמליות מוטל מס קנייה בגובה 30% ועל כל היתר מוטל מס קנייה בגובה 83%. ממס הקנייה על המכוניות הלא חשמליות מנוכים אלפי שקלים – זיכוי שרשות המסים נותנת לרכבים שאומנם יש להם מנועי בנזין או דיזל,אבל הרכב גז הפליטה שלהם נקי יחסית ולכן הם מקבלים זיכוי מס של אלפי שקלים. בהיעדר חלופה אחרת, מדינת ישראל תוכל לקבל מעין ארכה באמצעות יצירה של עוד מדרגת מס שתטפל גם ברכב המזהם, נניח מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה, נאמר מ-30% ל-45%. אבל מס הקנייה על המכוניות המזהמות יעלה גם הוא נניח מ-83% ל-93%. השנה רשות המסים תפרסם לקראת הקיץ את ההרכב החדש של הנוסחה שלפיה מחושב שיעור המזהמים שפולטות מכוניות – ולפיו שיעור הזיכוי במס הקנייה. בתרחיש "אין ברירה" זיכוי המס על הרכב פליטת המזהמים יקוצצו דראסטית.
ממוצע מזהמים
מדי כמה שנים נשלפות במשרד האוצר תוכניות מגירה להטלת מס על יבואני הרכב בהתאם לממוצע פליטת מזהמים. תוכניות אלה נחשפו לראשונה בכלכליסט והן פשוטות למדי: ליבואני הרכב יותר לייבא ארצה מכוניות לפי ממוצע מסוים של מזהמים שהן פולטות. ומי שלא יעמוד בממוצע ייקנס. כיום המכוניות שמשווקות בישראל מחולקות לפי דרגות הזיהום שהן פולטות (15 דרגות סך הכול) ולפי עקרונות השיטה, ליבואני הרכב יוצג יעד יורד, כלומר הם יוכלו בהתחלה לייבא מכוניות שהממוצע שלהן הוא 7. אחרי שנה הממוצע ירד ל-6. וכך הלאה. לפי ההיגיון הזה יבואן שירצה לעמוד בדרגת זיהום ממוצעת 7 וירצה למכור רכבי שטח בדרגה 15 יהיה חייב גם למכור חשמליות רבות כדי לאזן את הממוצע. השיטה כמובן גם מאפשרת קומבינות, למשל "מכירת זיהום"כלומר יבואנים יוכלו לאגד את המכירות ביחד כדי להיחשב נקיים.
השיטה המדורגת
לפני ששיטת חישוב מס הקנייה הנוכחית נכנסה לתוקף ב-2009, בשוק הרכב הישראלי היתה נהוגה "שיטת הקבוצות", לפיה מכוניות חולקו לשבע קבוצות מחיר, לפיהן חושב שווי השימוש לרכב צמוד. שלא במפתיע, דאז כל המכוניות המשפחתיות שהיו נפוצות בליסינג עלו בדיוק אותו הדבר. השיטה ההיא נעלמה אבל בענף הרכב ישנן "שיטות קבוצות" דומות שהן פרקטיקה מקובלת: מקבוצות רישוי ועד קבוצות זיהום. בתרחיש אפשרי, שוק הרכב הישראלי יחולק שוב לקבוצות – ולפיהן ייקבע מס הקנייה על הרכב. כלומר למשל על הקבוצה העממית, של מכוניות שמחירן הוא בין 150 ל-170 אלף שקל יוטל מס קנייה בגובה 20%. על הקבוצה השניה - של מכוניות במחיר 170,001 ועד 190,000 שקל יוטל מס קנייה בגובה 30%. וכן הלאה.
מס נסועה
מעבר לאלה – דווקא המלחמה יצרה מצב בו לא ניתן עוד להתעלם מהפיל שבחדר: מס הנסועה. הנושא עולה שוב ושוב בוועדות שונות ובתקציב המדינה וכעת מס הנסועה צפוי שוב "לעשות קאמבק". מס הנסועה אינו קונספט זר בעולם: לפי פרסומים בארה"ב הטלת מס נסועה נשקלת בקליפורניה, וירג'יניה ו-וושינגטון כמו גם בבריטניה. במקרה של המס הזה המכשול הוא טכנולוגי בעיקר: מדינת ישראל תצטרך להתקין משדרים מסוג זה או אחר בעשרות אלפי מכוניות – ייתכן שעד 2026 הדבר יצא לפועל.
הפרדה בין תשלום המס ליבואן ותשלום המס למדינה
כנראה שהדרך הטובה ביותר למסות את הרכב החשמלי לא תגיע ממשרד האוצר: תשלום נפרד למדינת ישראל וליבואני הרכב. הצרכנים ישלמו למדינת ישראל תשלום אחד, וליבואן הרכב תשלום נוסף. כאשר מס הקנייה על המכוניות החשמליות היה 10% היה מדובר בסכומים זניחים. עכשיו מדובר כבר ב-35%, סכום נאה שהצרכן לא יכול לדעת האם יצרן רכב בחר לסבסד, האם יבואן רכב בחר לגרוף את סכום ההטבה לכיסו ולמכור את המכונית ביוקר, או האם ליצרן הרכב יש מכוניות שבכלל שוחררו ממכס בתעריף מס קנייה נמוך. שיטה זו תאפשר למדינת ישראל להטיל מס קנייה על רכב חשמלי אבל לתת ללקוחות כוח אמיתי להחליט מה טוב להם. לאור הנוחות שב"שירות" שיבואני הרכב מעניקים למדינת ישראל כגובי המס שלה, סביר דווקא ששיטה זו לא תצא לפועל.