פניית הפרסה של יצרני הרכב החשמלי הסינים: יציגו בקרוב רכבי בנזין
פניית הפרסה של יצרני הרכב החשמלי הסינים: יציגו בקרוב רכבי בנזין
ענקיות הרכב הסיניות, שהובילו את מהפכת הרכב החשמלי, משנות כיוון: הן מציגות דגמי פלאג אין-הייבריד עם טווח נסיעה מרשים בהנעה חשמלית - אך גם מנועי בנזין. המשמעות לשוק הישראלי: פתרון אטרקטיבי לקראת העלאת המס על רכב חשמלי
בשנים האחרונות יצרני הרכב הסינים הצליחו להתבסס בתחום שיצרני הרכב המערביים פשוט לא מצליחים לכבוש: רכב חשמלי. ואולם , דווקא בימים אלה יצרני הרכב הסינים מבצעים "פניית פרסה" מעניינת: יותר ויותר יצרנים סינים שמזוהים עם חשמל מכריזים על כוונה להציג רכבי בנזין - כך עולה משורה של פרסומים בימים האחרונים בסין.
סביר להניח שחלק מכלי הרכב האלה יגיעו גם לישראל, זאת בהנחה שיצרני הרכב הסינים יייצרו אותם בתקינה אירופית, כלומר במפרט העונה על הדרישות של אירופה, ולכן מתאים גם לשוק בישראל.
מדוע יצרני רכב שהצליחו להתבסס באופן כמעט אבסולוטי על טכנולוגיית ההנעה החשמלית זקוקים לטכנולוגיות נוספות? ראשית, בגלל החדירה לשווקים במערב. עובדתית, אירופה לא ממהרת לאמץ רכב חשמלי. בנוסף, כיום יש לא מעט שווקים גלובליים שיצרני הרכב הסינים רוצים לחדור אליהם, אבל גם שם אימוץ מלא של הרכב החשמלי לא ממש בוער לציבור הנהגים.
נוסף על כך, שוק הרכב הסיני רווי ברכבים חשמליים, התחרות משתוללת והסובסידיות הממשלתיות לרכב חשמלי לא יינתנו לנצח.
אחת הדוגמאות המעניינות לשינוי הכיוון של יצרני הרכב החשמלי בסין היא אקספנג, שזוכה בשוק הישראלי להצלחה נאה. לפי פרסומים בסין, אקספנג חשפה השבוע את "מפת הדרכים" שלה – ודווקא התוכניות העתידיות שלה חושפות צעידה לאחור.
לפי הפרסומים הרשמיים של היצרנית, אקספנג נכנסת לתחום הרכב ההיברידי, עם הצגתו של דגם היברידי חדש. הדגם החדש יהיה רכב חשמלי לכל דבר, כולל יכולת להתחבר לשקע טעינה, אבל כאשר הסוללה תהיה קרובה להתרוקן, במקום להתחבר לתקע, הנהג יוכל להפעיל מנוע בנזין קומפקטי שמשמש כגנרטור ליצירת חשמל.
לפי נתוני היצרנית, טווח הנסיעה הרשמי של הרכב החדש בכוח חשמל בלבד יעמוד על 430 קילומטרים (מרשימים), אבל כאשר מנוע הבנזין יופעל, טווח הנסיעה הרשמי יזנק ל-1,400 קילומטרים.
זיקר נערכת לחשיפה של מכונית "סופר-היברידית" חדשה
החשמלית של אקספנג, שלמעשה היא מכונית בנזין, לא לבד: לפי פרסומים בסין, זיקר 001 - ספינת הדגל של יצרנית הרכב הסינית שמשווקת בסין עם פלטפורמת 800 V שמאפשרת טווח נסיעה מרשים - קיימת בסין בגרסה חדשה שדווקא מצוידת במנוע בנזין שפועל לצד המנוע החשמלי.
במצגת שפורסמה באוגוסט האחרון במהלך מסיבת עיתונאים שליוותה את דוחות המחצית הראשונה של היצרנית ציין מנכ"ל החברה שזיקר נערכת לחשיפה של מכונית "סופר-היברידית" חדשה. זיקר טרם חשפה נתונים אודות הרכב החדש, אך סביר להניח שבדומה לרוב יצרני הרכב הסינים, זיקר תתבסס על הידע שצברה בתחום הנדסת הסוללות כדי להציג מכונית שטווח הנסיעה שלה בכוח חשמל בלבד יהיה כזה שיאפשר נסיעה על פני מאות קילומטרים בלי לשרוף דלק.
גם FIREFLY, מותג הרכב העממי של יצרנית הרכב הסינית NIO תציג בשנה הבאה מכונית פלאג אין-הייבריד. בפועל, ההשקעה ברכבי פלאג אין-הייבריד בעלי טווח משמעותי גם נתמכת על ידי ענקיות הטכנולוגיה. רק לפני שלושה שבועות הודיעה CATL על השקת סוללה חדשה שמיועדת לרכבי פלאג אין-הייבריד. הסוללה, שהיצרנית מכנה FREEVOY מיועדת לאפשר לרכבי פלאג אין-הייבריד "נסיעה דמויית רכב חשמלי".
הנתונים, לפי CATL, יותר טובים מאלה של רוב החשמליות העממיות: הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 400 קילומטרים לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה.
הסוללה גם מיועדת לאפשר טעינה מהירה המאפשרת צבירת טווח של 280 קילומטרים תוך 10 דקות טעינה. וזה, יש להזכיר, ברכב שכאשר החשמל בסוללה שלו אוזל הוא עובר לשימוש במנוע הבנזין.
המעבר של יצרני הרכב הסינים לטכנולוגיות פלאג אין-הייבריד כחלק מאסטרטגיית התפשטות מקומית וגלובאלית אינו מפתיע. כיום גם בשוק הישראלי כבר יש נציגות של יצרני רכב סינים שמשווקים מכוניות פלאג אין-הייבריד: ג'אקו צפויה להציג בישראל גרסת פלאג אין-הייבריד. WEY COFFEE משווקת בישראל. שיווק צ'רי אריזו יחל בקרוב, שלמה מוטורס כבר נערכת לשיווק של הסיל U פלאג אין ודגמים נוספים בדרך.
מבחינה רגולטורית, רכבי פלאג אין-הייבריד יכולים להתאים לשוק הישראלי היטב: בינואר הקרוב מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-35% לשיעור שעדיין אינו ידוע. על כל יתר המכוניות, כלומר כל מה שאינו חשמלי "טהור" כבר מוטל מס קנייה בגובה 83%. אם שיעור מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה ל-83% אזי רכבי פלאג אין-הייבריד, במיוחד כאלה שיש להם יכולת לנסוע מעל 50 קילומטרים בלי בנזין, יהפכו לעסקה משתלמת במיוחד ונטולת כל חרדת טווח או צורך להמתין בעמדות טעינה.