היונדאי שחזרה לעתיד: היצרנית תשחזר רכב מלפני 50 שנה
היונדאי שחזרה לעתיד: היצרנית תשחזר רכב מלפני 50 שנה
באמצעות סטודיו עיצוב איטלקי, היצרנית הקוריאנית תשחזר את מכונית היונדאי פוני קופה קונספט משנות ה-70 של המאה שעברה
יונדאי העולמית תבצע שחזור של יונדאי פוני קופה קונספט באמצעות הסטודיו האיטלקי שעיצב את פוני קופה המקורית - כך מודיעה היצרנית.
עבור רוב הישראלים, "יונדאי פוני" הוא שם זר לחלוטין אף שיונדאי היא מותג הרכב הנמכר בישראל, אבל עבור יונדאי מדובר בשם בעל משמעות מיוחדת שבעיקר מזכיר ליונדאי שלפני 50 שנה היצרנית הקוריאנית נהנתה מ"מוניטין" שמזכיר את זה של יצרני הרכב הסינים לפני עשור. בפועל סביר אפילו להניח שהסיבה שיונדאי לפתע "עושה כבוד" למסורת שלה היא להזכיר לצרכנים בעיצומה של פלישה סינית לשוקי המערב שגם יונדאי הענקית החלה במקום צנוע.
יונדאי עצמה רחוקה מאוד מלהיות יצרנית רכב ותיקה במונחים עולמיים. בעוד פיז'ו, פורד ויצרניות מערביות אחרות יכולות בקלות להצביע על שלהי המאה ה-19 כתקופה שבה השושלת החלה, במקרה של יונדאי מדובר בחברה צעירה: בשנת 1945, עם שחרור קוריאה בתום מלחמת העולם השנייה, חוותה קוריאה תנופת בנייה, ואחת מחברות הבנייה שנוסדו היתה היון-דאי, כלומר "דור מודרני" או בחיבור המילים "היונדאי" (ולא "יונדאי", שם שמותאם לאוזניים ישראליות). יונדאי עצמה הוקמה פורמלית בשנת 1947, אבל רק לאחר 21 שנים החלה לייצר מכוניות באמצעות חטיבת הרכב החדשה דאז - יונדאי מוטור.
המכונית הראשונה שיונדאי יצרה היתה שעטנז מערבי-יפני ונקראה "יונדאי קורטינה" שהיתה, כפי שניתן לשער, מכונית פורד קורטינה. אבל המנוע שהותקן בקורטינות היה דווקא מנוע יפני מתכנון מיצובישי. אולם המכונית ה"עצמאית" הראשונה של יונדאי הגיעה רק בשנת 1974, עדיין תוך הסתמכות מהותית על ידע מערבי: ב-1974 נעזרה יונדאי בראש פרויקט בריטי וידע אירופי כדי לתכנן את הפוני, או בקוריאנית "קוקמינצ'ה", כלומר "המכונית של העם".
כיום שוק הרכב הקוריאני נשלט ללא עוררין על ידי מותגים מקומיים, אך עד שנות ה-70 נתח השוק של היצרנים הקוריאנים היה קטן, ולכן הפוני זכתה להצלחה בקוריאה. ביתר העולם הסיפור היה שונה: יונדאי לא העזה למכור את הפוני בשוקי ליבה משמעותיים, ולכן השווקים הראשונים שאליהם הגיעה היונדאי ה"עצמאית" הראשונה היו צ'ילה, ארגנטינה, קולומביה ומצרים. רק שנתיים מאוחר יותר, ב-1978, היונדאי פוני הגיעה ליוון ולהולנד.
וכך, בחיפושיה בשנות ה-70 אחר מעצב רכב מערבי שיעצב את הפוני, הגיעה יונדאי לסטודיו העיצוב האיטלקי איטל דיזיין של המעצב האיטלקי ג'יוג'ארו - שעיצב עבור היצרנית הקוריאנית חמישה דגמי פוני. רובם היו עממיים וכעורים למדי – אך אחד מהם היה מכונית קופה כסופה ונאה שיועדה לשיווק בארצות הברית ובאירופה כמקדמת תדמית.
לסיפור של מכונית התצוגה הנשכחת של יונדאי יש עוד היבט מעניין: במהלך שנות ה-70 המאוחרות, כמה שנים אחרי שהפרויקט של יונדאי ליצור את הפוני קופה לא התרומם, קיבל אותו סטודיו איטלקי הזמנה לעצב מכונית ספורט עבור יצרנית חדשה: דלוריאן האמריקאית. ה-12 DMC של דלוריאן עוצבה בהשראת מכונית הקופה הקוריאנית הנשכחת - וזכתה לתהילת עולם בסרטי "בחזרה לעתיד".