סגור
צ'אנגאן וויז'ן אס
צ'אנגאן וויז'ן אס (צ'אנגאן)

ניתוח
לא רק ישראל: יצרני הרכב הסיניים מתנפלים על איראן

בזמן שאיראן סובלת מתעשייה מקרטעת, יותר ויותר יצרני רכב סיניים נכנסים לשוק המקומי. המשמעות הפוליטית היא אדירה - מלבד עקיפת הסנקציות של מדינות המערב, זהו אמצעי של השלטון להיטיב עם התושבים ולהביא מוביליות להמונים

באוקטובר 2023 פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית הודעה לפיה רזא פטאמי אמין, מנהל תוכנית יבוא הרכב במשרד התעשיה, המסחר והכרייה האיראני הודח מתפקידו עקב "ביצועים בלתי משביעי רצון". לאיראן, כך מתברר, יש גורם ממשלתי בכיר שתפקידו להבטיח שלאיראנים תהיה אספקה של מכוניות חדשות. ואפשר להבין מדוע: שוק הרכב האיראני במצב גרוע. רוב התושבים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש מכונית חדשה והמדינה הוגה תכניות לא ריאליות לייבוא של מכוניות משומשות.
הידיעה על הדחתו של מנהל תוכנית יבוא הרכב לוותה בחדשות משמחות - הודות למאמציו של מהדי זיחאמי, האחראי החדש על תכנית היבוא, יצרנית הרכב האיראנית SAIPA תייבא 100 אלף מכוניות מתוצרת צ'אנגאן הסינית.

מדוע יצרן רכב איראני צריך לייבא מכוניות מסין?

התעשיה האיראנית נגועה בבעיות איכות ושחיתות ולכן יצרנית הרכב האיראנית צריכה לייבא מכוניות מסין. מה גם שיצרני הרכב המערביים מחרימים את איראן ואי אפשר יותר לרכוש באיראן רנו, פיג'ו או כל רכב אחר מתוצרת מערבית. מה שיותר מעניין שהודעת השלטון האיראני מדגישה שצ'אנגאן היא חברה בבעלות הממשל הסיני. כלומר הגעת המכוניות של צ'אנגאן לאיראן היא מהלך שמבוצע בעידודו הפעיל של הממשל הסיני ש"מנדב" את יצרנית הרכב הסינית הממשלתית למען העם האיראני. ההודעה מדגישה שאיראן היא מדינה שסובלת מסנקציות כלכליות קשות של המערב, אבל הכל בסדר. בברכת הממשל הסיני איראן תשלם לסין בחביות דלק.
צ'אנגאן הוא יצרן רכב שעדיין לא מוכר לישראלים אבל זה עומד להשתנות, מאחר שמכשירי תנועה צפויה לייבא השנה את המכוניות של DEEPAL של צ'אנגאן, החברה שהממשל הסיני "נידב" כדי לסייע לאיראנים הסובלים מסנקציות מערביות.

עידוד פעיל מהממשל הסיני

בינואר האחרון הופיעה באתר של יצרנית הרכב הסינית דונגפנג הודעה לפיה ארגון סוכני הרכב האיראנים ביקר בהנהלת דונגפנג הסינית. האיראנים סיירו במרכז המחקר של דונגפנג ונהנו מאירוח יוקרתי. לדברי עלי וואחף, נציג ארגון סוכני הרכב האיראנים: "אנו מקווים שדונגפנג תציג דגמים חדשים בשוק האיראני". לדונגפנג, חברה שכאמור נמצאת בבעלות ממשלתית יש לא מעט אינטרסים באיראן. ב-2014 הודיע הממשל האיראני כי לאחר שיצרני רכב מערביים החליטו לצמצם נוכחות באיראן, דונגפנג התגייסה לסייע ולפתח מכוניות עבור השוק המקומי ביחד עם איראן ח'ודרו, יצרנית רכב מקומית. פרסומים נרחבים באיראן מבטיחים יבוא מסודר של מכוניות דונגפנג חשמליות על ידי איראן ח'ודרו. דונגפנג, יש להדגיש, היא גם יצרנית של ציוד צבאי.
אם השם "דונגפנג" נשמע מוכר יש לכך סיבה: דונגפנג תושק בישראל בעוד כמה שבועות והיבואנית כבר החלה במסע פרסום אגרסיבי.

1 צפייה בגלריה
FRIDAY דונגפנג
FRIDAY דונגפנג
FRIDAY דונגפנג
(דונגפנג)

נשיא סין הגיע לאיראן עם יצרן הרכב של צה"ל ורפאל

צ'אנגאן ודונגפנג, המכוניות הסיניות שעליהן הישראלים יתנפלו בקרוב, אינן היחידות שהממשל האיראני מאמץ בחום: בינואר 2016, ארבע שנים אחרי שהאיחוד האירופי הצטרף לסנקציות על איראן פורסמו בתקשורת האיראנית ידיעות על ביקור של נשיא סין באיראן. הנשיא הסיני לא היה לבד: התלווה אליו נשיא יצרנית הרכב הסינית צ'רי. ביקור בו נשיא של מדינה מגיע לאיראן כשהוא מלווה בבעל התפקיד הבכיר ביותר ביצרנית רכב אינו מקרי. במהלך הביקור נחתם הסכם להרחבה של מתקני הייצור של צ'רי באיראן כך שייצרו חלקי חילוף ומכוניות. לפי ההודעה מ-2016, היצרנית "מתגאה בהיותה הסינית הראשונה שנכנסה לאיראן ב-2004". יעד הייצור למפעל החדש של צ'רי באיראן שנקבע עוד ב-2016 היה 100 אלף מכוניות בשנה. המכוניות של צ'רי, היצרנית שמתגאה בנוכחותה באיראן משווקות בישראל שלוש שנים. חלקן כיום משמשות את צה"ל וגם את רפאל.

הממשל בסין מאפשר לממשל האיראני "להיטיב עם העם"

חשוב להבין: לייבוא של מכוניות סיניות לאיראן יש משמעות פוליטית אדירה. באיראן מכונית היא אמצעי לעקיפת סנקציות מערביות, אמצעי לשלטון להיטיב עם העם - להביא מוביליות להמונים. אפשר כמובן לטעון שגם פיאט, פיג'ו, רנו ופולקסווגן הם מכוניות שנמכרות גם בישראל וגם באיראן, אבל זה לא נכון. באירופה ובארה"ב מצייתים לסנקציות על איראן. הסינים לעומת זאת לא סתם מוכרים באיראן מכוניות, הם עושים זאת בעידוד פעיל של הממשל השולט ביצרניות הרכב.
איראן נחשבת כיום לשוק הרכב ה-20 בגודלו בעולם. לפי נתונים רשמיים, בחציון הראשון של 2024 נמסרו באיראן 517,242 מכוניות. בישראל נמסרו בתקופה זו כ-155 אלף מכוניות. מובילת השוק היא SAIPA המקומית עם 233,655 מסירות. בעבר פעלו באיראן מפעלים של רנו ופיג'ו שייצרו מכוניות לשוק המקומי, לצד סוכנויות יבוא של מרצדס בנץ ושברולט, אך הסנקציות המערביות על איראן הניסו את יצרני הרכב המערביים והסינים נכנסו. במקרה של האיראנים - לבעלות על מכונית יש משמעות: רוב המכוניות באיראן מיושנות ולא בטוחות. הממשל שמאפשר יבוא של מכוניות חדשות נחשב לסוג של "מושיע" שמספק מוביליות לעם. והממשל הסיני שמחזיק ביצרני הרכב הסינים מאפשר כאן הרבה יותר מ"סתם" מכירה של רכב - הוא מאפשר לממשל האיראני "להיטיב עם העם", וזאת בתמיכה מלאה של השלטון בסין.
האם לשלטון בסין יש אינטרסים באיראן? התשובה ברורה. האם יצרני הרכב הסינים משמשים את השלטון הסיני למימוש של אינטרסים באיראן והישראלים מתנפלים במקביל על המכוניות הסיניות? זו כבר שאלה הרבה יותר מורכבת. במקרה של יצרני רכב סינים כמו DEEPAL, דונגפנג וצ'רי הכניסה לשוק הרכב הישראלי מבוצעת במקביל לכניסה לשוק הרכב האירופי, אך על שתי עובדות אין עוררין: ראשית, בניגוד למדינות אירופה, ישראל ואיראן נמצאות במצב מלחמה. שנית: רובם המכריע של יצרני הרכב המערביים הפסיקו לשווק באיראן מכוניות מסיבות שקשורות ישירות בסכסוך בין ישראל וציר הרשע.