עצמאי ורוצה ניכוי במס על דלק? יש לך חודשיים להתקין דלקן
עצמאי ורוצה ניכוי במס על דלק? יש לך חודשיים להתקין דלקן
כך עולה מתיקון לתקנות מס הכנסה, שנועד להחליף את הגשת החשבוניות; לפי רשות המסים, הכוונה היא למנוע הונאות, ותוספת המס הצפויה החל מ-2023 תעמוד על כ-400 מיליון שקל בשנה; מדובר בהליך לא זול שעולה מאות שקלים וכן מינוי חודשי בתשלום; בנוסף, הרשות מטילה בלו על שמני סיכה
רשות המסים תדרוש מכל עצמאי שמעוניין לקבל ניכוי במס על הוצאות דלק להתקין ברכבו התקן תדלוק, כלומר דלקן, פזומט ודומיהם, כדי למנוע הונאות. כך עולה מתיקון לתקנות מס הכנסה אשר צפוי להיכנס לתוקף בעוד כחודשיים.
המשמעות היא שעצמאים שהגישו עד כה חשבוניות על דלק למס הכנסה וקיבלו עליהן ניכוי מס מכיוון שמדובר בחלק מן ההוצאות של העסק ברשותם יצטרכו כעת להתקין ברכבם התקן תדלוק כתנאי לקבלת ההכרה במס. יש להדגיש כי התקנה של התקן תדלוק עשויה להיות הליך לא זול: היא עולה מאות שקלים (המחיר משתנה בין חברות הדלק) ובנוסף לכך על המנוי לשלם דמי מנוי חודשיים בגובה עשרות שקלים, כאשר מחיר דמי המנוי החודשיים הוא בדרך כלל נמוך מ-40 שקלים.
לפי פרסומי רשות המסים, כדי לקבל את ניכוי המס יצטרך בעל הרכב להיות מחובר למערכת חשבונות ממוחשבת "המאפשרת הפקת קבצים המכילים פרטים לגבי מספר הרישוי של הרכב המתודלק, תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך, תאריך ושעת התדלוק ומספר הקילומטרים שנסע הרכב, ובתנאי שהתדלוק בוצע באמצעות התקן תדלוק אוטומטי והעוסק מחזיק עבור אותו חודש דוח ריכוז חודשי".
המשמעות במקרה כזה היא שמאות אלפי עצמאים אשר נוסעים בכבישי ישראל ומקבלים הכרה במס על הוצאות הדלק שלהם, יחויבו עד ה-1 בנובמבר השנה הם להתקין ברכב התקן תדלוק או לוותר על ההכרה במס. כיום עצמאים אלה מסתפקים כאמור בהגשת חשבוניות עבור הדלק, מה שלפי רשות המסים מייצר "הגדלה פיקטיבית של הוצאות לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו, והדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים".
לפי פרסומי רשות המסים חיוב התקנת התקן התדלוק יחול לא רק על מכוניות ורכבים מסחריים, אלא גם על אופנועים וקטנועים. לפי רשות המסים תוספת הכנסות המדינה כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 280 מיליון שקל בשנת 2022 ועל 400 מיליון שקל בשנה משנת 2023 ואילך.
תיקון חקיקה נוסף שהוגש על ידי רשות המסים ומיועד לאישור עשוי לייקר את עלויות הטיפול ברכב במוסכים לכל ישראלי. מדובר בתיקון אשר מטיל בלו על שמני סיכה, כלומר שמנים אשר משמשים בין היתר בטיפולים תקופתיים לרכב. לפי רשות המסים, שמנים וחומרים מסיסים אחרים משמשים בין היתר למהילת דלקים ויוצרים נזק סביבתי, והדבר הוביל להחלטה להטיל את הבלו. צעד זה היה אמור להיכנס לתוקף עוד בשנת 2019 אך בוטל אז. הוא צפוי להעלות את מחירו של מיכל שמן מנוע, לפי הערכת גורמים בתחום, בעשרות שקלים. לפי רשות המסים, תוספת הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 510 מיליון שקל בשנת 2022 ועל 550 מיליון שקל בשנה מ-2023 ואילך.