סגור

הדלק מתייקר וזמני ההמתנה לרכבים חשמליים מזנקים

הישראלים מאיצים את המעבר למכוניות חשמליות ויבואני הרכב מתקשים לספק את הביקושים. התוצאה: זמן ההמתנה לדגמים מבוקשים כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 5 וג'ילי גיאומטרי C נע בין 6 ל-9 חודשים. איזו חשמלית קטנה זמינה כעת לאספקה מיידית?

ביום רביעי האחרון נכנסה לנמל אשדוד מובילת המכוניות הליוס ריי. חובבי אקטואליה יזכרו את שמה כאונייה הישראלית בבעלות משפחת אונגר שהותקפה בדיוק לפני שנה במפרץ עומאן בידי כוחות איראניים. הליוס ריי תוקנה מהפגיעה הקלה וממשיכה לעבוד כרגיל. בתוך כיממה היא פרקה יותר מ-1,500 מכוניות טסלה חשמליות, רובן מכורות מראש, והמשיכה לדרכה.
טסלה אינה מכונית זולה. הדגם הבסיסי שלה עולה 201 אלף שקל, ובכל זאת מי שיזמין היום אחד חדש יקבל אותו רק בנובמבר, בעוד תשעה חודשים. מדובר בביטוי להצלחה של טסלה בארץ ולביקוש העולה לרכבים חשמליים. מי שירכוש את דגם הביצועים היקר יותר, פרפורמנס, ב-272 אלף שקל יקבל קיצור פז"מ לאספקה במאי.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3 יונדאי איוניק 5 רכב חשמלי
טסלה 3 יונדאי איוניק 5 רכב חשמלי
טסלה 3 יונדאי ואיוניק 5. זמני אספקה ארוכים
(צילום: תומר הדר)
בזמן שהמשק צמח ב-2021 ב-8.1%, מספר המכוניות החדשות שעלו לכבישי ישראל בשנה החולפת זינק בשיעור של 34%, ל-301 אלף מכוניות, שיא של כל הזמנים. בזמן שיש מגזרים שעדיין לא התאוששו מהקורונה, כמו התיירות והתעופה, ליותר ישראלים יש יותר כסף פנוי, הם טסים פחות לחו"ל, מתוסכלים ממצבה של התחבורה הציבורית ומתייצבים באולמות התצוגה לרכב חדש.
מתחילת 2022 נרשמת דווקא האטה במסירות: עד הבוקר עלו לכבישי ישראל מתחילת ינואר כ-55 אלף מכוניות לעומת 48 אלף בינואר 2021 לבדו. אבל ההאטה מיוחסת בעיקר למחסור במלאי אצל היבואנים בשל משבר השבבים העולמי שמאט את קצב הייצור אצל יצרני הרכב, ובעיקר ברכבים החשמליים.
לאור העובדה שבחודש שעבר זינק מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן ב-34 אגורות ל-6.71 שקלים, שיא של 7 שנים, ולפי מחירי הנפט כעת על רקע המשבר המסלים באוקראינה צפוי להתייקר עוד יותר בתחילת מרץ - המכוניות החשמליות הופכות לא רק להעדפה סביבתית וטכנולוגית, אלא גם כלכלית.
אמנם גם החשמל התייקר, ב-5.7% ל-53.8 שקל לקוט"ש, אבל עלויות צריכת האנרגיה של המכוניות החשמליות עומדות על חמישית עד רבע משל רכב בנזין מקביל, והפער הכספי ביניהן רק הולך וגדל. הטיפולים זולים יותר, ועד שהמדינה תעלה את אגרת הרישוי הנמוכה לחשמליות, 530 שקל בלבד, ותטיל עליהן בעתיד מס נסועה במקום מס הדלק שהן לא משלמות, מדובר בחיסכון של 12-10 אלף שקל לשנה למשפחה, בתנאי כמובן שיש לכם חניה פרטית שאפשר להציב בה עמדת טעינה. בלעדיה אחזקת חשמלית היא עניין מסורבל וגם פחות זול, כי תעריפי חברות הטעינה גבוהים מהתעריפים הביתיים.
טסלה 3 לא לבד. ביונדאי עומד זמן ההמתנה לאיוניק 5 החשמלית (מ-190 אלף שקל) על 7-6 חודשים, ולקונה EV הקטנה והזולה יותר (143 אלף שקל) על חודשיים-שלושה. מי שיזמין כעת סקודה אניאק חשמלית (מ-190 אלף שקל) יקבל אותה באוקטובר, בעוד שמונה חודשים. אייוויז U5, ג'יפון נוסף דומה בגודל אבל זול יותר (מ-157.5 אלף שקל), שרשם כבר 2,000 הזמנות השנה לאחר ש-400 כבר נמסרו בשנה שעברה, זמין כעת למסירות באוגוסט. סקייוול ET5 (החל מ-175 אלף שקל), ג'יפון סיני נוסף, רשם השנה כבר 500 הזמנות, וגם הוא זמין כעת למסירה רק באוגוסט למזמינים כעת.

2 צפייה בגלריה
סקודה אניאק קופה רכב כביש שטח חשמלי
סקודה אניאק קופה רכב כביש שטח חשמלי
סקודה אניאק קופה
(צילום: סקודה)

גם השוק של החשמליות העממיות לוהט. MG ZS EV המחודש רשם כבר 2,000 הזמנות אף על פי שרכבים ראשונים יעלו לכביש רק בחודש הבא והוא עדיין לא זמין לנסיעות מבחן, ומי שיזמין כעת יקבל את הרכב רק באוגוסט-ספטמבר, תלוי בצבע שיבחר.
ג'ילי גיאומטרי C, ג'יפון חשמלי סיני נוסף, שיתחרה השנה במודל 3 על תואר המכונית החשמלית הנמכרת בארץ, רשם כבר יותר מ-5,500 הזמנות. את הדגם המבוקש שלו עם טווח של 460 ק"מ (145 אלף שקל) אפשר לקבל כרגע גם כן רק בנובמבר-דצמבר.
הסופר מיני אופל קורסה (145 אלף שקל) והג'יפון מוקה (159 אלף שקל) החשמליים יהיו שלכם אחרי חודש-חודשיים של המתנה. הדגמים המקבילים של פיג'ו, e208 (מ-150 אלף שקל) ו-e2008 (מ-160 אלף שקל) נמכרים עם חודשיים-שלושה המתנה. וכך גם הדגם הזול יותר של הג'ילי גיאומטרי C עם 350 ק"מ ק"מ, שעולה 10,000 שקל פחות אך תופס רק כשליש מהמכירות, זמין יותר, עם צפי מסירות לאפריל-מאי. גם קיה נירו (185 אלף שקל) זמינה לאספקה בתוך חודשיים-שלושה.
הדגם היחיד שזמין לאספקה מיידית הוא פיאט 500 החשמלית (מ-110 אלף שקל, עם טווח של 180 ק"מ בלבד), החשמלית הזולה ביותר בארץ.