חשמלית חדשה ב-90 אלף שקל: כך משפיעה המלחמה על שוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר"
חשמלית חדשה ב-90 אלף שקל: כך משפיעה המלחמה על שוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר"
מחירי המכוניות שנמכרות על ידי היבואן לגופי סחר ולחברות ליסינג, ומשם ללקוחות, יורדים משמעותית כתוצאה מהימשכות הלחימה בעזה, בין השאר כתוצאה מגדילת המלאים שלא נמכרו. בעוד שישה שבועות, כשהמס יעלה, החגיגה תיגמר
מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הן מכוניות חדשות לחלוטין שיבואן הרכב אינו מוכר בעצמו ללקוחותיו, אלא מוכר (בעודן חדשות) בהנחה לגופי סחר ולחברות ליסינג. אלה נרשמות כ"יד ראשונה" ברישיון הרכב ואז הן מוכרות את הרכבים הלאה ללקוחות ,כשהלקוחות הם "יד שניה" ברישיון הרכב, אבל הם רוכשים את המכונית במחיר נמוך יותר ממחיר היבואן הרשמי.
שוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר" תלוי במידה רבה בהיקף המלאים שיבואני הרכב מתקשים למכור. במהלך הקורונה, כשליבואני הרכב לא היו מכוניות למכור בגלל שיצרני הרכב התמודדו עם עובדי ייצור חולים, שוק ה"יד ראשונה אפס קילומטר" התייבש, אבל לאחר מכן, כששוק הרכב הישראלי התאושש והצרכנים חיפשו מכוניות בנרות, מגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" מכרו כל מכונית שהצליחו להשיג במחיר שלא היה זול ממחיר היבואן הרשמי, מכיוון שליבואנים בעצמם היה קשה להשיג מכוניות.
כיום המצב שונה: מבחינה חוקית ליבואן רכב מותר למכור מכוניות כחדשות (כלומר הלקוח הוא יד ראשונה) במשך שנה מהיום שבו המכונית יוצרה. לאחרונה משרד התחבורה האריך את התקופה הזאת לשנה ושלושה חודשים בגלל המלחמה, אבל יבואני הרכב לא יודעים כמה זמן תימשך המלחמה ולכן כעת שוק ה"יד שניה אפס קילומטר" נכנס לשלב חדש: יבואני הרכב "יושבים" על מלאים מכורים של מכוניות שחלקן כבר חוגגות מעל חצי שנה, שנת 2024 בפתח וגם היבואנים מבינים שהארכה של שלושה חודשים של ההיתר למכור את המכוניות כחדשות אינה ערובה לכך שהמכוניות אכן יימכרו.
במצב כזה יבואני הרכב פונים ל"חצר האחורית" של ענף הרכב - שוק היד ראשונה אפס קילומטר - מה שמייצר לא מעט הזדמנויות מעניינות לרכישת מכוניות שחלקן הגיעו ארצה ביבוא ישיר (כלומר, דרך היבואנים הגדולים והישירים) וחלקן הגיעו ביבוא עקיף דרך יבואנים קטנים שכעת נאלצים להיפטר ממלאים שנרכשו מ"דילרים" באירופה בימים טובים יותר.
כך, מבדיקת "כלכליסט" עולה כי כבר כעת ניתן לרכוש בישראל מכונית חשמלית חדשה מהניילון בפחות מ-100 אלף שקל: ברשת הסחר טרייד מוביל ניתן לרכוש את דאצ'יה ספרינג החשמלית "יד ראשונה אפס קילומטר" במחיר של 90 אלף שקל. הספרינג שמגיעה ארצה ביבוא מקביל הוצעה ברוב סוכנויות המכירה לפני כחודש במחיר 110 אלף שקל. זאת ועוד: אורה פאנקי קאט החשמלית מוצעת בטרייד מוביל ב-157 אלף שקל עבור גרסת "400 פרו פלוס" שמחירה אצל היבואן הוא 165 אלף שקל (בשעתו הצהיר היבואן כי זהו מחיר מיוחד למכוניות שעדיין מוגדרות כמכוניות הראשונות מהמשלוח).
את אורה פאנקי קאט ניתן למצוא בגרסה אחרת ברשת הסחר "אוטו סנטר" שמוכרת את הפאנקי קאט בגרסת "300 פרו" ב-127 אלף שקל . מחיר היבואן הרשמי לגרסה זו הוא 137,900 שקל. רכב הכביש-שטח העממי של SERES מוצע בטרייד מוביל ב-135 אלף שקל במכירת יד ראשונה אפס קילומטר כשמחיר היבואן הרשמי הוא 150 אלף שקל. גם יונדאי קונה החשמלית מוצעת באוטו סנטר ב"יד ראשונה אפס קילומטר" ב-138,500 שקל במקום מחיר היבואן הרשמי העומד על 153 אלף שקל.
ההנחות על מכוניות חשמליות אינן פוסחות גם על דגמים יוקרתיים: בטרייד אין של אלדן ניתן למצוא את הלהיט החשמלי של ג'נסיס – ה GV60 - שמחירה הרשמי הוא 329 אלף שקל, אבל כשהיא "יד ראשונה אפס קילומטר" המחיר הוא 298 אלף שקל. ברשת "אוטו שי" ניתן למצוא MG 4 בגרסה הבכירה שמסוגלת לנסוע לטווח של עד 400 קילומטרים. מחירה הרשמי של לפי "אוטו שי" הוא 150 אלף שקל כשגרסה זו נמכרת על ידי היבואנית לובינסקי תמורת 153,800 שקל, אך בשיחה מול "אוטו שי" הובהר כי המכונית של MG תימכר ללקוח רציני תמורת 146 אלף שקל.
גל ההנחות בו ניתן להבחין כבר כעת ב"חצר האחורית" של ענף הרכב עשוי להיות רק סימפטום: נמלי ישראל עמוסים במכוניות בלתי מכורות וכבר יש יבואני רכב שמתקרבים באופן מסוכן להחזקת מלאים משמעותיים - זאת, מכיוון שאוגוסט נחשב לחודש החופשות, ספטמבר נחשב לחודש החגים והמכירות היו אמורות להתעורר באוקטובר, מה שלא קרה בגלל המלחמה.
ובאופן אירוני, דווקא כעת מחיריהן של מכוניות חשמליות "יד ראשונה אפס קילומטר" נמצאים בשפל: בעוד שישה שבועות בלבד יעלה מס הקניה על מכוניות חשמליות מ 20% ל- 35% ולכן ב-1 בינואר יעלו מחירי המחירון הרשמיים של המכוניות החשמליות החדשות - מה שיביא עליה אוטומטית של מחירי מכוניות אלה בשוק המשומשות, על אחת כמה וכמה אלה שהן עדיין חדשות מהניילון.