סגור
למכירה מכונית משומשת יד שנייה
מכונית עם שלט למכירה (צילום: שאול גולן)

פרסום ראשון
מכירות המשומשות החשמליות זינקו בשנת 2024 - מה לגבי השאר?

מנתונים בלעדיים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי בניגוד להאטה במכירות שוק המשומשות ב-2023, ב-2024 היקף העסקאות של שוק הרכב הכללי עלה ב-15.3% - זאת למרות המלחמה. מכירות המשומשות החשמליות זינקו השנה ב- 143% ומראות את האימוץ הנרחב של שוק זה

אחרי שבשנת 2023 שוק המכוניות המשומשות בישראל חווה האטה, ב-2024 היקף העסקאות עלה באופן ניכר - למרות המלחמה, כך עולה מנתונים בלעדיים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט".
הנתונים מסכמים את מספר העברות הבעלות. כלומר, אלה מפרטים את מספר הפעמים בהן קנו ומכרו רכב, בין אם מדובר ברשת סחר או באדם פרטי. בפועל, מי שהגיעו לסניף הדואר וביצעו העברת בעלות לרכב משומש.
זאת ועוד, אומנם מדובר בנתוני העברות בעלות, אבל הם כוללים בתוכם גם מכירות של מכוניות משומשות "יד ראשונה אפס קילומטר" מהשנים 2023-2024 בהיקפים שאינם ידועים - אולם לפי הערכות, מכירה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" תפסה כ-10% מתוך מסירות הרכב החדש אשתקד.
באשר לנתוני העברות הבעלות, לפי הנתונים, בשנה שעברה בוצעו בישראל 1,293,855 העברות בעלות למכוניות משומשות. מדובר בעלייה של 15.3% ביחס ל-2023 - אז בוצעו בישראל 1,121,322 העברות בעלות למכוניות משומשות. 2023 היוותה שנת ירידה קלה בהיקף מכירת המכוניות המשומשות ביחס לשנת 2022. כך, ב-2022 בוצעו בישראל 1,124,341 העברות בעלות לרכבים - כלומר שנת 2023 סימלה ירידה קלה בלבד (0.2%) ביחס ל-2022.
מה גרם לעלייה בהיקף העסקאות למכירת רכב משומש בשנה של מלחמה? בבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב אשר מסכמים מסירת רכבים חדשים בישראל עולה כי לא קיימת קורולציה (הקבלה) בין נתוני מסירות הרכב החדש והמשומש. כך, בשנה שעברה - שנה של עליה ניכרת בהיקף עסקאות הרכב המשומש - נמסרו בישראל 271,735 מכוניות חדשות. ב-2023 נמסרו בישראל 270,023 מכוניות חדשות ואילו ב-2022 נמסרו 268,145 מכוניות חדשות – כלומר, מדובר בעליות מינוריות מדי שנה מזה שלוש שנים. מכאן אין אלא להסיק שהעלייה ההדרגתית במחירי המכוניות החדשות דוחפת את הישראלים לרכישת משומשות.
מעבר לכך, הפסקת השיווק של מספר דגמי ליבה שמיוצרים בטורקיה - מטויוטה קורולה ועד יונדאי i10 - דחפה את הישראלים לרכוש רכבים אלה בשוק היד השנייה.
לעומת שוק המשומשות הכללי - שמאופיין בעליות או ירידות של עד כ-15%, שוק הרכב החשמלי בישראל מאופיין בתנודות מאוד משמעותיות ובביקושים חזקים מאוד. מבחינת נתונים אבסוםוטיים, היקף עסקאות הסחר ברכב משומש חשמלי בישראל עדיין רחוק מאוד מההיקף הכללי של עסקאות למכר של רכב משומש. עם זאת, נכון לשלהי 2024 רשומות בישראל כ-150 אלף מכוניות חשמליות, כך שמבחינת ההיקף העסקאות ביחס לנתח השוק הכולל של רכב חשמלי - מדובר בשוק עירני למדי.
לפי נתוני משרד התחבורה, בשנה שעברה בוצעו בישראל 32,814 העברות בעלות לרכבים חשמליים משומשים. מדובר בזינוק משמעותי מאוד של 143% ביחס ל-2023- אז בוצעו בישראל 13,495 העברות בעלות למכוניות חשמליות משומשות. יתרה מכך, נתוני משרד התחבורה מראים כי בשנת 2021 בוצעו בישראל 5,932 העברות בעלות לרכב חשמלי משומש - כלומר בין 2021 ל-2022 נרשם זינוק של 127% במספר העברות הבעלות - לרכב חשמלי. בשנה שעברה נמסרו בישראל 67,171 רכבים חשמליים חדשים. בשנת 2023 נמסרו בישראל 48,212 חשמליות ואילו ב-2022 נמסרו 27,671 חשמליות. השונות בין שוק הרכב הכולל לחשמלי בו מדי שנה נרשם זינוק של מעל מאה אחוזים בהיקף השוק מעיד על קצב אימוץ מהיר של רכב חשמלי ועל קיומו של שוק משומשות חשמליות בריא - שבניגוד לשוק הרכב המשומש הכללי אינו נחלש.