סגור
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ  ארדואן ורכב BYD
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ורכב BYD (צילומים: AP/Khalil Hamra, יצרן)

סיבוב הפרסה של ארדואן: למה הנשיא הטורקי ביטל את המס על הרכב הסיני?

ההחלטה של ארדואן, כי ביטול מס הקנייה יהיה  תקף רק לגבי יצרנים שיקימו מפעלים במדינה עובד היטב. BYD כבר הודיעה על חנוכת מפעל ב- 2026 ובקרוב צפויים להגיע יצרני מכוניות נוספים. לפי פרסומים, גם צ'רי כבר מנהלת מגעים עם טורקיה

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן הודיע על ביטול מס הקנייה בגובה 40% על מכוניות מתוצרת סין, כך מדווחים אמצעי תקשורת במדינה. עם זאת, הביטול יהיה סלקטיבי ותקף רק לגבי יצרן שיקים בטורקיה מפעלים. במרץ האחרון הודיעה הממשלה הטורקית על הטלת המס על מכוניות שייוצאו מסין לטורקיה, כמו גם על חלקי חילוף.
הודעת אנקרה על הטלת מס הקנייה החריג בגובהו היתה בעלת נופך פוליטי ויש לכך סיבה: יצרני הרכב הסינים מתמודדים בימים אלה עם החלטת האיחוד האירופי להטיל על מכוניות מתוצרת סין מכסים בהיקף של עד 37%, אלא אם המכונית תיוצר על אדמת אירופה. טורקיה אומנם אינה חברה באיחוד האירופי אבל היא כן פועלת לפי חוקי המיסוי והמכס של האיחוד, כלומר ניתן לייצר מכוניות בטורקיה ולייצאן לאירופה בלי שייחשבו מכוניות שיוצרו מחוץ לאירופה ולהטיל עליהן מס.
כאשר האיחוד האירופי הבהיר לאן נושבות הרוחות וגובה מס הקנייה על מכוניות סיניות שימכרו באירופה החל להתגבש הודיע הממשל הטורקי כי יטיל מס קניה בגובה 40%, כלומר מס יותר גבוה אפילו מאירופה. המסר של ארדואן ליצרני הרכב הסינים הוא שאם הם לא ייצרו בטורקיה אין להם גם מה לחפש בשוק הרכב הטורקי המקומי.
ההצהרה של ארדואן על הטלת המס המנופח על היצרנים הסינים לא באמת משנה דבר: לפי נתוני מרקליינס, פירמת הניתוח האוטומוטיבי המתמחה בשוק הרכב העולמי, בטורקיה בכל מקרה קשה למצוא מכוניות מתוצרת סין והשוק נשלט על ידי יצרנים שמחזיקים במפעלים בטורקיה: נכון לשנה שעברה רנו היתה מובילת השוק עם 193,622 מסירות המהוות 15.7% מהשוק. פיאט במקום השני עם 135,645 מכוניות המהוות 11% מהשוק. למעשה בעשרת המקומות הראשונים אין מותג סיני אחד - והמכונית שנמצאת במקום העשירי היא ה- TOGG ממנה נמסרו אשתקד 41,339 מכוניות המהוות 3.4% מהשוק.
הצעד ההצהרתי של ארדואן, שנועד בכוונה לסמן תחום אחד, רכב, עבד היטב: BYD הודיעה לפני מספר ימים על חנוכת מפעל ב- 2026. המפעל יכלול גם מרכז מו"פ כשמטרתו הברורה של הממשל הטורקי היא למשוך למדינה השקעות מגורמים היקפיים של ענף הרכב- כלומר לוא דווקא מהיצרנים עצמם אלא מחברות שעוסקות במו"פ וסייבר. "טורקיה מוכנה ומזומנת לשתף פעולה עם חברות סיניות, במיוחד סטארט אפים", ציין לאחרונה חוסיין אמרה אנג'ין, קונסול טורקיה בשנחאי בפני אמצעי תקשורת מקומיים המקורבים לממשל: "לנו אין את הדאגות של המערב או את המגבלתות הטכניות" (הדברים מתייחסים להטלת המכסים על ידי האיחוד האירופי). תמיד שמרנו על שיתוף פעולה הדוק עם חברות סיניות בתחומי הרכב החשמלי והסוללות".
אחרי BYD צפויים להגיע יצרני רכב נוספים. לפי פרסומים זרים גם צ'רי מנהלת מגעים עם טורקיה וסביר להניח שיצרני רכב נוספים יגיעו גם. לנוכח זאת, לממשל בטורקיה אין יותר סיבה להניף חרב שמלכתחילה לא היתה באמת אפקטיבית והמס בוטל על מי שבכל מקרה ייצר בטורקיה. לגבי הסינים שלא מתכוונים לייצר בטורקיה, שוק הרכב הטורקי ישאר סגור וככל הנראה מדובר במהלך שהשפעתו לא באמת תורגש.