סגור
מבחן רכב JAC ES4
JAC EGS4 (צילום: טל סער)

בלעדי
ברקס ליבוא מסין? משרד התחבורה מקשיח את הדרישות ליבוא רכב ללא תקינה אירופית

משרד התחבורה בוחן את נהלי היבוא של מכוניות חשמליות מסין בסדרות יבוא קטנות, זאת לאחר שכיום על פי כללי התקינה ניתן לייבא מכוניות כל עוד הן עומדות בתקנות של ארה"ב, קנדה או אירופה. לפי ההערכות, קבלת ההיתר צפויה להיות קשה יותר

יבוא מכוניות חשמליות מסין בסדרות יבוא קטנות לא יתאפשר באופן אוטומטי החל משנה הבאה, כך על פי מסמך שהפיץ משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב. כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני מספר שבועות החל משרד התחבורה בתהליך בחינה של נהלי היבוא של מכוניות חשמליות מסין במסגרת SMALL SERIES. כיום על פי כללי התקינה (החוקים) בישראל, ניתן לייבא מכוניות כל עוד הן עומדות בתקנות והחוקים של ארה"ב, קנדה או אירופה. כלומר כל עוד המכונית עומדת בכללים של אחת מ-3 המדינות האלה - אזי היא מותרת ליבוא.
זאת לאחר שבשנים האחרונות החל יבוא של מכוניות סיניות, שמעולם לא יועדו לשיווק בקנדה, אירופה או ארה"ב. כמו למשל המכוניות של ליפמוטור. בשנת 2019 קבע משרד התחבורה כי כדי להגדיל את התחרות בישראל יתאפשר יבוא של מכוניות שאינן עומדות בתקינות הללו – וזאת במסגרת נוהל יבוא מיוחד לרכבים שאינם עומדים בדרישות התקינה. המגבלה שנקבעה עמדה על 400 יחידות מכל דגם לכל שנה. כלומר מכל דגם שאין לו תקינה אירופית, קנדית או אמריקאית מותר לייבא 400 יחידות בשנה – במסגרת ה SMALL SERIES. אבל נוהל זה תקף רק עד סוף השנה הנוכחית, מה שהעמיד סימני שאלה בנוגע להמשך היבוא מסין של רכבים כאלה.
כעת נראה שהנוהל ישתנה. "יבוא דגמים נוספים לשנה"ע 2024 יבחנו באופן פרטני תוך קבלת התייחסויות יצרנים לכוונות ומועדים למלא אחר דרישות התקינה ליצור סדרתי לא מוגבל", נכתב בעדכון של משרד התחבורה. כלומר משרד התחבורה לא יאפשר לכל יצרן סיני חדש שעומד בדרישות ה SMALL SERIES לשווק מכוניות בישראל, אלא יבחנו את הנושא באופן פרטני. מעבר לכך, במקרה של יצרנים שאינם נערכים כלל לשיווק באירופה או בארה"ב וקנדה, קבלת ההיתר תהיה יותר קשה. גורמים המקורבים למשרד התחבורה מציינים כי גם פרסומים אודות ירידה באיכות ההרכבה של דגמים מסין תרמו להחלטה זו.