סגור
מרטין וינטרקורן מנכ"ל פולקסווגן לשעבר
מרטין וינטרקורן, מנכ"ל פולקסווגן לשעבר (צילום: Ronny HARTMANN / AFP)

מנכ"ל פולקסווגן לשעבר הכחיש את מעורבותו בפרשת דיזלגייט

מרטין וינטרקורן, מנכ"ל פולקסווגן במהלך תקופת פרשת דיזלגייט, הכחיש בשבוע שעבר בביהמ"ש בגרמניה את ההאשמות שהוגשו נגדו, לפיהן ידע על מערכות ההונאה שהושתלו במכוניות. במסגרת הפרשה שילמה פולקסווגן עד כה פיצויים של כ־30 מיליארד יורו

בזמן שפולקסווגן מנסה להפוך ירוקה יותר, משרד המשפטים הגרמני ממשיך לחפש אשמים בפשעי העבר שלה. כך, בשבוע שעבר הכחיש מרטין וינטרקורן, מנכ"ל פולקסווגן במהלך תקופת דיזלגייט, את ההאשמות שהוגשו נגדו בבית משפט בבראונשווייג שבצפון גרמניה.
סיפורה של פרשת דיזלגייט כנראה יעיב על שמה של פולקסווגן לנצח. בשנת 2015 התגלה במחקרים עצמאיים כי פולקסווגן שתלה במכוניות שלה שצוידו במנועי דיזל התקן שנועד להונות את מי שיבדוק את היקף זיהום האוויר שמייצר הרכב. ההתקן גרם למכוניות לפלוט פחות זיהום כשמכסה המנוע ודלת הנהג נפתחו, כלומר במצב שבו בוחני זיהום אוויר עוצרים את הרכב. במסגרת הפרשה שילמה פולקסווגן עד כה פיצויים של כ־30 מיליארד יורו.
על פי עיקרי ההאשמות, וינטרקורן (77) לא היה מעורב בתכנון המנועים, אבל ידע על מערכות ההונאה שהושתלו במכוניות מאז מאי 2014, מעל שנה לפני חשיפת הפרשה. בכתב אישום שני נטען, כי וינטרקורן איחר להודיע ללקוחות בכמה שוקי ליבה כי מכוניותיהם היו מעורבות בפרשה. כתב אישום שלישי שהוגש נגדו טוען כי שיקר בעדותו סביב הפרשה ב־2017. וינטרקורן התפטר בספטמבר 2015 וקיבל אחריות על פעולותיו של הקונצרן. בנובמבר של אותה שנה הוא התפטר גם מתפקיד ראש חטיבת אאודי. וינטרקורן דחה, כאמור, את ההאשמות נגדו והדגיש כי לא ידע דבר על הפרשה, שהתנהלה ברמת המהנדסים. "אינני מפתח מנועים, אינני מומחה לזיהום אוויר ואני לא מומחה לתוכנה", אמר. "אינני משתייך לאנשים שהיו אחראים על המערכות של המכניות האלה", סיכם. בפועל, וינטרקורן הוא מומחה למתכות ואף מחזיק בתואר דוקטור בתחום. "בשעתו לא הבנתי מה היו הבעיות הטכניות ולא ידעתי שפולקסווגן כבר שיווקה בארצות הברית מכוניות שהיו בהן מערכות כאלה", טען במהלך משפטו.