החזון האוטונומי של מובילאיי משתנה: תפעיל רובוטקסי בת"א החל מהשנה הבאה
החזון האוטונומי של מובילאיי משתנה: תפעיל רובוטקסי בת"א החל מהשנה הבאה
החברה משיקה שאטל עירוני עם SIXT שיפעל בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה מהשנה הבאה. במקביל מכריזה מובילאיי גם על הפעלת שירותי הרובוטקסי של החברה בתל אביב החל מהשנה הבאה. המהלכים מעידים על הכיוון החדש שבו צועדת החברה, הרבה פחות נוצץ מזה שעליו הכריזה לפני חמש שנים
מובילאיי מודיעה על השקת שירות שאטלים עירוניים חדש ביחד עם SIXT הגרמנית. לפי פרסומי החברות השאטל החשמלי והאוטונומי מיועד להסעת שישה נוסעים ויעשה שימוש בטכנולוגיה של MOOVIT. השאטל יחל לפעול בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה בשנה הבאה כאשר מובילאיי תהיה אמונה על צי השאטלים ואילו SIXT תהיה אחראית על ההיבטים התפעוליים.
במקביל מכריזה מובילאיי גם על הפעלת שירותי הרובוטקסי של החברה בתל אביב החל בשנה הבאה. הרובוטקסי של מובילאיי שיעשה גם הוא שימוש בטכנולוגיה של MOOVIT החל את דרכו בכלל בהצהרה של מובילאיי ביחד עם פולקסווגן על הפעלת הרובוטקסי בתל אביב, ואולם פולקסווגן ככל הנראה נסוגה מהפרויקט שיועד ל-2022 - והרכבים אשר יפעלו בתל אביב אינם של פולקסווגן אלא של NIO הסינית. הם יתבססו על 11 מצלמות המוטמעות ברכב. מדובר ברכבים ברמה אוטונומית 4 (כלומר ברכב יהיה משגיח אנושי). יש לציין כי פולקסווגן עצמה חושפת השבוע שירות הסעות אוטונומי משלה, אבל פולקסווגן אינה מזכירה כלל את מובילאיי והשירות אשר יחל לפעול בגרמניה יתבצע בשיתוף ארגו AI.
כבר לא מבטיחים רכב אוטונומי ב-2021 וכבר לא מסתמכים על יצרנים מערביים
הכרזתה של מובילאיי ביחד עם SIXT ועם MOOVIT וגם ההכרזה על הפעלת שירות ההסעות בתל אביב ברכב של NIO הסינית הן הכרזות חשובות שמעידות יותר מהכול על הכיוון החדש והפחות נוצץ מזה שעליו הצהירה מובילאיי לפני חמש שנים, שכלל הבטחות לשיתופי פעולה הדוקים עם תעשיית הרכב הגרמנית. למי שזוכר, בתחילת 2017 הצהירה מובילאיי באירוע חגיגי על צי של מכוניות יוקרה אוטונומיות של BMW אשר היה אמור לפעול בכבישי ארה"ב לפני כמה שנים. באותו אירוע וגם באירועים שקדמו לו הבטיחה מובילאיי הצעירה מכוניות אוטונומיות של יצרני הפרימיום הגרמנים, שייסעו בכבישי המערב בשנת 2021.
אולם, בפועל, שנת 2021 הולכת ומסתיימת, יצרני הרכב הגדולים מזמן כבר אינם מכוונים תקציבים לפיתוחי רכב אוטונומי בשל מחסור בשבבים, בשל הקורונה וגם בשל קשיים רגולטוריים, שלא לדבר על דעיכת העניין של תעשיית הרכב במערב ברכב אוטונומי. ומובילאיי נדרשת לפנות אל יצרני הרכב הסיני, כאשר בפועל במקרה של הסינים נדרש תהליך יותר "יצירתי" כדי להטמיע את המערכות של מובילאיי.
כך, מחויבותם של יצרני הרכב הסיני למובילאיי נובעת מן העובדה שאינטל נתנה למובילאיי רוח גבית באמצעות השקעה ביצרניות הסיניות – וגם אז המערכות שיותקנו אצל הסינים אינן מערכות נהיגה אוטונומית אלא מערכות ADAS, כלומר המערכות אשר מונעות מן הרכב לסטות אל שולי הכביש או לפגוע ברכב שלפניו.
מצב כזה שבו תעשיית הרכב העולמית נסוגה מחזון הרכב האוטונומי מותיר את מובילאיי בבעיה: שפע ההבטחות החגיגיות שעל בסיסן אינטל רכשה את החברה, הבטחות שהיו אמורות להתגשם השנה, אינן מתגשמות כל כך מהר - והחברה חייבת לייצר כיוון חדש שעדיין יאפשר לה לשמור את פרויקט הרכב האוטונומי "על אש קטנה", כהכנה לקראת הרכב האוטונומי שיגיע, אם וכאשר, בעוד כמה עשורים, בין אם מדובר ברכב סיני ברחובות תל אביב, או בשאטל של חברת השכרה ברחובות ברלין.
ההצהרה של מובילאיי אודות השאטלים מבהירה היטב את מה שחשוב, או כפי שמובילאיי מנסחת זאת: "ההגעה לאוטונומיה דורשת פתרונות שניתן לשלוט בגודלם". כלומר השאטל יפעל באירופה אבל גם יהיו סוג של "פלטפורמת יישום" לטכנולוגיות הקיימות של מובילאיי – מה שהחברה מכנה True Redundancy – מערכת אשר כוללת מצלמות, חיישני רדאר ומפות, כאשר המטרה היא להשביע גם את רצונם של הרגולטורים האירופים בכל הנוגע ליצירת סטנדרטים עתידיים לשימוש ברכב אוטונומי.
מובילאיי עצמה מצהירה כי הטכנולוגיה שלה ניתנת להטמעה בשלדות של שאטלים אוטונומיים (הדגש הוא על שאטלים ולא על רכבים), מה שיבטיח יישומים עתידיים של הטכנולוגיה בקרב יצרנים של שאטלים אוטונומיים בעתיד, מה שמן הסתם רחוק מאוד מהצהרות מובילאיי על מכוניות ב.מ.וו אוטונומיות שיסעו בכבישים בשנת 2021, אך כן מעיד על כיוון יותר הגיוני עבור החברה.