כשהלואו קוסט מנצח: לראשונה, המכונית הנמכרת ביותר באירופה היא דאצ'יה
כשהלואו קוסט מנצח: לראשונה, המכונית הנמכרת ביותר באירופה היא דאצ'יה
לא חשמלית ולא יפנית - המכונית הנמכרת ביותר באירופה נכון ליולי היא מתוצרת רומניה. לפי נתוני Jato Dynamics, הסנדרו הצנועה היתה מלכת המכירות עם יותר מ-20 אלף יחידות. אחריה - פולקסווגן גולף וטויוטה יאריס. ומה המצב בגרסת המכוניות החשמליות?
המכונית הנמכרת ביותר באירופה נכון לחודש יולי אינה חשמלית, אינה פולקסווגן ואינה יפנית - אלא דווקא מכונית הלואו קוסט הרומנית- דאצ'יה סנדרו. כך עולה מנתונים מפתיעים שמפרסמת Jato Dynamics, המתמחה בניתוח של שוק הרכב העולמי.
על פי נתוני Jato, המסכמים את המכירות ב-26 השווקים הגדולים באירופה, דווקא הסנדרו הצנועה הצליחה למסור 20,446 יחידות ביולי השנה, מה שהופך אותה למכונית הנמכרת ביותר. פולקסווגן גולף נמצאת במקום השני בטבלת המסירות עם 19,425 מכוניות שנמסרו ביולי. את המקום השלישי בטבלת המסירות תופסת טויוטה יאריס עם 18,858 מסירות, ואת המקום הרביעי תופסת פולקסווגן נוספת - פולו, עם 17,343 מסירות, ואחריה פולקסווגן T ROC עם 16,496 מסירות.
עבור הסנדרו הצנועה של דאצ'יה מדובר בפעם הראשונה שהמכונית הרומנית תופסת את המקום הראשון בשוק האירופי מאז השקת הדגם לפני מעל עשור.
ועם זאת יש להדגיש: דאצ'יה עדיין אינה יכולה להתרווח על סיר הצ'ורבה ולחגוג ניצחון. העובדה שסנדרו הוא הדגם הנמכר ביותר באירופה מרשימה כשלעצמה, אבל מדובר במסירות של חודש אחד בלבד, מה גם שהמסירות המצרפיות של קונצרן פולקסווגן (כלומר פולקסווגן גולף, פולו וטי רוק) שוברות בקלות את השיא של דאצ'יה.
בעיית השבבים
אבל מה שיותר מעניין במקרה זה הן הנסיבות. כיום רוב יצרני הרכב הגדולים, כלומר רנו, סטלאנטיס ודומיהם, נאבקים במחסור חמור בשבבים לרכב. רק היום (שישי) הודיעה סטלאנטיס על עצירת הייצור במפעל רכב מסחרי גדול באיטליה. דיימלר, החברה-האם של מרצדס בנץ, הודיעה היום על צמצום משמרות במפעלי היצרנית בגרמניה ובהונגריה, ופולקסווגן כבר הודיעה על צמצום משמרות וקיבולות ייצור אשר יימשכו לתוך ספטמבר הקרוב.
המצב הזה משאיר את הקונים בפועל עם המכוניות שמבחינה הגיונית נותרו על המדף, או בשפה פשוטה יותר: המכוניות שהצרכנים הסנובים העדיפו להתעלם מהן דווקא מכיוון שהן מצוידות בפחות טכנולוגיה, פחות מחשבים ופחות יוקרה. כך דאצ'יה מוצאת את עצמה לראשונה נהנית מן העובדה שמכוניותיה אינן עמוסות בצ'יפים.
הניתוח של Jato מתייחס גם להיקפי מסירות רכב חשמלי, אשר עדיין נמוכים ביולי משמעותית מהיקפי מסירות רכבי הבנזין והדיזל. המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה היא פולקסווגן ID3, שממנה נמסרו ביולי 5,433 יחידות. אחריה זואי של רנו עם 3,976 מסירות, ובמקום השלישי קיה נירו החשמלית עם 3,953 מסירות. בסך הכל נמסרו באירופה ביולי 967,830 מכוניות חדשות - ירידה של 24% בהשוואה ליולי אשתקד, אז נמסרו 1.27 מיליון מכוניות.