מבחן רכבMG 3: היברידית אבל אחרת
מבחן רכב
MG 3: היברידית אבל אחרת
שלא כמו היברידיות אחרות, MG 3 מצוידת במנוע בנזין חלש אך לצדו מנוע חשמלי שמפיק 136 כוחות סוס, ומאפשר צריכת דלק נמוכה של 20 קילומטר לליטר. גם איכות החומרים בתא הנוסעים טובה יותר מדגמי עבר. מנגד, היא קיבלה ציון נמוך במבחן ריסוק, ובנסיעה מאומצת מורגש מחסור בכוח
MG 3 חדשה היא מכונית היברידית לכל דבר ועניין, אבל בניגוד להיברידיות אחרות, שבהן מנוע הבנזין הוא שמוביל את הנסיעה, והמנוע החשמלי רק מסייע לו – ב־MG 3 זה הפוך: מנוע הבנזין, בנפח של 1.5 ליטרים, מפיק 102 כוחות סוס, אבל המנוע החשמלי מפיק 136 כוחות סוס. תיבת ההילוכים גם היא מיוחדת: אוטומטית, אבל בעלת שלוש מהירויות בלבד. כלומר המכונית רוצה שהחשמל ייקח את המושכות, ככל האפשר, ולא ישמש כעוזר משני בלבד.
3 MG נוסעת צפונה, יום מעונן, צפת נמצאת ממול. הרבה התראות על כלי טיס עוין, אולי 3 MG תצא מזה בכוח חשמל, אולי היא תצא בחלקים.
קצת רקע על שוק ההיברידיות בישראל: זהו שוק מצומצם. השחקניות העיקריות בו הן הקוריאניות והיפניות. ליצרני הרכב הסינים אין כיום מכונית קטנה והיברידית שבאמת תעשה נזק ליפנים או לקוריאנים.
מבט ראשון: 3 MG היא מכונית נאה, מאוד נאה. מקדימה היא קצת מזכירה יונדאי i20, מאחור היא מזכירה את אותה יונדאי i20. תכלס i20 מיוצרת בטורקיה, עכשיו היא כבר לא קיימת. תא הנוסעים של 3 MG עובד היטב ברמה הראשונית. יש בו לא מעט יתרונות, אבל יש בו גם דברים שקל לא לאהוב.
ראשית, מה שטוב: המרווח הפנימי טוב. תא המטען סביר. בספסל האחורי לא חסר מרווח. מה שפחות טוב: בנסיעות ארוכות באמת מושב הנהג עלול להעיק. ההגה אינו מתכוון ברוחק, ומשענת הראש נוטה יותר מדי קדימה. למי שסובל מבעיות גב, זה פחות יהיה נעים. המזגן מצוין, אבל הממשק מרגיש זול. ההגה, שאינו עגול, עמוס במתגים שאת התפקוד שלהם קשה לפעמים להבין. הקונסולה המרכזית לא מאפשרת צימוד של הטלפון בלי כבל. לוח המחוונים בהחלט סביר מבחינת היקף הפונקציות שהוא מציג, אבל הסימנים השונים קטנים יחסית, ולפעמים קשה להבין איזו מערכת עושה מה. המסך המרכזי, למרבה השמחה, אינו מהסוג הענק, סתם מהסוג שעובד. בסך הכל מדובר בתא נוסעים שרוב הלקוחות יצליחו להבין ולהסתגל אליו מהר, זאת בהנחה שאין להם בעיות גב, שמושב הנהג יחשוף במהרה.
מבחינת איכות החומרים, אין ספק שהדגם הזה טוב יותר מדגמי עבר של MG. תא הנוסעים שלו שמח, ומשרה סוג של רוגע בנסיעות ארוכות. אבל מי שיבדוק לעומק את איכות הגימור לא יוכל שלא לשים לב להבדלים באיכות ההרכבה של החלקים השונים. ל־MG 3 אין מבחן בטיחות אירופי. האוסטרלים ריסקו אותה, והציון שלושה כוכבים, נמוך.
לא צריך עוד הילוכים
חזרה לעליות לצפת. איך עובד השילוב של מנוע חשמלי שתלטני ותיבת הילוכים עם שלוש מהירויות, מהסוג שהיה נפוץ עד שנות השמונים? התשובה, במפתיע, טוב מאוד, כל עוד אין עליות ממש ארוכות. ראשית: המנוע חסכוני מאוד. שנית, 3 MG באמת לא צריכה יותר הילוכים, המנוע החשמלי כל הזמן מגבה את מנוע הבנזין בצורה מוחשית.
השילוב של המנועים שקט יחסית, ומעבר לכך צריכת הדלק מרשימה. לא קשה להוציא צריכת דלק של 20 ק"מ לליטר ואפילו יותר מכך אם רוצים. אבל כאמור, כל הסיפור הזה משתנה דווקא בעליות לצפת, כשבצד שמאל משתקפת בקעת נטופה, וברדיו נשמעות התראות על כלי טיס עוין. רגל ימין חזק על דוושת הגז. אם כלי טיס עוין יכול לטוס מהר, גם אנחנו מסוגלים. אבל דווקא אז החשמל בסוללה הקטנה שמאחורי הרכב אוזל, אין יותר תגבור חשמלי רב עוצמה, יש רק מנוע בנזין שלא מפיק הרבה כוח, שמנסה להסתמך על תיבת הילוכים שאין לה יכולת להוריד הילוך.
הקריפטונייט של 3 MG, נקודת התורפה שלה, היא עליות ארוכות. זה מתסכל ביום־יום ומלחיץ כשיש ברקע איומים בשמים. למי שנוסע הרבה מחוץ לעיר, למשל לירושלים או לצפון, זו בהחלט בעיה. למי שעושה את כל השאר, כלומר נסיעות עירוניות נינוחות או שיוט בין־עירוני מישורי, זו מכונית שניכר שהמערכת ההיברידית שלה עושה עבודה טובה. בנוסף, בנסיעה בכבישים עירוניים היא שקטה. מחוץ לעיר היא בהחלט היתה יכולה להיעזר בעוד קצת בידוד קולי שישקיט רעשי צמיגים, וגם את רעש מנוע הבנזין שמתאמץ כשאין סיוע חשמלי.
משפחתית עם מורשת
עוד נקודה חשובה: איכות הנסיעה. MG מצהירה כבר כמה שנים שהיא יצרנית מכוניות ספורטיביות. רק שהיא לא. MG הבריטית של פעם היתה יצרנית של מכוניות ספורטיביות. MG הנוכחית היא יצרנית של מכוניות משפחתיות לחלוטין שיש להן מורשת. למי שלא קונה את המלל השיווקי, ה 3 מספקת חוויית נהיגה טובה בסך הכל. באופן מעניין, כשהיא נוסעת בכבישים עירוניים הרבה יותר קל לה להתמודד עם תחלואי כביש, הרבה יותר נעים לה לשכך. ככל שהמהירות עולה והנהיגה הופכת יותר מהירה, יותר קשה לה להשלים בשלווה עם שיבושים.
שורה תחתונה: למה משווים את 3 MG למכוניות היברידות או למכוניות סופר־מיני? בשני המקרים מדובר במכוניות שהופכות בארץ לנדירות וגם ליקרות. אם נשווה את MG 3 למתחרה הבולטת, טויוטה יאריס ההיברידית, MG 3 זולה בכעשרת אלפים שקל, פער מחירים מהותי שמעיד על כך שהיבואן מפוכח בכל הקשור בשיווק ה־3. מושלמת היא לא. זולה מהותית מהמתחרה – היא כן. אבל מעבר לכך, אם נשווה את MG 3 לרכבים שאינם היברידיים, נגלה למשל שהיא עולה בערך כמו סקודה פאביה סלקשן, שהיא סופר־איכותית אבל לא היברידית.
תכלס, למי שמחפש מכונית היברידית עממית במחיר נגיש, ומחפש את היתרונות הספציפיים שמציעה הנעה היברידית – MG 3 מציעה עסקה טובה. למי שמחפש מכונית סופר־מיני ומגדיר את עצמו כפיינשמייקר של איכות, היתרונות של ה־MG 3 בתחום ההנעה ההיברידית יהיו פחות רלבנטיים.
3 MG קומפורט
מנוע: בנזין, נפח 1,498 סמ"ק. הספק מרבי 102 כ"ס. מומנט מרבי 13 קג"מ. מנוע חשמלי: הספק מרבי 136 כ"ס, מומנט מרבי 25.5 קג"מ
צריכת דלק רשמית: 22.7 ק"מ לליטר. צריכת דלק בפועל 20.1 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בקרת סטייה אקטיבית, שלושה כוכבים במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: 3
מחיר: 127 אלף שקל
אהבנו
מרווח פנימי, חיסכון בדלק
אהבנו פחות
איכות גימור, התנהגות בעליות ארוכות
מתחרים
סקודה פאביה, טויוטה יאריס
לסיכום
משתלמת למי שמחפש היברידית. לא למי שמחפש איכות