ניתוחמה שלא הולך בישראל - הולך באירופה: יבואני הרכב המקומיים מתפשטים מעבר לים
ניתוח
מה שלא הולך בישראל - הולך באירופה: יבואני הרכב המקומיים מתפשטים מעבר לים
ההשתלטות של הרכבים הסיניים על השוק המקומי גרמה ליבואני המותגים האירופיים בישראל להעמיק פעילות באירופה במהלך 2023. להערכת גורמים בענף, גם ב-2024 יבואני רכב שחווים ירידה במכירות מותגי הליבה ינסו לפצות על כך בניצול קשרים עם יצרני הרכב לכניסה לשווקים חדשים
לפני שלושה חודשים הופיעו בתקשורת במונטנגרו דיווחים על הגעתו של מותג רכב חדש למדינה הבלקנית. שיווק המכוניות הסיניות של צ'רי החל באירוע יוקרתי אליו הוזמנו נציגי התקשורת וגם מכובדים מקומיים. לפי הדיווחים, שגריר סין במונטנגרו נכח בהשקה, שנערכה באחד האולמות הגדולים במדינה.
המכוניות של צ'רי משווקות גם בישראל על ידי פריסבי (עד לאחרונה קבוצת קרסו), והיצע הדגמים שהושק במונטנגרו אינו שונה משמעותית מהדגמים שמוצעים ללקוחות בישראל. על פי הדיווחים שהגיעו בשלהי השנה שעברה ממונטנגרו, המפיצה של צ'רי במדינה היא ג'ארדן אוטו, שהיא חלק מגראנד אוטומוטיב גרופ - זרוע השיווק האירופית של חברת תעבורה הישראלית.
גראנד אוטומוטיב היא מפיצת רכב ענקית שפועלת בסלובקיה, צ'כיה, קרואטיה, בוסניה ומדינות נוספות בבלקן. רשימת הזיכיונות והסוכנויות של גראנד אוטומוטיב מרשימה: ניסאן, ג'ילי ופיאג'ו בצ'כיה, פיאג'ו באוסטריה, מקסוס וניסאן בהונגריה, רנו, דאצ'יה, פורד ויונדאי בקוסובו, KTM ו MG באלבניה ועוד מותגים רבים.
בינואר אשתקד הודיע הממונה על ההגבלים בבולגריה כי הוא מאשר לגראנד אוטומוטיב לרכוש חלק מעסקי ההפצה של רנו-ניסאן בבולגריה. החברה היא כבר מפיצה של מכוניות ניסאן בהונגריה, צ'כיה וסלובקיה, והאישור למכירת המכוניות בבולגריה מהווה המשך טבעי למהלך שבמסגרתו רנו-ניסאן העולמית מכרה את הסוכנויות בבעלותה במדינה למספר מפיצים (תעבורה קיבלה את זיכיון ניסאן, אמיל פריי השוויצרית קיבלה את זיכיון רנו ודאצ'יה).
בישראל, תעבורה שבשליטת משפחת לבנת כלל אינה משווקת מכוניות נוסעים, אך עסקיה כוללים בין היתר את הפצת המשאיות של דאף. חברות אחרות שעוסקות בתחום יבוא הרכב בישראל עשו בשנה שעברה חיל באירופה. כך למשל, קבוצת פרוקאר אוטומוביל נחשבת לאחת המפיצות הגדולות של קונצרן ב.מ.וו באירופה, עם לא פחות מ-21 סוכנויות מכירה ומרכזי שירות בגרמניה, והאגודה למחקר צרכנות במדינה אף העניקה לה ב-2022 את פרס "משווק הרכב המצטיין". פרוקאר היא חלק מ-MAG אוטומוטיב גרופ - חברה בבעלות משפחת מנור הישראלית שממוקמת בלוקסמבורג. בישראל, זיכיון ההפצה של ב.מ.וו נמצא בידי דלק מוטורס, ואילו משפחת מנור מחזיקה בדוד לובינסקי, המייבאת שורה ארוכה של מותגים: פיג'ו, סיטרואן, MG ואחרים. בשנת 2013 הפכה החברה גם למפיצה של טויוטה בשבע סוכנויות בצרפת, אך הזיכיון נמכר ב-2016.
גם לסמלת, שמפיצה בישראל מותגים כמו סובארו, ג'יפ ופיאט, ישנה פעילות משמעותית מעבר לים. במאי אשתקד דווח בתקשורת היוונית על עסקה בהיקף של 65.15 מיליון יורו, שתוארה כאחת המשמעותיות שבוצעו במדינה בתחום הרכב. במסגרת העסקה, רכשה סמלת יחד עם מפיצת הרכב היוונית אוטוהלאס את זיכיון השיווק של פיאט, אבארט ואלפא רומיאו. לפי דיווחים ביוון, בחודשים האחרונים החלו היבואניות החדשות בפעילות שיווק משמעותית לרכב מסחרי של פיאט.
התפשטותם של יבואני הרכב הישראלים לאירופה אינה מפתיעה: קבוצת שלמה פעלה ברומניה בעשור הקודם וגם גורמים אחרים בענף הרכב הישראלי. אולם, מה שהאיץ את התהליך בשנה החולפת הוא דחיקת רגליהם של המותגים האירופיים מהשוק הישראלי, בעיקר בשל השתלטות של יבואני הרכב הסיניים על השוק. בעקבות כך, מפיצים של מותגים אירופיים בישראל החליטו להעמיק את פעילותם באירופה. בבלקן מפיצים היבואנים מכוניות סיניות, שכן שם הפוטנציאל לשיווק רכבים אלה משמעותי במיוחד מכיוון שמדובר במדינות שרמת ההכנסה בהן יחסית נמוכה.
להערכת גורמים בענף, 2024 תתאפיין בהתפשטות נוספת לאירופה של יבואני רכב שחווים בימים אלה ירידה במכירות מותגי הליבה וינסו לפצות על כך בניצול קשרים עם יצרני הרכב לכניסה לשווקים חדשים.