הבעיה מחריפה: טויוטה חותכת את תחזית הייצור השנתית ב-3%
הבעיה מחריפה: טויוטה חותכת את תחזית הייצור השנתית ב-3%
המחסור העולמי בשבבים והתפשטות הקורונה ממשיכים להכות בתעשיית הרווח, וגם ביצרנית היפנית שנחשבה עד כה חסינה יחסית לפגעי אסונות בשל היערכותה המוקדמת; מאידך, היא אינה חותכת במקביל את תחזית הרווח התפעולי, מה שמעלה חשש להעלאה אפשרית של מחירים
המחסור העולמי בשבבים והתפשטות הקורונה ממשיכים להכות בתעשיית הרכב. חברת טויוטה העולמית חתכה היום (ו') את תחזית הייצור השנתית ב-300 אלף יחידות, שהן כ-3% מהכמות הכוללת. זאת בהמשך לצעדים עליהם הכריזה לאחרונה, כולל סגירת מפעלים.
היצרנית היתה אמורה לייצר השנה 9.3 מיליון מכוניות, אך עתה מדובר בנתון של 9 מיליון. הדבר עשוי להישמע משמעותי עבור יצרנית רכב כדוגמת טסלה, שהיקף הייצור הרבעוני שלה אינו מגיע ל-300 אלף יחידות. בהיקף המכירות הכללי של טויוטה, שייצרה בשנה שעברה כמעט 8 מיליון מכוניות (לא כולל חברות-בת), עדיין לא מדובר במספר משמעותי, אבל בהחלט בעייתי: שוק הרכב העולמי נמצא כיום בתקופת מחסור מחד, והקשחת כללי רגולציה מאידך.
כך למשל בשווקים מסוימים באירופה הרגולטור לא מוכן שיצרני הרכב ישווקו כל סוג של רכב שירצו, ומספר כזה של מכוניות ירוקות אשר נגרעות ממצבת הייצור של חברת רכב בסדר גודל של טויוטה הוא כבר בעיה.
טויוטה עצמה נחשבה עד כה חסינה יחסית בפני משבר הקורונה. הסיבה העיקרית לכך טמונה דווקא באסונות העבר. החברה היפנית היתה אחת הנפגעות העיקריות מאסון הכור הגרעיני בפוקושימה, שלא רק גרם לסגירת מפעליה אלא גם לפגיעה בספקיות של רכיבים כגון שבבים. בעקבות זאת שינתה טויוטה את מודל האספקה, כך שבניגוד לרוב יצרני הרכב בעולם בטויוטה לא מסתמכים על מסירה מידית של חלקים מהספק ליצרן הרכב והתקנתם בתוך 24 שעות במפעל - מה שחוסך סכומי עתק בעלויות אחסנה ולוגיסטיקה - אלא מקצים חלק מן התקציב לאחסנה ושינוע של רכיבים. לפיכך במקרה של אסון לטויוטה יהיו במחסנים חלפים כמה חודשים מראש. המלאי יתחדש כל הזמן כאשר שרשרת האספקה פשוט "זזה" כמה חודשים. אבל במקרה הנוכחי גם ספקיה של טויוטה הוכו על ידי הקורונה ברמות שאינן מאפשרות עוד אספקה תקינה של חלפים ובמיוחד שבבים.
נתון מדאיג במיוחד אשר מופיע בתחזיות של טויוטה נוגע דווקא לרווח התפעולי. הודעתה על חיתוך הייצור אמורה להיות מלווה בהודעה על ירידה ברווח התפעולי. אך טויוטה לא ביצעה כל שינוי בתחזית לרווח של 2.5 מיליארד ין (22.7 מיליון דולר). אחת הסיבות לכך עשויה להיות שבדומה ללא מעט יצרני רכב, גם היא תעלה מחירים. עליות המחירים עשויות להתבטא במחירי חלפים או במחירי הרכבים החדשים אשר נמכרים למשווקי טויוטה ברחבי העולם.
כמובן, גם ישראל נמנית עם שוקי היצוא של טויוטה, אשר מחזיקה במקום השני בשוק המקומי, והודעתה עשויה בהחלט להוות אינדיקציה ראשונה להתייקרות מסוימת בינואר הקרוב.