נחשף בכלכליסטהאם המדינה בדרך לייבא לעצמה רכבים?
נחשף בכלכליסט
האם המדינה בדרך לייבא לעצמה רכבים?
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית בחוק ההסדרים את התיקון לחוק רישוי רכב, שיאפשר לחשכ"ל לייבא ארצה רכבים לשימוש משרדי הממשלה. אך כרגע לא ברור אם בכוונת המדינה לממש זאת בקרוב
האם מדינת ישראל בדרך לייבא בעצמה את רכביה? היום אישרה ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית בחוק ההסדרים את תיקונו של חוק רישוי רכב, שמסדיר את העיסוק ברכב בישראל על כל היבטיו, כך שיאפשר לחשכ"ל לייבא ארצה רכבים לשימוש משרדי הממשלה.
לפי החלטת הוועדה, התיקון יהיה הוראת שעה לארבע שנים, ושרת התחבורה תוכל להאריך את תוקפו של התיקון לארבע שנים נוספות עם תום התקופה.
מדינת ישראל מעוניינת לייבא בעצמה את מכוניותיה זה זמן רב. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", מינהל הרכב פנה בעבר הלא רחוק אל משרד התחבורה כדי שזה יאפשר לו יבוא עצמאי של מכוניות לישראל – שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים. כיום הרכבים היחידים שמיובאים על ידי המדינה באופן עצמאי הם רכבים מיוחדים, כמו רכבי שטח גדולים (עליהם ניתן לדוגמה להתקין שריון) מדגמים שאינם מיובאים לישראל על ידי היבואנים הישירים. כעת המדינה מעוניינת "לחסל את המתווך" ולייבא את מכוניותיה בעצמה.
היקף צי הרכב הפרטי של מדינת ישראל מכובד. לפי דו"ח מבקר המדינה האחרון משנת 2022, ישראל מחזיקה בכ-5,000 מכוניות פרטיות המשמשות את עובדי המדינה למטרות שונות. מכוניות אלה נרכשות ומתוחזקות בשני מכרזים, מכרז רכש ומכרז תחזוקה. מטבע הדברים היקפי המכרזים השנתיים נאמדים במאות מיליוני שקלים.
עם זאת, לפחות בשלב זה, לא ברור אם מדובר באיום כלפי יבואני הרכב או בכוונה אמיתית לממש את היכולת לרכוש מכוניות מיצרני הרכב ישירות. ראשית, מבחינת יבואני הרכב מכרזי הרכש של מדינת ישראל מהווים כאב ראש לא קטן. שולי הרווח ברכבים אלה אינם מתקרבים לשולי הרווח במכירה ללקוחות פרטיים, התחזוקה נחשבת מורכבת והלקוחות נחשבים תובעניים. מעבר לזאת, מדינת ישראל תצטרך ככל הנראה לתחזק את המכוניות אצל יבואני הרכב הוותיקים.